Docent Muziek

Studie

Als student Docent Muziek aan het conservatorium in Enschede krijg je hoofdvaklessen methodiek-didactiek, je leert hoe je muziekles geeft en welke muziekmethodes erbij horen. Hierbij werk je ook samen met andere kunstdisciplines.

Onderwijsprogramma Docent Muziek

Het studieprogramma bestaat uit vier clusters:

  • Methodiek-didactiek
  • Musiceervakken
  • Theoretische vorming
  • Overig, bijvoorbeeld keuzevakken en projecten zoals de cultuurreis. 

Deze onderdelen komen in ieder studiejaar aan bod.

De vierdejaars maakten de voorstelling Hide and Seek. In deze voorstelling zijn alle studenten van de opleiding te zien, als muzikant en acteur. Een voorstelling vol muziek, film en dans over het leven van twee pubers. Levensvragen, liefde en veranderingen tijdens de puberteit komen uitgebreid aan bod. 

Propedeuse: oriëntatie

In het eerste jaar maak je kennis met het geven van muziekles en de bijbehorende methodes. Vanaf het begin tot het eind van de studie sta je in de praktijk en loop je binnen verschillende schooltypes stage. Binnen de hoofdvakles, waarin methodiek, didactiek en pedagogiek aan de orde komen, wordt hiervoor een stevige basis gelegd. Ook werkt de opleiding Docent Muziek nauw samen met de culturele en educatieve instellingen in Enschede, zoals De Kaliber Kunstenschool, Muziektheater Sonnevanck, het Orkest van het Oosten, Symfonia Jong Twente, alle grote podia en theaters in de regio, poppodia (Atak en Metropool) en de Nederlandse Reisopera. Hier werk je tijdens je studie aan praktijkgerichte projecten, waarbij de kennismaking met en het ervaring opdoen in werken binnen de verschillende kunstdisciplines centraal staan.

Uiteraard ben je ook veel zelf aan het musiceren. Je raakt thuis in verschillende muziekstijlen: van klassieke muziek tot jazz en pop, en ook de niet-westerse muziek (één keer per twee jaar is daarvoor een projectweek en niet-westerse muziek behoort tot de keuzevakken). Je leert - naast je hoofdinstrument - ook andere instrumenten te bespelen. Zelf muziek maken en schrijven vormen een belangrijke basis. Je bespeelt een instrument, zingt en begeleidt liederen op de piano of de gitaar. Ook zing en speel je in koren en ensembles. Dat maakt je als toekomstig muziekdocent breed inzetbaar.

In Enschede is er jaarlijks een cultuurreis voor de studenten uit het eerste tot en met het derde jaar. Deze reis wordt georganiseerd door derdejaars studenten.

In het eerste jaar kun je toelating doen voor het Honours Programme, als aanvulling op het theoretisch programma van je eigen bacheloropleiding.

Studenten van andere kunstdisciplines kom je ook tegen bij ArtEZ Studium Generale. Tijdens dit dagprogramma vol debat, workshops, performances en lezingen ontmoet je relevante sprekers uit de kunst, wetenschap en maatschappij. Je gaat met hen in discussie en scherpt op die manier je mening en gedachten.

Jaar twee en drie: verdieping

In het tweede en derde jaar volg je een curriculum waarmee je je gaat verdiepen en verbreden. Het accent ligt op het basis- en voorgezet onderwijs. Je loopt stage op een basisschool en op een middelbare school. Je verdiept je in het Speciaal Onderwijs tijdens een project in het tweede studiejaar. Dit project doe je samen met studenten van de bachelor Muziektherapie. Je krijgt inzicht in de verschillende vormen van speciaal onderwijs. We nodigen hiervoor gastdocenten uit.

Vanaf het tweede studiejaar dirigeer je ook koren en ensembles. Binnen het pop-ensemble leer je basisvaardigheden op drums, gitaar, basgitaar en keyboard. In de gezamenlijke improvisatieweken met de opleiding Muziektherapie breng je deze in praktijk. Voor dit alles is een goede muziektheoretische ondergrond noodzakelijk. Het theorieonderwijs heeft zowel de klassieke als de lichte muziek als uitgangspunt. In de Werkplaats Muziektheorie is het schrijven van muziek de basis voor het ontwikkelen en leren beheersen van muziektheoretische principes.

Vierde jaar: afstuderen

In het examenjaar heb je de mogelijkheid om  je te specialiseren. Je kunt daarbij denken aan bijvoorbeeld orthopedagogisch muziekdocent, een verdieping in je hoofdinstrument of een opleiding tot hafabra- of koordirigent. Je doet onderzoek, waarvoor je stage loopt, en ontwikkelt een eindproduct. Dit kan een scriptie zijn, een essay, het starten van een eigen bedrijf of het ontwikkelen van een innoverende methode. Je maakt met je jaargenoten een muziekproductie waaraan alle andere studenten van de opleiding Docent Muziek meewerken. 

ArtEZ finals

Alle studenten van de opleiding Docent Muziek tonen hun werk tijdens de ArtEZ finals. Een bezoek aan een van die eindpresentaties, de muziekproductie in januari of de open dagen / meeloopdagen zijn een aanrader als je er over denkt de studie Docent Muziek te gaan doen. Een persoonlijk gesprek met het hoofd van de opleiding behoort altijd tot de mogelijkheden.