Sarah van Engeland

Lokaal materialen verzamelen en lokaal mijn werk maken met wat er op dat moment te verkrijgen is. Dat is een goede basis wat er in mijn werk terug naar voren komt. Waarom zouden we onze materialen van ver halen als we die net zo goed van een boerderij, familielid of schaapskudde verderop kunnen krijgen. Ik neem graag de kwaliteit in eigen handen zodat ik weet dat het werk goed en eerlijk in elkaar zit. Zo kies ik ervoor om in mijn werk, alles op ecologische basis te gebruiken. Ik wil dat het afbreekbaar is door de natuur en geen schade oplevert. Daarom kies ik voor lokale schapenwol van het Drentse Heideschaap, wat anders een afvalproduct is. De wol van dit ras heeft mooie eigenschappen om te spinnen en vilten door de lange vezels en tegelijkertijd biedt de kudde Drentse Heideschapen veel goeds voor het lokale landschap door middel van natuurbehoud.
Verfplantentuin
In de tuin die ik heb aangeplant in de afgelopen paar jaar, is een grote zoektocht in verfplanten in ontstaan. Zo begon ik met een paar verfplanten aanleggen en is dat nu uitgegroeid tot een tuin met een prachtige rijke oogst. Toch zie ik de tuin niet als een vanzelfsprekend geheel. In mijn ogen is dit een plek waar in harmonie wordt samengewerkt met het bodemleven en alle insecten om zo een gezond ecosysteem te behouden en de biodiversiteit te vergroten.
Er zit een groot verschil tussen synthetische verfstoffen en plantaardige verfstoffen. Bij synthetische verfstoffen is alles is altijd maar hetzelfde. Terwijl je zintuigen in plantaardige kleuren veel meer geprikkeld kunnen worden. Zo heb je in zwart, tonen zitten van walnoot (bruin), meekrap (rood), wede (indigo) en uienschillen(oker). Daarnaast zijn de kleuren ieder jaar verschillend doordat het een nat jaar geweest kan zijn, of juist heel droog. Die afhankelijkheid vind ik juist een mooi onderdeel in het werk. Dat je daardoor echt samenwerkt met de natuur en niet iets kunt afdwingen maar juist een zachte, ontvangrijke houding zou moeten aannemen.
Mijn werk voelt als een experiment dat een doorlopend organisch proces beleefd. Momenteel werk ik aan een vertaling van mijn verfplanten tuin in de vorm van een gewoven werk dat deze locatie representeert. In dit werk komen de ambachtelijke technieken van wol verven, kaarden, spinnen en weven voor.
Ambachtelijkheid
Als ik gebruik maak van oude ambachtelijke technieken in mijn werk, zitten daar onbewust veel andere ervaringen dan alleen maken aan vast gekleefd. Je zintuigelijke en haptische ervaringen gaan net zo goed een rol spelen in het proces. Je voelt je verbonden met het materiaal dat door je vingers beweegt waardoor je meer waardering daarvoor ontwikkeld.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 12 juni 2024
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.