Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

GrensFrequentie: Je bent muzikant en je wilt wat

  • Muziek

Een centrale plek waar muzikanten hun beroep kunnen uitoefenen, elkaar kunnen ontmoeten en kunnen samenwerken. Zo’n plek zou geweldig zijn voor de stad Enschede. Hij is er alleen nog niet. En daar moet snel verandering in komen, vindt Puck Finkers (23), student Popacademie aan het ArtEZ Conservatorium in Enschede. Samen met vier medestudenten schreef ze een subsidieaanvraag voor GrensFrequentie, een muzikale broedplaats.

De initiatiefnemers van GrensFrequentie. Vlnr: Nina de Leeuw, Puck Finkers, Silke Veld, Sam de Laat, Rimme Rutten
De initiatiefnemers van GrensFrequentie. Vlnr: Nina de Leeuw, Puck Finkers, Silke Veld, Sam de Laat, Rimme Rutten

Goede vrienden zijn ze geworden, Puck Finkers, Silke Veld, Sam de Laat, Rimme Rutten en Nina de Leeuw. Ze leerden elkaar kennen op de Popacademie. Inmiddels zijn ze ook vaak samen in de kroeg te vinden. Daar kwam op een avond het gesprek op gang: wat gaan jullie doen als je bent afgestudeerd? Blijf je in Enschede of ga je weg? Puck: “We wilden het liefst allemaal blijven. Maar wat je dan mist in Enschede, is een werkplaats waar je muziek kunt maken. Nu kan dat bij ArtEZ, maar als je bent afgestudeerd moet je plaatsmaken voor een nieuwe lichting eerstejaars.”

Subsidie aanvragen, waar begin je?

Waar ga je dan dat nieuwe album schrijven, repeteren met je band of brainstormen over het concept voor een nieuwe act? Als het aan Puck ligt, kan dat bij GrensFrequentie: een muzikale broedplaats met zo’n vijftien individuele ruimtes die voor een klein bedrag te huren zijn door muzikanten. Het is nu nog een idee, maar de eerste stap naar de realisatie ervan is gezet; Puck en haar medestudenten schreven een projectplan voor een subsidieaanvraag bij de gemeente: “We hadden geen idee dat je hiervoor subsidie kon aanvragen. Rob Kramer, directeur van het ArtEZ Conservatorium en Pim Kokkeler, coördinator van ArtEZ’ productiehuis PAMM, wezen ons hierop en hebben ons in de goede richting geduwd.”

In het begin tast je in het duister. Welke hoofdstukken moeten in het plan? Hoe maak je een begroting? Hoe ziet de opmaak eruit?"

Je kunt een idee wel in je hoofd hebben, maar het op papier zetten, dat is andere koek. Puck weet er alles van: “In het begin tast je in het duister. Welke hoofdstukken moeten in het plan? Hoe maak je een begroting? Hoe ziet de opmaak eruit? De avond vóór de deadline voor het indienen van de aanvraag hebben we nog hard gestreden om er een goed verhaal van te maken. Samen met Rob en Pim, die hebben ons met het schrijven geholpen. Nina deed de vormgeving. Door logisch nadenken en hulp van enthousiastelingen van ArtEZ en van de gemeente hebben we er een mooi plan van weten te maken.”

Handtekeningenactie

Naast het projectplan hebben Puck en haar vrienden ook een handtekeningenlijst aangeboden aan de gemeente. Binnen drie dagen verzamelden ze zevenhonderd handtekeningen. Een teken voor Puck dat er echt behoefte is aan een plek als GrensFrequentie: “Als je in Enschede muziekliefhebber bent, kun je overal acts bekijken. Je hebt bijvoorbeeld Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede, Metropool, Café Rocks, het Vestzaktheater, Theater Concordia, Tankstation, Sickhouse en het Booster Festival. Enschede is een heel creatieve stad. Maar plekken om als muzikant te kunnen werken, die zijn er nog te weinig.

Muzikanten die elkaar weten te vinden

Puck ziet het om haar heen regelmatig gebeuren. Studenten die, eenmaal afgestudeerd, weer uit Enschede vertrekken: “In de eerste jaren van mijn studie dacht ik ook: wat is hier nog voor mij als ik straks ben afgestudeerd? Maar nu heb ik hier een netwerk opgebouwd, mijn vrienden mogen maken, mooie kansen gekregen. Ik woon hier fijn.” Lachend: “Het is hier nog een beetje te betalen.” Met GrensFrequentie hoopt Puck dat de muzikaliteit van Enschede nog zichtbaarder wordt en dat muzikaal talent in Enschede blijft: “Vanuit ArtEZ komen zo veel mooie acts, het is zonde als die allemaal weggaan. De ideale situatie? Dat je tijdens je studie je netwerk opbouwt, dat je onderdeel wordt van een levendige muziekscene in Enschede en dat ook kunt blijven na je studie. Dat muzikanten elkaar moeiteloos weten te vinden.”

De vibe op het Conservatorium

Zelf veranderen wat je veranderd wil zien. Volgens Puck is dat typerend voor studenten aan het Conservatorium in Enschede. “Op de Popacademie zijn we allemaal ondernemend. Als we wat willen, dan kunnen we wachten tot de telefoon gaat, maar we kunnen het ook zelf proberen. Je studeert hier om uitvoerend artiest te worden. Je krijgt dan snel genoeg door dat je de kansen voor jezelf moet creëren. Dat is ook wel de algemene vibe op het Conservatorium, of je nou aan de Popacademie studeert, MediaMusic, Muziektherapie of Docent Muziek. Ik zeg altijd: je bent muzikant en je wil wat. Mensen moeten daar om lachen, maar het is wel zo. Als je een band wil beginnen bijvoorbeeld, dan moet je daar zelf de eerste stappen in zetten. ArtEZ is daar heel ondersteunend in, mits je zelf bij de juiste docenten aanklopt.”

Je studeert hier om uitvoerend artiest te worden. Je krijgt dan snel genoeg door dat je de kansen voor jezelf moet creëren."

Spannende weken

Op dit moment ligt de subsidieaanvraag voor GrensFrequentie bij de gemeente. Binnen dertien weken na het indienen krijgen Puck en haar medestudenten te horen of hij is goedgekeurd*. Puck: “Het is nu afwachten, we kunnen niks meer doen. Als de gemeente veel aanvragen krijgt, gaan ze loten welke aanvragen überhaupt bekeken worden. Het zijn hele spannende weken!” Wat als de subsidie niet doorgaat? Puck is er positief over: “Er zijn vast andere mogelijkheden. Misschien komt er wel een sponsor op ons pad, of iemand die een pand heeft. Ik weet zeker dat we dan verder gaan zoeken naar mogelijkheden om GrensFrequentie waar te maken. Dan gaan we gewoon weer met elkaar om de tafel. In de kroeg. Met een biertje.”

Meer informatie over de Popacademie 

Meer info