Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Storm Parser, portret, foto Bart Grietens
Storm Parser, foto Bart Grietens

Theater als compositie

Eind derde jaar heb ik een clownstraining gevolgd in New York. De onstuimige verwondering en speeldrift die een clown met zich meedraagt, inspireert me. Theater mag van mij groots en meeslepend zijn, vurig, gestileerd. Tegelijk vind ik eerlijkheid belangrijk. Dat een acteur een oprechte poging doet om iets te vertellen. Die combinatie van kwetsbaarheid en virtuositeit is wat ik in mijn werk opzoek, en wat clown voor mij belichaamt.

Ik ben in de eerste plaats een technische acteur: ik hou van analyseren, indelen, schakelen. De mechanieken van het vak fascineren me. Wat ik zelf maak zijn meestal dan ook nadrukkelijk vormonderzoeken. Maar het spelen wordt pas echt de moeite waard als ik me erin kan verliezen. Naast alle techniek is acteren uiteindelijk ook een soort energie channelen geloof ik, en de zoektocht naar die vrijheid houdt me bezig.

About Raoul

Met mijn afstudeervoorstelling About Raoul heb ik een solo gemaakt over de tegenstelling tussen hoofd en hart. Het uitgangspunt was een nogal cryptische monoloog van Paul Pourveur, over een man die zo eenzaam is dat hij een chirurg vraagt alle woorden en concepten uit zijn lichaam te snijden en tentoon te stellen. Zo zal hij definitief verlost zijn van de buitenwereld, denkt hij. 

Deze abstracte metafoor heb ik met regisseur Sander Plukaard vertaald naar een persoonlijk verhaal. We probeerden de binnenwereld van Raoul invoelbaar te maken, zijn krampachtige poging om het leven te controleren. Ik schreef eigen muziek, maakte acts en fysiek materiaal en vermengde dat met de fragmentarische toneeltekst. En dat heeft een grappige, aangrijpende en soms bizarre voorstelling opgeleverd waar ik veel van mezelf in kwijt kon.

Storm Parser, afstudeervoorstelling About Raoul, foto Bart Grietens
Storm Parser, afstudeervoorstelling About Raoul, foto Bart Grietens

Stages en scriptie

Mijn afstudeerjaar bestaat uit heel verschillende projecten. Naast mijn solo liep ik stage bij Theater Sonnevanck in De Geheime Tuin, een muzikale familievoorstelling in samenwerking met symfonieorkest Phion. Momenteel speel ik in de voorstelling Wind van Toneelgroep Jan Vos, een gezelschap dat teksttoneel op locatie maakt over complexe maatschappelijke vraagstukken. En mijn scriptie schreef ik over vernieuwing en experiment in Nederlandse musicals. Daar komt (gelukkig) steeds meer ruimte voor en aan die ontwikkeling zou ik als speler/maker erg graag willen bijdragen.

Veelzijdig, muzikaal en betrokken

Mijn ambities voor de toekomst zijn vooral groot! Ik wil me ontwikkelen als acteur, veel mooie voorstellingen spelen, beter leren componeren, zingen, schrijven, regisseren, filosoferen… Ik ben nieuwsgierig en hou van veel verschillende genres en disciplines, van teksttoneel tot dans. In mijn werk zou ik die breedte graag willen honoreren. Maar ik wil in het bijzonder mijn liefde voor muziek combineren met mijn acteurschap. Theater als een soort compositie bekijken. 

Daarnaast vind ik het belangrijk om een toegankelijk aanspreekpunt te zijn voor mijn generatiegenoten. Over tien jaar wil ik niet alleen heel goed in mijn vak zijn, maar ook met rust, vertrouwen en liefde naar mezelf en de mensen om me heen kijken en samen in gesprek zijn.

When the Lord closes a door, somewhere He opens a window
- The Sound of Music

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 16 mei 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.