Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Docent Muziek
Menu Docent Muziek

Studie

Studie

Tijdens de vierjarige bacheloropleiding Docent Muziek Zwolle leer hoe je een kundig muzikant en betrokken muziekdocent wordt, die les kan geven aan uiteenlopende doelgroepen.

Wat leer je bij de opleiding tot muziekdocent van ArtEZ in Zwolle?

Tijdens de opleiding Docent Muziek ontwikkel je je artistieke skills als muzikant tijdens individuele lessen en groepslessen. Je speelt veel samen in bands en ensembles en werkt zelfs samen met studenten van andere kunstdisciplines. Er is veel aandacht voor creatieve processen zoals componeren, arrangeren en improviseren. Ook leer je zelf lessen en methodisch materiaal ontwikkelen en je zet een muziekproductie op.

Daarnaast word je vaardig in het dirigeren, coachen, leidinggeven en lesgeven en leer je werken met verschillende doelgroepen in de samenleving: van leerlingen op een school tot ouderen die een workshop volgen. Om praktijkervaring op te doen, loop je direct vanaf het eerste jaar al stage. Een breed palet aan muziektheoretische vakken zorgt ervoor dat je als docent goed beslagen ten ijs komt. Met lessen, stages, opdrachten, excursies en cultuurbezoeken bereiden we je bovendien voor op het geven van de vakken ckv en kunst algemeen.

Studieopbouw

  • Tijdens de propedeuse maak je kennis met muzieklessen geven en de methodes die daarbij horen. Meteen vanaf het begin loop je ongeveer een dagdeel per week stage: na verschillende praktijklessen ga je zelf lesgeven in groep 5 van het basisonderwijs. Daarbij werk je toe naar een schoolconcert; een feestelijke happening waarbij soms ook ouders, broertjes en zusjes kunnen genieten van muziek en meezingactiviteiten. Vanaf januari loop je een stage in het voortgezet onderwijs.

    Natuurlijk ben je ook zelf veel aan het musiceren en muziek aan het schrijven. Daar ben je ongeveer een derde van de tijd mee bezig. De eerste drie jaar van je opleiding krijg je lessen op je hoofdinstrument. Dat is het instrument waarmee je toelating doet (dat kan ook zang zijn). Je raakt thuis in verschillende muziekstijlen: van klassieke muziek tot jazz, pop en niet-westerse muziek. Naast je hoofdinstrument leer je ook andere instrumenten bespelen, zing je in een koor en speel je in ensembles. Meerdere keren per jaar treed je, vaak samen met je medestudenten, voor publiek op tijdens voorspeelavonden, presentaties in projecten en in het jaarlijkse musiceerfestival. Ook volg je muziektheoretische vakken in de werkplaats Muziektheorie. Zo maak je je als toekomstig muziekdocent breed inzetbaar.

    Verder ga je in het eerste jaar meerdere keren op kunst- en cultuurbezoek. Deze excursies draaien om thema’s zoals diversiteit, omgevingsgerichtheid of inclusie. De excursies gaan naar musea zoals het Rijksmuseum in Amsterdam of het Kunstmuseum in Den Haag. Ook bezoek je voorstellingen en concerten in de grote concertzalen in Nederland. En wil je een aanvulling van het theoretische programma van je opleiding, dan kun je in het eerste jaar toelating doen voor het Honours Programme.

  • In het tweede en derde jaar verdiep en verbreed je je kennis en vaardigheden. Je loopt stage in het basis- en voortgezet onderwijs. Tijdens het stageproject Orthopedagogisch Muziekdocent verdiep je je in het geven van muziekles aan leerlingen met een beperking, bijvoorbeeld leerling die doof is of een leerling met een autismespectrumstoornis. Je loopt hiervoor acht weken lang stage op een school voor speciaal onderwijs, samen met een student van de bachelor Muziektherapie. Hierbij leer je muzieklessen afstemmen op de speciale behoeften van de leerling(en). Dit is meteen een kennismaking met de specialisatie Orthopedagogisch Muziekdocent/therapeut, die je in het vierde jaar als afstudeervariant kunt kiezen.

    Tijdens het vak ‘Muzikaal leiderschap’ schrijf je zelf muziek voor schoolensembles, die de arrangementen of composities ook werkelijk uitvoeren onder jouw muzikale leiding. Ook leer je koren en ensembles leiden. Tijdens bandcoaching leer je basisvaardigheden op drums, gitaar, basgitaar en keyboard. Deze vaardigheden breng je in praktijk tijdens de stages en projectweken.

    Behalve als muziekdocent op een school hebben afgestudeerden vaak ook een eigen onderneming. We besteden daarom veel aandacht aan het ontwikkelen van een ondernemende houding zoals initiatief en besluiten nemen en resultaatgericht werken. Ook bieden we je de bedrijfseconomische basiskennis die nodig is voor zelfstandig ondernemerschap. Vanaf het derde jaar krijg je hier les in. Daarbij leer je ook trends binnen de maatschappij en de cultuursector herkennen en erop inspelen met projecten en andere initiatieven.

    ArtEZ Docent Muziek in Zwolle | Het tweede en derde jaar




  • Je bent dit jaar in staat om praktijk- én theorielessen te geven, leerlingen te begeleiden en je manier van lesgeven steeds aan te passen. Je loopt dit jaar stage in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.

    In het examenjaar ga je je ook specialiseren in de richting van je keuze. Dat kunnen onderwijsvormen zoals het voortgezet onderwijs of pabo zijn, maar ook een specialisatie als orthopedagogisch muziekdocent. Je kunt je ook in een discipline specialiseren, zoals community art of muziektheater. Je kiest een minor die past bij je interesse, denk aan extra instrumentale lessen, arrangeren of songwriting. Je loopt hiervoor ook een profielstage. Deze hoort bij je praktijkonderzoek, dat leidt tot het ontwikkelen van een eindproduct, zoals een essay of artikelenreeks, een lessenserie, een innovatieve methode of het opzetten van een eigen muziekeducatief bedrijf. Waar je deze stage doet, hangt af van het onderwerp van je afstudeeronderzoek en van je toekomstplannen. Voorbeelden zijn stages bij startups, podia, ensembles en kunstbedrijven. Daar leer je de breedte van het vak kennen en richt je je ook op werkterrein van ckv en kunst algemeen. Natuurlijk kun je ook je eigen netwerk en contacten inzetten. 

    Ook werk je in het kader van je specialisatie aan een eigen muziekproductie met of voor een zelfgekozen doelgroep. Deze muziekproductie geldt als de muzikale afsluiting van je studie, waarin je jezelf presenteert aan anderen tijdens de ArtEZ finals. Een hoofdvakdocent begeleidt je bij de voorbereiding.

ArtEZ Docent Muziek in Zwolle

Projecten

  • De introweek is gezamenlijk voor het ArtEZ Conservatorium, de  ArtEZ Academie voor Art & Design en de opleiding Docent Theater in Zwolle. Hierin maak je kennis met je klas, mentor en studie en werk je aan een gezamenlijk project, zoals een festival op de academie of een presentatie in het centrum van Zwolle. Docenten van ArtEZ en gastdocenten begeleiden de introductieweek.

    ArtEZ Docent Muziek | tijdens de introductieweek
  • Elk jaar organiseren we een projectweek met een duidelijke focus op maatschappelijke relevantie. Zo werkten we samen met het AZC in Dronten, verzorgden we thuisconcerten voor mantelzorgers in samenwerking met KASKO en ZwolleDoet! en muzikale voorstellingen in het ziekenhuis, en maakten we muziek voor onze naasten in het project HEB LIEF.


    Project HEB LIEF 2020

  • Solo’s, duetten, koor en ensembles: ze vormen de basis van het jaarlijkse Musiceerfestival. Musiceren, creëren, samenwerken en overdragen van muziek gaan hand in hand in deze studie. Tijdens het Musiceerfestival laat je dit zien in een presentatie. Alle studenten van de opleiding Docent Muziek in Zwolle staan aan het eind van ieder schooljaar vier avonden vocaal en instrumentaal in de spotlights. Verschillende stijlen komen aan bod: van klassiek tot jazz en pop, en er klinkt ook eigen gecomponeerde muziek.


    Online video project. In korte tijd hebben studenten Docent Muziek onder leiding van Rohan Poldervaart het stuk 'Shiny Stockings' ingestudeerd en opgenomen, allen vanuit hun eigen huiskamer. 

  • Een keer per jaar organiseer je met je hele leerjaar een werkweek rondom een thema dat jij en je jaargenoten zelf kiezen, bijvoorbeeld muziektheater, Latijns-Amerikaanse muziek, popmuziek, niet-westerse muziek of arrangeren. Aan het eind van de week laat je aan elkaar of aan een breder publiek zien waar je mee bezig bent geweest. Zo leer je als nieuwe student de andere leerjaren op een muzikale manier kennen.

    Werkweek ArtEZ Docent Muziek in Zwolle
  • In het onderwijs wordt samenwerking met andere disciplines steeds belangrijker. Kunstvakken worden op scholen in samenhang aangeboden binnen ckv en kunst algemeen. Docenten en afdelingen van de cultuurvakken hebben binnen en buiten de school steeds meer met elkaar te maken en stemmen hun werkwijzen op elkaar af. Daarom werk je in de eerste drie jaar elk semester een aantal dagen samen met studenten van andere docentopleidingen binnen ArtEZ (Docent Beeldende Kunst en Vormgeving en Docent Theater). Hierin gaat het om vragen als: wat is dans, theater, muziek en hoe komen de ontwerpprocessen binnen deze verschillende disciplines tot stand? Je bezoekt samen tentoonstellingen, voorstellingen en muziekuitvoeringen, verdiept je in de context, speelt in op actualiteiten en plaatst wat je hebt meegemaakt in een historisch perspectief.

     

  • Winterlab is een jaarlijks terugkerend project van één week in januari. Studenten van verschillende studierichtingen van drie studiejaren werken tijdens Winterlab twee weken intensief met elkaar samen aan een vraagstuk uit de samenleving. Denk daarbij aan vragen zoals: is de leegstand in de binnenstad van Zwolle een probleem of biedt het juist kansen? Studenten ontvangen het vraagstuk per team op maandagochtend en presenteren op vrijdag hun concepten. Winterlab wordt begeleid door prominente gastdocenten.

ArtEZ Docent Muziek in Zwolle | lessituatie

Stage

Hoe is het om te werken op een school voor voortgezet of beroepsonderwijs, een muziekschool, bij een koor en bij een orkest? Hoe begeleid je leerlingen in de ontwikkeling van hun muzikale mogelijkheden? In verschillende stages doe je praktijkervaring op in het werken met verschillende doelgroepen: binnen- en buitenschools. Ter voorbereiding leer je op het Conservatorium voor een groep staan en leiding geven bij groepsactiviteiten. Ook leer je welke methodieken je bij het lesgeven kunt gebruiken en krijg je opdrachten mee die je tijdens je stage kunt uitproberen. De mentor van de stageschool spreekt al je lessen met je na. Een aantal keer per jaar komt ook je hoofdvakdocent langs om je werkzaamheden in de praktijk bij te wonen en te begeleiden.

ArtEZ Docent Muziek in Zwolle | Stagelopen op een school

 

Studiebegeleiding

Tijdens je opleiding heb je regelmatig gesprekken met een studieloopbaanbegeleider (slb-er). De slb’er informeert je over praktische zaken met betrekking tot de studie. Ook bespreekt hij je studeer- en planmethoden. Hij begeleidt je bij het ‘leren studeren’ en geeft je daar waar nodig studieadvies. Je kunt ook altijd zelf een afspraak maken met je studiebegeleider, wanneer je daar behoefte aan hebt.

Music & Health

Als muzikant worden er soms hoge eisen op fysiek en mentaal vlak aan je gesteld. Daarom besteden we bij ArtEZ de nodige aandacht aan gezond musiceren vanuit het programma Music & Health. Dat doen we met name tijdens projectdagen en -weken. Je volgt een lessenserie over gezond stemgebruik en je leert werkgerelateerde klachten herkennen en voorkomen.

 

Studeren in Zwolle

Kijk hier voor meer informatie over studeren in Zwolle.

Onderzoek doen buiten je vaste lesuren

Als je studeert bij ArtEZ, maak je ook kennis met onderzoek. Denk hierbij aan theorielessen, materiaalonderzoek en maatschappelijk geëngageerd onderzoek. Binnen de opleiding is er voldoende ondersteuning en ruimte om te ontdekken wat voor soort artistieke onderzoeker jij bent. Maar ook buiten je opleiding zijn er bijzondere initiatieven, activiteiten en werkplaatsen waar je aan onderzoek kunt werken. Speciaal voor studenten die nog meer verdieping zoeken. Benieuwd? Lees dan gauw meer over de (extracurriculaire) onderzoeksactiviteiten.

Onderzoek doen buiten je vaste lesuren