Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Startersprogramma READY TO START

 

 

Startersprogramma READY TO START

READY TO START

Het ArtEZ Business Centre heeft de ambitie niet alleen studenten te laten kennismaken met het ondernemerschap, maar ook alumni de juiste begeleiding te geven na afloop van hun opleiding om een succesvolle start te kunnen maken. Hieronder lees je meer en hoe je je kunt aanmelden.

Ons startersprogramma READY TO START biedt inspirerende workshops voor een interdisciplinaire groep kunstenaars ter voorbereiding op je beroepspraktijk. Hoe breng je jouw werk onder de aandacht, hoe krijg je betaald voor je kunst en hoe genereer je inkomsten zonder al je energie kwijt te raken aan ondernemen? Om dit voor elkaar te krijgen, is het van belang op een doelmatige en zakelijke manier te leren kijken naar je vakmanschap.

Aanmelden

Wil je van je werk een onderneming maken en heb je een korte omschrijving van je bedrijfsconcept dan kun je deelnemen aan READY TO START. Je kunt je aanmelden via abc@artez.nl Je wordt dan uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek om je bedrijfsconcept te bespreken. Ter voorbereiding ontvang je van ons een E-scan die je online kunt maken om je ondernemende competenties en denkstijlen alvast in beeld te brengen.

Agenda

GROEP 2 2024
Zwolle NL
Twee maandagen: 08/4 - 22/4. Beide dagen van 9.30 - 15.30 uur.

GROEP 3 2024
Enschede NL
Drie maandagen: 23/9 - 30/9 - 7/10. Tijden: op 23/9: van 9.30 - 15.30 uur en op 30/9 + 7/10: van 9.30 - 12.30 uur.

GROEP 4 2024
Arnhem NL
Drie maandagen: 18/11 - 25/11 - 2/12. Tijden: op 18/11 van 9.30 - 15.30 uur en op 25/11 + 2/12 van 9.30 - 12.30 uur.

GROEP 1 2025
Arnhem EN
Drie woensdagen:  5/2 - 12/2 - 19/2. Tijden: op 5/2 van 9.30 - 15.30 uur en op 12/2 + 19/2 van 9.30 - 12.30 uur.

GROEP 2 2025
Zwolle NL
Drie donderdagen: 10/4 - 17/4 - 24/4. Tijden: op 10/4 van 9.30 - 15.30 uur en op 17/4 + 24/4 van 9.30 - 12.30 uur.

Café READY TO START 

We sluiten ieder programma af met het Café READY TO START,  een meeting voor alle ArtEZ eindexamenkandidaten BA/MA en ArtEZ alumni. Het café is een informele setting voor het delen van kennis over de start van je beroepspraktijk, het onderzoeken van multidisciplinaire samenwerking en je kunt er advies krijgen van onze netwerkpartners over fondsen, vouchers, trainingen en coaching. Sta je op het punt van afstuderen en vraag jij je af hoe je na ArtEZ jouw beroepspraktijk kunt opstarten in de culturele sector dan is dit een goede ontmoetingsplek om je te laten adviseren en inspireren. Alle aanwezige netwerkpartners en alumni coaches van het ArtEZ Business Centre staan klaar om jou hierbij te helpen.

READY TO START Café data 2024

Aanmelden kan hier.

Vrijdag 19 april 16.00 - 18.00, locatie Enschede

READY TO START startersprogramma in het kort

In een groep kunstenaars uit verschillende disciplines ga je in de workshops aan het werk met je eigen bedrijfsconcept. Hoe verbind je jouw werk aan het publiek en hoe maak je daar een gezonde onderneming van? Tijdens de workshops helpen we je om duidelijk te krijgen hoe je kunt ondernemen op een manier die bij je past en waar je aandacht op gericht moet zijn. Tot slot ga je onderzoeken wat jouw positie als kunstenaar in het culturele veld kan zijn. Er is veel aandacht voor persoonlijke en individuele begeleiding waardoor iedereen vanuit zijn eigen bedrijfsconcept kan werken. Het programma is opgebouwd uit vier onderdelen die elkaar raken en versterken. We werken vooral vanuit de inbreng van de deelnemers en daarnaast maken we gebruik van bestaande voorbeelden.

Workshop Waardepropositie
In de ochtend van de eerste workshop dag zoomen we in op de waardepropositie van jouw product, bedrijf of dienst. We onderzoeken samen met de andere deelnemers wat jou uniek en waardevol maakt voor jouw klanten. Aan de hand van verschillende theorieën en mini-interviews met elkaar proberen we helder te krijgen wat jou drijft, motiveert en onderscheidend maakt.

Workshop Business Model Canvas
In de middag gaan we aan de slag met het zogeheten Business Model Canvas. Dit model is een manier om je bedrijf uit elkaar te trekken in negen bouwstenen. Je kijkt naar de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf, maar ook naar de producten en diensten die je aanbiedt en de wensen van je klanten. De waardepropositie waar we in de ochtend aan hebben gewerkt is de basis van je bedrijf en ook de kern van dit model. Het model geeft je inzicht wat er bij het uitvoeren van je vak komt kijken en welke keuzes je kunt maken om je verder te professionaliseren.

Workshop Klantvalidatie
De ochtend van de tweede dag zoomen we in op klantvalidatie: wie is jouw klant, waarom zou iemand bij jou willen kopen en waar liggen zijn of haar behoeftes en intenties. Het is heel belangrijk te weten wie jouw potentiele klanten zijn en of zij bij jouw product en werk passen.

Workshop Financiën
We sluiten af door in te zoomen op jouw financiële inzicht. Dit betekent oefenen met het opstellen van een product- of projectbegroting en een jaarbegroting. Je kijkt naar je kosten en investeringen enerzijds en naar wat je opbrengsten en winst zijn anderzijds. Je leert ook welke kosten je kunt opnemen in verschillende begrotingen. En welke verschillende financieringsmogelijkheden zijn eigenlijk er allemaal? In deze workshop geven we je duidelijke voorbeelden, en gebruiken we ook voorbeelden uit de groep.

Het Startersprogramma READY TO START wordt gegeven Jessica de Jaeger. ZIj begeleidt cultureel ondernemers op artistiek, zakelijk en/of persoonlijk vlak en geeft les op het gebied van ondernemerschap (van idee tot product).  Cily Smulders is docent personal branding voor creatieve ondernemers en coacht ArtEZ alumni in de ontwikkeling van hun beroepspraktijk. Cily coordineert het startersprogramma READY TO START en de Startersvouchers.

Jessica de Jaeger en Cily Smulders