Studie
StudieDe international Master Artist Educator (iMAE) is een eenjarige fulltime hbo masteropleiding gericht op Issues-Based Art Education en Socially Engaged Art as Research. De opleiding maakt deel uit van een overkoepelend, landelijk programma dat onderzoekt hoe kunstonderwijs op een duurzame en zinvolle manier kan bijdragen aan sociaalpolitieke verandering.
Tijdens de masteropleiding werk je over lokale, nationale en internationale grenzen heen. Je wordt aangemoedigd om projecten te ontwikkelen die sectoren overstijgen, waaronder de gezondheidszorg, het strafrecht en overheidsgrenzen. Door deze benadering kunnen nieuwe en uiteenlopende kunstonderwijsmethoden ontstaan die de barrières tussen kunst, politiek en maatschappij neerhalen.
Het studieprogramma van iMAE is gebaseerd op de kennis en praktijken van mensen die toonaangevend zijn op het gebied van Socially Engaged Art as Research, Issues-Based Art Education, identiteitsstudies, conflicttransformatie, politieke kunst, geweldloze communicatie; traumasensitiviteit en radicale pedagogieën. Je leert door kunst, in tegenstelling tot over kunst. Als masterstudent bij iMAE word je een artivist: je dwingt creatieve actie af en je gebruikt kunstonderwijs als instrument voor sociale verandering.
Opmerking: op deze pagina kun je termen, theorieën en methoden tegenkomen waar je misschien nog niet bekend mee bent. Onderaan deze pagina vind je een definities van deze termen. Of klik op het woord zelf, indien er een linkje onderzit: je wordt dan vanzelf naar de uitleg geleid.
Wat leer je bij iMAE? En hoe?
Als masterstudent bij iMAE gebruik je bestaande onderzoeksmethodieken, wetenschappelijk en artistiek, en ontwikkel je je eigen onderzoeksmethoden die binnen je huidige praktijk en vaardigheden vallen. Je combineert werken in het atelier met veldwerk en combineert praktijk en theorie tot één samenhangend geheel. Je leert ook hoe je je onderzoeksinteresses kunt toepassen in locatiespecifieke contexten. Dat doe je met behulp van deze vijf elementen:
Leren op locatie: Site Specific Colleges
Als internationaal artisteducator doe je ervaring op met het werken in uiteenlopende uitdagende en complexe contexten. Dit is de reden waarom iMAE het concept van Site Specific Colleges (SSC) heeft geïntroduceerd. Deze SSC slaan een brug tussen het leren binnen de muren van een kunstacademie, en het leren in een realistische setting.
Locatiegebonden onderwijs is cruciaal voor deze masteropleiding. Op elke locatie werk je samen met kunstenaars en culturele activisten uit gemeenschappen die bijvoorbeeld te maken hebben met conflicten, migratie, sociale marginalisatie, onverdraagzaamheid en racisme.
De afstudeertentoonstelling en evenementen in 2023 vinden plaats op onze Site Specific College in Belfast in Noord-Ierland. Eerdere SSC waren onder meer in Israël/Palestina, Marokko, België, Noord-Ierland en Nederland.
De combinatie van de praktijk met theorie in de SSC en deze vervolgens in een realistische context plaatsen, stelt je in staat je vanaf het begin als een professional te gedragen.
Ben je benieuwd hoe eerdere studenten deze Site Specific Colleges hebben ervaren? In dit verhaal vertelt iMAE-alumnus Anamika Shah over haar tijd bij een SSC in Belfast. Of bekijk de video hieronder, waarin zowel studenten als docenten de waarde van SSC toelichten.
Definities van termen en methodieken
Tijdens het lezen van de beschrijving van het studieprogramma van de international Master Artist Educator ben je misschien termen en methodieken tegenkomen die nieuw voor je zijn. Hieronder vind je een beschrijving van de meest gebruikte termen en methodieken. Kun je het antwoord op je vraag hieronder niet vinden? Neem dan gerust contact met ons op via iMAE@artez.nl.