Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

“Straks heb ik het werk voor het uitkiezen”

  • Dans
  • Docentopleidingen

Mark Kunst (21) begon aan de bachelor Artisteducator in Dans in Arnhem met het einddoel duidelijk voor ogen: hij wilde docent breakdance worden. Is dat gelukt? Hoe kijkt hij terug op de opleiding? En wat zijn z’n toekomstplannen?

Mark Kunst, foto door Filibert Kraxner
Mark Kunst, foto door Filibert Kraxner

Dat hij lesgeven leuk vindt, ontdekte Mark al toen hij nog een scholier was. “Als kind zat ik op turnen. Op een gegeven moment mocht ik gaan assisteren bij de lessen van de jongere kinderen. Toen merkte ik dat ik het heel mooi vind om bij te dragen aan de ontwikkeling van anderen.”

Vanaf achtjarige leeftijd volgde Mark ook lessen in breaking (in de volksmond vaak ‘breakdance’ genoemd). Deze dansvorm groeide voor hem uit tot een grote passie. Toch dacht hij er aanvankelijk niet aan om van zijn passies – lesgeven en breaking – zijn beroep te maken. “Er bestaan geen opleidingen tot ‘docent breaking’. Dus ik wist niet welk pad ik zou kunnen bewandelen.”

Auditie

Pas toen hij in 6 vwo zat, ontdekte Mark de bachelor Artisteducator in Dans van ArtEZ. “Het accent van de opleiding ligt op klassieke en moderne dans en op jazz. Toen ik begon, stond breaking nog niet op het programma. Maar met deze opleiding kon ik me wel ontwikkelen tot dansdocent. En ik zou meer leren over het choreograferen van dans, wat ik super interessant vind.”

Mark besloot auditie te doen. “Daar ging ik vrij blanco in; ik had geen idee of het zou lukken. Zo niet, dan wilde ik iets gaan studeren met artificial intelligence.”

Onder gelijkgestemden

Tot zijn verrassing werd Mark echter wél aangenomen. Vanaf het begin ervoer hij de opleiding als een warm bad. “Je bent de hele dag samen met mensen die ook allemaal geïnteresseerd zijn in dans en in lesgeven. Dat is fantastisch. Je maakt en bekijkt voorstellingen, praat erover met elkaar, geeft lessen aan elkaar. Zo ontdek je zelf steeds beter wat je mooi, boeiend en goed vindt.”

Studiereis en stages

Hoewel ‘breaking’ niet op het curriculum stond, vertelt Mark dat hij binnen de opleiding toch volop ruimte kreeg om zich hierin te ontwikkelen. Zo ging hij op studiereis naar New York, waar hij zich verdiepte in de breaking- en de hiphopscene en ook houselessen volgde. “Dat was allemaal heel inspirerend”, zegt hij.

Ook volgde Mark diverse stages. “Hierdoor groeide ik als breaking-docent.” Hij geeft een voorbeeld: “In Wageningen geef ik bij Dansschool Bransz de lessen Cool Skills. Deze zijn bedoeld voor kinderen jonger dan zeven jaar. Voor hen is breaking nog te moeilijk. Bij Cool Skills zijn breaking-bewegingen als het ware “opgeknipt” in kleinere componenten die zij al wél kunnen leren.”

Mark Kunst, foto door Filibert Kraxner

Goede reacties

Marks agenda zit behoorlijk vol, want naast zijn studie geeft hij veel breaking-lessen bij diverse dansscholen, zoals De Vloer in Arnhem, ID Dance in Nijmegen en Studio Danzo in Deventer, en workshops in het basis- en voortgezet onderwijs. “Ik krijg daarop vooral positieve reacties. Van leerlingen, maar ook van ouders. Zij geven me soms complimenten over mijn manier van lesgeven.”

Ook over zijn eigen solovoorstellingen hoort Mark voornamelijk enthousiaste geluiden, vertelt hij. “Mensen zeggen bijvoorbeeld dat mijn werk echt bij hen binnenkwam. Dat is fijn om terug te krijgen.”

Culturele achtergronden

In Marks eindscriptie staat de vraag centraal welke rol breaking zou kunnen hebben op de opleiding. Hierover gaat hij in gesprek met het opleidingshoofd, docenten en inhoudelijk experts. “Sinds kort kunnen studenten wél een vak over ‘breaking’ volgen. Ik denk zelf dat het belangrijk is om dan niet alleen aandacht te hebben voor deze dansvorm, maar ook voor de culturele achtergrond ervan”, licht Mark toe. “Je kunt veel meer uit breaking halen als je ook kennis hebt van de context waarin breaking is ontstaan.”

Missie

Uiteindelijk is het Marks missie om meer mensen in aanraking te laten komen met breaking, via de opleiding en daarbuiten. “Breaking kan zoveel brengen”, zegt hij. “Denk aan fysieke ontwikkeling: breaking combineert acrobatiek en trucjes met de flow en muzikaliteit van dans. Maar ook mentaal is het uitdagend: je moet lang oefenen om bepaalde moves onder de knie te krijgen. Dat vergt doorzettingsvermogen. Verder bevordert breaking de creativiteit, omdat je vanaf het begin wordt uitgedaagd een eigen stijl te ontwikkelen. En breaking stimuleert de sociale en persoonlijke ontwikkeling, doordat je zowel in groepsverband als solo danst.”

De volgende stap

Terugkijkend vindt Mark dat hij zich op creatief en persoonlijk vlak goed heeft kunnen ontwikkelen tijdens de opleiding. “De studie draagt veel bij aan het bereiken van mijn doel. Zo weet ik nu veel beter hoe ik mijn lessen vorm kan en wil geven.”

Wat gaat Mark doen als hij het diploma op zak heeft? “Ik twijfel nog een beetje”, vertelt hij. “Sinds kort bestaat er een mbo-opleiding Hiphop & Breaking. Misschien ga ik die doen om mijn eigen dansvaardigheden nog verder te ontwikkelen. Of ik ga meteen werken. Er is veel vraag naar breaking-lessen en er zijn niet heel veel hbo-opgeleide docenten die deze lessen willen en kunnen geven. Dus ik heb het werk straks voor het uitkiezen.”

“Vind je eigen plek”

Heeft Mark nog tips voor aankomende studenten? “Ga iets doen waar je blij van wordt”, adviseert hij. “Alleen dan kun je het jarenlang met plezier studeren.”

Hij vervolgt: “Word je niet aangenomen na een auditie? Bedenk dan dat er vast een andere plek is die beter bij je interesses en leervragen past. Zoek door, totdat je ergens het gevoel hebt dat je tot je recht komt. Het is niet alleen belangrijk dat de opleiding jou ziet zitten, maar ook andersom.”

Volg Mark