Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Docenten en hun beroepspraktijk

Iedere carrière in de kunsten loopt anders. De route van is de rubriek van het ArtEZ Business Centre waarin docenten vertellen over de belangrijkste sleutelmomenten in hun loopbaan. Vaak missen we tijdens de les een moment om daar met elkaar over in gesprek te gaan. Ontdek welke keuzes ze hebben gemaakt en hoe ze zijn gekomen waar ze nu zijn.

Docenten en hun beroepspraktijk

 

De route van Douwe Dijkstra 

Douwe Dijkstra is docent Illustratie Nieuwe Media aan de opleiding Illustration Design Zwolle. Als beeldend kunstenaar en filmmaker leert hij vooral van samenwerkingen en onverwachte ontmoetingen. Douwe viel met zijn werk direct in de prijzen na zijn afstuderen. Hoe ging hij om met de hoge verwachtingen daarna? Hij ziet zijn eerste jaren na afstuderen als een vervolgstudie in de praktijk en weinig ging volgens plan. Lees hier verder. 

De route van Simone Trum

Simone Trum is docent Typografie aan de opleiding Graphic Design Arnhem en heeft samen met Loes van Esch grafisch ontwerpstudio Team Thursday. Simone blikt terug en schrijft over de samenwerking met Loes van Esch en hoe ze dat zorgvuldig hebben opgebouwd. Over het echt gaan voor wat je wilt, ook al betekent dit dat je opdrachten moet afzeggen. Over hun eerste stappen met hun ontwerpstudio en het ooit eerder gekregen waardevolle advies om gewoon nooit te stoppen, ook al is het soms moeilijk en wordt er getwijfeld. Lees hier verder. 

De route van Ratna Ho

 

Ratna Ho studeerde in 2009 af aan Fashion Design, ArtEZ, waarna zij haar Master volgde op Central Saint Matrins Londen. Ze is nu docent Textiles op Fashion Design en heeft daarnaast samen met haar partner Pascal Mulder, het label Fraenck opgericht. Ratna vertelt dat je jezelf de tijd moet geven een bedrijf op te zetten en dat je moet durven te ondernemen zonder de realiteit uit het oog te verliezen. Ook maakte ze mee dat een subsidie aanvraag werd afgewezen omdat haar plan te commercieel zou zijn. Terwijl Ratna denkt dat de creatieve economie er zoveel anders uit zal zien, als er een gezond businessmodel aan de basis staat van je creatieve concept en je signatuur als ontwerper. Lees hier verder.