Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Keerpunt op Curaçao

  • Dans
  • Docentopleidingen

Voor haar onderzoek en afstuderen bij de bachelor Docent Dans verbleef Romy Houwers drie maanden op Curaçao. Lesgeven in een andere cultuur verrijkte haar in het leren werken met diverse doelgroepen. “Ik werk graag met leerlingen met een hulpvraag.” 

Romy Houwers
Romy Houwers

Op Curaçao leerde finals-student Docent Dans Romy Houwers dat ‘normaal doen’ niet bestaat. “De theaterschool waarvoor ik werkte geeft les in de kansarme wijken van Curaçao, waar veel kinderen geen Nederlands spreken. Wat is normaal als een kind op school opgevoed moet worden? Het lesgeven was hier zo anders dan ik gewend ben in Nederland. Zonder deze stage had ik niet zoveel geleerd over werken met verschillende doelgroepen.” Lesgeven op een dansschool vond Romy altijd leuker dan werken op een basisschool. Daar kijkt ze nu anders naar. “Ik zie mezelf niet in het standaard basisonderwijs werken, maar wel met leerlingen met een hulpvraag. Ook tijdens mijn stage in Nederland doe ik daar nu bewust ervaring mee op.”

Interdisciplinair werk en onderzoek

Samen met jaargenoot Renske van Docent Theater schreef Romy ook een educatieve dans- en theatervoorstelling voor dansschool Turning Point en Jeugd Theater School Drazans. In acht weken tijd schreef het duo het lesmateriaal en speelden ze het stuk met spelers van beide scholen. Romy: “Samenwerken vind ik belangrijk in mijn werk en het was fijn om al het werk in zo’n korte tijd niet alleen te hoeven doen. We maakten een interdisciplinaire voorstelling voor basisscholen, met peer to peer-educatie. Tieners speelden eerst hun voorstelling en daarna gaven zij een uur les aan de basisschoolleerlingen. Dat komt beter binnen dan wanneer een docent het overneemt.” 

“Ik adviseerde mijn leerlingen om het proces los te laten.”

“Voor haar profilering dit laatste schooljaar, onderzocht Romy al voor vertrek hoe experts in Nederland omgaan met het interdisciplinair coachen van verschillende kunstvormen. “Het staartje van het onderzoek deed ik op Curaçao. De kennis heb ik hier in de vorm van een lesvideo gedeeld met coaches, om hen te inspireren voor hun lessen tijdens de Week Zonder Naam, een interdisciplinair talentraject op het eiland. Ik heb ze vooral geadviseerd om het proces los te laten en open vragen te stellen, zodat ze geen invloed hebben op het eindresultaat van de leerlingen.”   

Groei is genieten

“Dat een kind blanco binnenkomt en je al na een paar lessen ziet dat zo’n leerling de ‘klik’ voelt en met sprongen vooruitgaat. Daar geniet ik het meeste van in mijn werk.” Sinds dit jaar durft Romy haar lessen wat meer los te laten. “Warming up, tandu, een swing en een stretch voor het grootse bewegen kan beginnen… Ik vind die standaard volgorde maar saai. Omdat ik dacht dat het zo hoorde deed ik dingen vaak volgens het boekje, maar dankzij feedback van mijn stagedocent kan ik dat nu loslaten. Jazz combineer ik graag met Physical Dynamics en ik vind het belangrijk om leerlingen vrije dans te leren.”

Romy over haar opleiding

Romy kijkt met een goed gevoel terug op haar tijd bij ArtEZ. “Ik vond de opleiding zwaar, het is mentaal en fysiek hard werken. Maar ik heb enorm veel geleerd en het samenzijn met elkaar was zo gaaf. Je klasgenoten zijn hier je maatjes, iedereen helpt elkaar.” Na haar afstuderen vertrekt de dansdocent met haar vriend op wereldreis. “We gaan naar Azië, Zuid-Amerika en als er geld over is naar Australië en Nieuw-Zeeland. In al deze landen wil ik dansen, danslessen geven en net als op Curaçao ontdekken wat dans betekent in een andere cultuur.”