Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Interieurarchitectuur
Menu Interieurarchitectuur

Studie

Studie

Waar je ook bent en wat je ook doet, je bevindt je in een ruimte: in een woning of in de hal van een openbaar gebouw, op een stationsplein of in een binnentuin. Als ruimtelijk ontwerper ontwerp je ruimtes vanuit je gedachten over het gebruik ervan, waarbij je je ook in iemands beleving verplaatst. Naast vakkennis zijn daarbij ook creativiteit en een persoonlijke visie belangrijk. Tijdens de studie Interieurarchitectuur komen alle aspecten van de beroepspraktijk aan de orde. Je leert concepten bedenken en maakt je allerlei ambachtelijke skills eigen. Maar ook ontwikkel je creativiteit, het vermogen tot zelfreflectie en een eigen kijk op de verhouding tussen ruimte en gebruiker.

Omringd door andere kunstopleidingen 

Je studeert in een multidisciplinaire omgeving met andere kunstopleidingen. Dit biedt je volop kans om je creativiteit aan te wakkeren en je blik te verbreden. In gezamenlijke projecten leer je hoe je succesvol samenwerkt en elkaar kunt aanvullen en verrijken. Dat is een belangrijke voorbereiding op de beroepspraktijk, want ruimtelijk ontwerpers werken steeds vaker samen in interdisciplinaire teams met onder meer architecten en omgevingspsychologen.

Studieopbouw

  • Brede basis 

    De eerste twee jaren van de bachelor Interieurarchitectuur zijn gericht op het doorbreken van vooringenomen denkbeelden over het vak interieur en het ontwikkelen van ambachtelijke en ontwerpvaardigheden. Daarbij is er een voortdurende wisselwerking tussen maken, denken en onderzoeken. Je volgt verschillende praktijk- en theoretische vakken zoals vormstudie, ruimte, object, tekenen, filosofie en architectuurbeschouwing. Daarnaast volg je werkplaatscursussen en een cursus digitale media  

    Verder ga je in het eerste jaar van de bachelor Interieurarchitectuur een week op studiereis naar Berlijn, samen met alle eerstejaars studenten van de Academie voor Art & Design in Zwolle, een aantal docenten en met mentor-studenten uit het tweede jaar. Daar word je ondergedompeld in de stad en de geschiedenis en bezoek je musea, kunstruimtes en kunstenaarsprojecten. Ook in het tweede en derde jaar ga je regelmatig op studiereis. Je bezoekt bijvoorbeeld projecten van architecten of inspirerende tentoonstellingen in musea. Verder bezoek je in Nederland een aantal bureaus, die een lezing geven over hun visie, werkmethode en opdrachten. Van tevoren bereid je een aantal vragen voor.

  • Persoonlijke profilering 

    Na de brede basis in de eerste twee jaar draait het in het derde en vierde jaar van de studie Interieurarchitectuur meer en meer om het bepalen en innemen van je eigen positie als ontwerper in het brede vakgebied van interieurarchitectuur. In het derde jaar werk je aan een ‘persoonlijk venster’ (PV). Ook denk je alvast na over het thema van de scriptie die je in het vierde jaar schrijft. Je volgt vakken zoals interieur, designhistorie, onderzoek en ondernemendheid. Vanaf februari ga je op stage.   

    In het laatste jaar van de studie richt je je vooral op je eigen studieprogramma en je afstudeerproject. We dagen je daarbij uit om op je eigen grenzen en die van het vakgebied op te zoeken en te verleggen. Je formuleert je eigen afstudeeropgave, met als doel vooruit te lopen op de vragen van morgen; niet primair om vernieuwend te zijn maar als reactie op een nieuwe werkelijkheid. Alle vierdejaars studenten van de bachelor Interieurarchitectuur tonen hun werk tijdens de ArtEZ finals 

Wat leer je bij de studie Interieurarchitectuur?

Het studieprogramma bestaat uit vier leerlijnen: 

  • Kenmerkend voor de opleiding Interieurarchitectuur bij ArtEZ in Zwolle zijn het hoge ambachtelijke niveau en de voortdurende wisselwerking tussen onderzoeken, denken en maken. Het startpunt is vaak een uitdagende opdracht van een (fictieve) opdrachtgever. Je begint bijvoorbeeld met onderzoek, gaat dan maken en experimenteren, denkt na, reflecteert en doet nader onderzoek en gebruikt de resultaten daarvan bij het verdere maakproces. Je maakt tijdens de studie veel op ware grootte.   

    De ene keer werk je individueel, dan weer in een groep. Vaak rond je een opdracht af met de presentatie van het werk en het werkproces. Werk dat tijdens een presentatie aan bod kan komen is bijvoorbeeld: 

    • A3-boekwerk met tekeningen en analyse  
    • Een maquette 1:50 
    • A1-poster met relevante tekening of foto’s die het plan uitleggen; 
    • Een detail (in karton) 1:1

    In een wereld die voortdurend verandert, moet je je als ontwerper steeds weer kunnen verhouden tot nieuw vragen. Het is niet genoeg om een mooi product of een ruimte te ontwerpen die iets zegt over vandaag. Vandaag is al bijna voorbij en het onbekende dient zich alweer aan. Vooruitlopen op de vragen van morgen vraagt om ruimtelijk ontwerpers die werken vanuit een onderzoekende en open houding. We stimuleren je daarom tijdens de studie om op je eigen grenzen en die van het vakgebied te verkennen en te verleggen. 

  • Op verschillende momenten tijdens de praktijklessen bestaat er de mogelijkheid werk klassikaal te bespreken. Waar relevant leggen we een verband gelegd met theorieOok vinden regelmatig groepsgesprekken plaats waarin beschouwing en meningsvorming aandacht krijgen.  

    Naast de praktijkvakken staan er theorievakken zoals designhistorie, architectuurbeschouwing, filosofie en ThinK op het programma. Bij ThinK maak je kennis met bestaande opvattingen over kunst en vormgeving. Je leert de kunstenaar en ontwerper kennen in verschillende periodes en posities: als ambachtsman, onderzoeker, wetenschapper en ondernemer. Zo krijg je zicht op je eigen positie als ruimtelijk ontwerper in het brede werkveld van de interieurarchitectuur. 

  • Tijdens projecten zoals Winter- en Zomerlab werk je samen met studenten van andere kunstopleidingen van ArtEZ in Zwolle. Ook doe je praktijkervaring op met opdrachtgevers en uitvoerenden. 

  • We wakkeren een ondernemende houding aan door studenten zelf de verantwoordelijkheid te geven voor gezamenlijke reizen, projecten, events en lezingen. 

Stage 

In het tweede semester van het derde jaar loop je een stage van minimaal vijf maanden, die past bij je persoonlijke interesse en ambities binnen het vakgebied. De een kiest voor een stage bij een architectenbureau, de ander bij een atelier van een autonoom kunstenaar. Ook een stage in het buitenland is mogelijk. De afdeling Onderwijs en Kwaliteit van ArtEZ kan je daarbij ondersteunen, bijvoorbeeld door je te helpen met een aanvraag binnen het Erasmus-programma.  

During the internship at our company the student demonstrated exceptional adaptability, responsiveness, creativity and ability to self-direct the work that was entrusted to her. As a great listener and resourceful problem-solver she had been able to take on board a wide range of tasks and deal with them with equal success. 

DEJAN MRDJA, STUDIO SYN (LONDEN) 

 

Onze studenten liepen bijvoorbeeld stage bij:  

De stage is een aanvulling op het lesprogramma. Binnen de muren van de academie sta jijzelf centraal. Hier krijg je de ruimte om te experimenteren, nieuwe dingen te ontdekken en fouten te maken. Tijdens de stage komen weer andere persoonlijke competenties aan bod: hoe neem je bijvoorbeeld initiatief binnen een organisatie? Hoe voeg je je binnen een bureau zonder je zelfstandigheid te verliezen? En hoe ga je om met een opdrachtgever?  Je leert de kennis en vaardigheden die je je eigen hebt gemaakt toe te passen in de praktijk en maakt kennis met het werkveld. Vanuit de opleiding krijg je begeleiding tijdens een aantal terugkomdagen.  

Projecten  

  • Winterlab. Winterlab is een jaarlijks terugkerend project van één week in januari. In het Winterlab zoek je samen met studenten van Docent Muziek, Docent Theater en studenten van de andere opleidingen binnen de ArtEZ Academie voor Art & Design naar antwoorden op actuele sociale vraagstukken, bijvoorbeeld rondom een probleemwijk. De Winterlab-projecten worden begeleid door kunstenaars.  
     
  • VOID. Tijdens grensoverschrijdende projecten in de ruimte tussen de semesters, VOID, werk je twee weken lang samen met studenten van de Associate degree Interieurvormgever aan opdrachten van externe opdrachtgevers. Voorbeelden zijn een opdracht van gemeente Apeldoorn voor dakloze jongeren en een vergaderruimte voor het College van Bestuur. 
     
  • Exchange programme ArtEZ moedigt studenten aan om een periode in het buitenland te studeren of stage te lopen. Er zijn diverse uitwisselingsprogramma's waaraan je kunt deelnemen, zoals het Erasmus+ programma en het Holland Scholarship. Ook kun je in je lessen bij ArtEZ studenten van buitenlandse academies tegenkomen, die op hun beurt bij ons op uitwisseling zijn.  

Faciliteiten 

De bacheloropleiding Interieurarchitectuur is gevestigd in het sfeervolle, gerenoveerde Sophiagebouw in Zwollein een inspirerende omgeving met diverse opleidingen op het gebied van beeldende kunst, theater en vormgeving. De opleiding Interieurarchitectuur beschikt over eigen onderwijsruimtesIn de VR-ruimte kun je virtueel door je eigen ontwerpen heen lopen.  

Verder kun je in het Sophiagebouw gebruikmaken van verschillende werkplaatsen: 

  • Digitale werkplaats met fotografie-, video-, animatie- en montageruimtes en plekken voor algemene computerinstructie. In deze werkplaats zijn ook professionele printmachines aanwezig en is papier te koop; 
  • Grafiekwerkplaats, vooral gericht op analoge druktechnieken zoals zeefdruk, letterzetten, etsen, elektrolytisch etsen, steendruk, hoogdruk en halfdigitale riso-printtechniek. Ook kun je hier cursussen boekbinden en letterzetten volgen; 
  • Ruimtelijke werkplaats met hout-, metaal-, keramiek- en kunststoffaciliteiten; 
  • Theoriewerkplaats/mediatheek. Hier kun je analoge en digitale theoretische collecties raadplegen en vind je stilteplekken voor studie. Mediathecarissen staan klaar om je te helpen met zoekstrategieën.   

In deze werkplaatsen kun je zelf aan de slag met opdrachten en projecten. Ook volg je er als onderdeel van de opleiding cursussen, waarin je kennismaakt met materialen, technieken en andere mogelijkheden.   

voertuig van de toekomst
voertuig van de toekomst

Onderzoek doen buiten je vaste lesuren

Als je studeert bij ArtEZ, maak je ook kennis met onderzoek. Denk hierbij aan theorielessen, materiaalonderzoek en maatschappelijk geëngageerd onderzoek. Binnen de opleiding is er voldoende ondersteuning en ruimte om te ontdekken wat voor soort artistieke onderzoeker jij bent. Maar ook buiten je opleiding zijn er bijzondere initiatieven, activiteiten en werkplaatsen waar je aan onderzoek kunt werken. Speciaal voor studenten die nog meer verdieping zoeken. Benieuwd? Lees dan gauw meer over de (extracurriculaire) onderzoeksactiviteiten.

Onderzoek doen buiten je vaste lesuren

Studiebegeleiding 

De bachelor Interieurarchitectuur is een kleinschalige opleiding: we nemen maximaal 25 studenten per jaar aan. De lijntjes zijn daardoor kort. Naast klassikale lessen heb je tijdens de contacturen veel individueel contact met de docenten. Daarnaast kun je bij vragen, twijfels of wensen altijd bij je mentor terecht. Heb je behoefte aan een strikt vertrouwelijk gesprek, dan kun je contact opnemen met onze studentendecaan.   

Studeren in Zwolle 

Zwolle is een dynamische Hanzestad, met kronkelende straatjes en veel originele winkeltjes en eettentjes. Hier weten creatieve studenten, innovatieve ondernemers en eigenwijze vrijdenkers elkaar makkelijk te vinden.