Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Startersprogramma READY TO START

Het ArtEZ Business Centre heeft de ambitie niet alleen studenten te laten kennismaken met het ondernemerschap, maar ook alumni de juiste begeleiding te geven na afloop van hun opleiding om een succesvolle start te kunnen maken.

 

Startersprogramma READY TO START

READY TO START

Ons startersprogramma READY TO START biedt twee dagen lang inspirerende workshops voor een interdisciplinaire groep kunstenaars ter voorbereiding op je beroepspraktijk. Hoe breng je jouw werk onder de aandacht, hoe krijg je betaald voor je kunst en hoe genereer je inkomsten zonder al je energie kwijt te raken aan ondernemen? Om dit voor elkaar te krijgen, is het van belang op een doelmatige en zakelijke manier te leren kijken naar je vakmanschap.

Aanmelden

Wil je van je werk een onderneming maken en heb je een korte omschrijving van je bedrijfsconcept dan kun je deelnemen aan READY TO START. Je kunt je aanmelden via abc@artez.nl Je wordt dan uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek om je bedrijfsconcept te bespreken. Ter voorbereiding ontvang je van ons een E-scan die je online kunt maken om je ondernemende competenties en denkstijlen alvast in beeld te brengen.

Agenda

Het startersprogramma is een tweedaagse training.

 

2023

Groep 1: Maandag 30 januari & donderdag 13 februari, Engels - 9.30 - 15.30 uur.

Locatie: ROZET Arnhem, Audrey Hepburnzaal - 3.09

Groep 2: Donderdag 16 maart & donderdag 30 maart, Nederlands - 9.30 - 15.30 uur.

Locatie: Zwolle

Groep 3: Maandag 6 april & donderdag 20 april, Nederlands - 9.30 - 15.30 uur.

Locatie: ROZET Arnhem, Audrey Hepburnzaal - 3.09

ArtEZ CAFÉ READY TO START 

We sluiten ieder programma af met het ArtEZ Café READY TO START,  een meeting voor alle ArtEZ eindexamenkandidaten BA/MA en ArtEZ alumni. Het ArtEZ Café is een informele setting voor het delen van kennis over de start van je beroepspraktijk, het onderzoeken van multidisciplinaire samenwerking en je kunt er advies krijgen van onze netwerkpartners over fondsen, vouchers, trainingen en coaching.

Sta je op het punt van afstuderen en vraag jij je af hoe je na ArtEZ jouw beroepspraktijk kunt opstarten in de culturele sector dan is dit een goede ontmoetingsplek om je te laten adviseren en inspireren. Alle aanwezige netwerkpartners en alumni coaches van het ArtEZ Business Centre staan klaar om jou hierbij te helpen. De datum voor 2022 is 15 december van 16.00 - 18.00 uur bij het restaurant Momento van ROZET in de Oude Oeverstraat 98 in Arnhem.

WANNEER: donderdag 15 december 2022
TIJD: 16.00 - 18.00 uur
WAAR: ROZET ‘Momento’ Arnhem, Oude Oeverstraat 98

Aanwezig (onder voorbehoud) op 15 december zijn: Startclub Arnhem, Labnest Incubator, Nederlandse Ondernemer Academie, Schakel025, Mondriaanfonds, ORION Startersvoucher, ArtEZ Alumni HUB(o.v.), OostNL(o.v.) en de ArtEZ Alumni Coaches met o.a. Luuk Wiehink en Tom Kortbeek.

Grijp je kans en meld je hier aan.

READY TO START in het kort

In een groep kunstenaars uit verschillende disciplines ga je in de workshops aan het werk met je eigen bedrijfsconcept. Hoe verbind je jouw werk aan het publiek en hoe maak je daar een gezonde onderneming van? Tijdens de workshops helpen we je om duidelijk te krijgen hoe je kunt ondernemen op een manier die bij je past en waar je aandacht op gericht moet zijn. Tot slot ga je onderzoeken wat jouw positie als kunstenaar in het culturele veld kan zijn. Er is veel aandacht voor persoonlijke en individuele begeleiding waardoor iedereen vanuit zijn eigen bedrijfsconcept kan werken. Het programma is opgebouwd uit vier onderdelen die elkaar raken en versterken. We werken vooral vanuit de inbreng van de deelnemers en daarnaast maken we gebruik van bestaande voorbeelden.

Dag 1: Workshop Waardepropositie, door Cily Smulders
In de ochtend van de eerste workshop dag zoomen we in op de waardepropositie van jouw product, bedrijf of dienst. We onderzoeken samen met de andere deelnemers wat jou uniek en waardevol maakt voor jouw klanten. Aan de hand van verschillende theorieën en mini-interviews met elkaar proberen we helder te krijgen wat jou drijft, motiveert en onderscheidend maakt.

Dag 1: Workshop Business Model Canvas, door Jessica de Jaeger
In de middag gaan we aan de slag met het zogeheten Business Model Canvas. Dit model is een manier om je bedrijf uit elkaar te trekken in negen bouwstenen. Je kijkt naar de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf, maar ook naar de producten en diensten die je aanbiedt en de wensen van je klanten. De waardepropositie waar we in de ochtend aan hebben gewerkt is de basis van je bedrijf en ook de kern van dit model. Het model geeft je inzicht wat er bij het uitvoeren van je vak komt kijken en welke keuzes je kunt maken om je verder te professionaliseren.

Dag 2: Workshop Klantvalidatie, door Cily Smulders
De ochtend van de tweede dag zoomen we in op klantvalidatie: wie is jouw klant, waarom zou iemand bij jou willen kopen en waar liggen zijn of haar behoeftes en intenties. Het is heel belangrijk te weten wie jouw potentiele klanten zijn en of zij bij jouw product en werk passen.

Dag 2: Workshop Financiën, door Jessica de Jaeger
We sluiten af met een persoonlijk onderzoek naar de relatie tussen jouw timemanagement en het verdienvermogen van jouw onderneming. Je leert ook begrotingen op te stellen. Wat zijn de kosten en investeringen enerzijds en je opbrengsten en winst anderzijds. Welke kosten neem je op in verschillende soorten begrotingen. Aan de hand van voorbeelden uit de groep en de ervaring van de trainers behandelen we een aantal voorbeelden

Het Startersprogramma READY TO START wordt gegeven door Cily Smulders en Jessica de Jaeger. Cily is docent personal branding voor creatieve ondernemers en coacht ArtEZ alumni in de ontwikkeling van hun beroepspraktijk. Cily coordineert het startersprogramma READY TO START en de Startersvouchers. Jessica de Jaeger begeleidt cultureel ondernemers op artistiek, zakelijk en/of persoonlijk vlak en geeft les op het gebied van ondernemerschap (van idee tot product). 

Jessica de Jaeger en Cily Smulders

Starter voucher

Als je gebruik wilt maken van een startervoucher à €2.500,-, biedt het ABC individuele begeleiding die je voorbereidt op de pitch van je bedrijfsidee voor een de beoordelingscommissie. De voucher is beschikbaar voor 4e jaars studenten & alumni tot 3 jaar na afstuderen.
Lees hier meer.

Welke ArtEZ studenten en alumni gingen je voor bij het aanvragen van een voucher?

Valeria Vangelista, alumna illustration design: "Ruimte maken voor jezelf in de wereld als ondernemer/kunstenaar is ingewikkeld en het kan onmogelijk lijken als je eenmaal klaar bent met je studie. Maar de waarheid is dat het gewoon een grote oceaan vol vissen is waarin je moet leren zwemmen. Dankzij de middelen die het startersprogramma bood en door mijn passie weet ik dat ik in deze grote zee gerust kan zwemmen. Het ArtEZ startersprogramma is een verademing voor mij geweest. Het was een concrete duik in de realiteit van ondernemerschap en hoe je voor jezelf kan beginnen". Lees hier haar hele verhaal.

Gijs Kreutzkamp studeerde in 2020 af in de richting Comic Design en volgde ons startersprogramma. Gijs vertelt je meer over dit programma, wat hem bezighoudt en zijn eerste stappen in de ontwikkeling van zijn eigen beroepspraktijk: “Uiteindelijk kun je jouw vaardigheden als kunstenaar nog zo hebben geperfectioneerd, als je niet weet aan wie je kunst kunt of wil verkopen en voor hoeveel, dan zal het nog lastig worden om met je werk je boterham te verdienen”.  Lees hier zijn verhaal.