Michelle geeft aan dat leerlingen iets persoonlijks maken als je de regie bij hen legt. “Zij weten dan die persoonlijkheid vorm te geven in een artistiek product. En dat laten zien, is de essentie.” Michelle legt uit dat het belangrijk is om jezelf te vragen wie je bent, wat je belangrijk vindt, wat je daarbij voelt en wat je daarmee kan doen. Wat kan je maken? Voor haar is identiteit heel belangrijk.
Ze vertelt dat ze tijdens deze opleiding gedwongen werd om meer te lezen, ook buiten haar eigen discipline: “Door de master was ik gedwongen om te kijken wat ik eigenlijk aan het doen ben. En ook weer wie ik ben en waarom ik doe wat ik doe. Dus ook heel kritisch kijken naar mijn eigen lespraktijk en of ik het nog wel eens ben met wat ik doe en hoe ik dat doe.”
Bekijk Michelles verhaal:
Tijdens de Master Kunsteducatie word je getraind om als kunsteducator actie in gang te zetten. Zo kan dat in gedrag zijn, maar ook in bewustzijn. Tijdens de opleiding krijg je drie rollen: je bent educator, kunstenaar én onderzoeker. Je volgt een praktijkgericht programma gerelateerd aan sociaal-maatschappelijke issues. Je krijgt te maken met onderwerpen die vallen binnen cultural studies, kritische pedagogiek, didactiek en identity studies. En je hebt een community van studenten, docenten, tutors en partners waarmee je voortdurend in gesprek bent. Deze masteropleiding is door de NVAO geaccrediteerd en daarmee opgenomen in de Keuzegids masters 2022.
Meer info over de master Kunsteducatie