Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Joy Lambert

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
JL5
Joy Lambert

Eindwerk beeldend

"Het hedendaagse gevoel"

Drieluik, olieverf op doek, 140 x 210 cm 

Het schilderij gaat over het begrijpen van de onmiskenbare effecten, dat technologie op de psyché en het gedrag van mensen heeft. Het is een commentaar op de emotionele en sociale gevolgen van het leven in een volledig verdigitaliseerde samenleving. Dit is bijvoorbeeld te zien in de manier waarop we via het internet de wereldwijde impact van Covid-19 kunnen volgen. Het vraagt de kijker om na te denken over hoe technologie onze ervaring van de werkelijkheid beïnvloed.

 

Statement beeldend

Mijn werk verkent het innerlijke conflict tussen de psyche en de invloed van technologie. Het gaat over een aanval op de zintuigen en het leven in een verdigitaliseerde samenleving. Mediatheoreticus Marshall McLuhan (1911-1980) citaat 'Het medium is de boodschap' waarschuwde dat ongeacht hoe media (in die tijd televisie en radio) worden gebruikt, het onvergelijkbaar zou zijn met de effecten ervan op de menselijke psyche. De media zijn nergens anders mee te vergelijken voor wat betreft het effect dat ze op de psyche hebben.

Hij voorspelde dat de technologie zo snel vooruit zou gaan dat de mens, fysiologisch en neurologisch, niet in staat zou kunnen zijn om de veranderingen bij te houden. McLuhan waarschuwde voor de invloed die media zou hebben op ons menselijke bestaan, en met name op onze psyche. Hij voorspelde een globalisering van de samenleving die grote sociale en emotionele gevolgen zou hebben. Volgens McLuhan zouden kunstenaars de maatschappelijke veranderingen in de schijnwerpers zetten.

Nu, in 2020, lijken de voorspellingen van McLuhan uit te zijn gekomen. In de eerste vijf maanden van 2020 zijn we getuige van een pandemie met grote sociale en economische gevolgen. In januari zagen we de eerste Chinese slachtoffers van COVID-19 midden op straat neervallen. We beleven deze internationale tragedies via het internet. Hoe beïnvloedt dit ons?

Twee hedendaagse denkers die spreken over de tumultueuze relatie tussen techniek en maatschappij, zijn Peter-Paul Verbeek en Gerd Leonhard. Verbeek, hoogleraar filosofie van mens en techniek aan de Universiteit Twente, is bezig met het ethisch en verantwoord gebruik van technologie. Leonhard, musicus, futurist en visionair denker, maakt zich zorgen over de effecten van technologie op onze geest, gedrag en het milieu. Hoewel de context is veranderd, weerspiegelen hun zorgen die van McLuhan.

Als kunstenaar vind ik het belangrijk om te waarderen wat mijn kunstwerk onderscheidt van digitale beelden, en dat is de menselijke factor. In mijn schilderij zien we een zintuiglijke aanval op de zintuigen die zeker invloed heeft op onze keuzes, motivaties en stabiliteit. Het vraagt de kijker om na te denken over hoe de technologie onze perceptie van de werkelijkheid verandert, wat volgens mij vooral in deze tijd relevant is. Gerd en Verbeek hebben het over het feit dat de maatschappij verantwoordelijk is voor de effecten van technologie. Technologie neemt geen beslissingen, de mens wel. Marshall McLuhan waarschuwde dat we vooruit moeten denken om de gevolgen van technologie te beheersen. Terwijl ik langzaam de technologie in mijn artistieke praktijk integreer, doe ik dat met voorzichtigheid. 

Joy Lambert
Joy Lambert

Eindwerk educatie

Voor mijn educatief ontwerponderzoek heb ik gekeken naar de plaats die technologie kan krijgen binnen het beeldend onderwijs. Hoe kan je technologie opnemen in het curriculum zonder afbreuk te doen aan de essentie van de discipline?

Middels literatuurstudie en veldonderzoek heb ik gekeken naar verschillende manieren waarop digitale en analoge tools effectief ingezet kunnen worden binnen de beeldende les. Het educatieve product dat ik ontworpen heb, biedt een format aan met leerdoelen, tools en materialen voor beeldende lessen. Hierbij wordt de leerling geholpen om de eerste stappen in een beeldend proces te zetten, ideeën te ontwikkelen en daarbij gebruik te maken van digitale hulpmiddelen.

Visie educatie

In beeldend onderwijs maken leerlingen kennis met het beeldend proces en kunsttheorie door werk te maken, te kijken en te bespreken. Leerlingen doen door te maken kennis op over zichzelf en de manier waarop zij zich verhouden tot de wereld waar ze in leven. Beeldaspecten als lijn, vorm, kleur, ruimte, textuur en structuur, en ontwerpprincipes zijn de bouwstenen voor elk kunstcurriculum. Het is de fundatie van waaruit de leerling een vocabulaire ontwikkelt en kennis maakt met digitale en analoge technieken.

Het gebruik van digitale gereedschappen in kunst maakt het kunstcurriculum relevanter, omdat het aansluit bij de hedendaagse kunst. Om creatief gebruik te kunnen maken van media hebben leerlingen goede instructie en begeleiding nodig. Wanneer moderne en traditionele technieken naast elkaar gebruikt worden, lukt het de leerling om snel werk te produceren. Op deze manier verhogen we de relevantie van het beeldende vak en wordt het betekenisvol voor de ontwikkeling van de leerling. Lees meer in deze PDF

Ambitie

Ik wil mijn ideeën over de technologie in ons leven in mijn artistieke praktijk verder ontwikkelen en tonen. Daarnaast wil ik de komende jaren les geven en samen werken met andere kunstenaars in Nederland.

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.