Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Design Art Technology
Menu Design Art Technology

Studie

Studie

Wil jij je authentieke creatieve stem vinden in een voortdurend veranderend vakgebied? Kom jij tot bloei in samenwerkingen waar verschillende disciplines en perspectieven bij elkaar komen? Bij onze opleiding zul je gaan verkennen hoe technologie kan leiden tot creativiteit en kritisch denken. Als je hier enthousiast van wordt, dan zou Design Art Technology weleens perfect bij jou kunnen passen!

Technologie vormt de kern van onze moderne wereld. Het kan ons tot nut zijn, maar ook wereldwijd een bron van zorgen en kritiek. Tegelijkertijd kan het onze stoutste verwachtingen overtreffen en zelfs magisch lijken, maar het is altijd iets waartoe we ons continu verhouden.

Ons onderwijsprogramma bouwt voort op dit idee en leert je om een kritische denker en visuele maker te worden met een onderscheidende digitale mediapraktijk in een snel veranderend vakgebied. We bieden een uniek curriculum waarin technologie zowel het materiaal als het onderwerp voor ons denken en creëren wordt. Op een stevig fundament van experimenteel ontwerpen, mediakunst en creatieve technologie zal het programma je op weg helpen met het opbouwen van een professionele praktijk die niet alleen duurzaam, maar ook toekomstbestendig is.

Wanneer je Design Art Technology studeert, maak je deel uit van een collectieve leerervaring, met een grote verscheidenheid aan voor het vakgebied relevante onderwerpen, zoals mediatheorie, creatieve technologie, codeerstudio, geluidsontwerp, projecties en ontwerpprogramma's, alsook meer algemene onderwerpen zoals solidariteit, transitie en veldonderzoek. Hieronder vind je een gedetailleerde beschrijving van elk van de vier jaren.

Studieopbouw

  • In het eerste jaar maak je kennis met nieuwe perspectieven, concepten en technieken, zodat je kunt ontdekken waar je interesses liggen en je een basisinstrumentarium kunt opbouwen. Kortom, een nieuwe manier van kijken naar de wereld. Door het doen van opdrachten maak je je een houding van 'leren door te doen' eigen en zet je de eerste stappen in het ontdekken van de je creatieve proces.

    Methodology, Fundamentals, Artistic Research en Poetic Systems zijn een paar van de vakken van het eerste jaar. Hierin zal je veel nieuw werk tot stand brengen in de verschillende werkplaatsen van de academie en leren samenwerken met je medestudenten.

  • Voortbouwend op het fundament dat je hebt gelegd in het eerste jaar, ga je je inzicht in het vakgebied verder vergroten door het volgen van vakken als Sound Design, Media Theory, Inventing Instruments, Creative Technology en Coding Studio. Je wordt aangemoedigd meer risico's te nemen, je eigen interesses te volgen en gecompliceerdere installaties te maken, alles met behoud van een reflectieve, maatschappelijk bewuste mindset.

  • In het derde jaar van de studie ligt de nadruk op je eigen plek bepalen binnen het vakgebied. De opdrachten stellen je in staat om niet alleen vanuit een meer open en autonoom perspectief je creativiteit te verkennen, maar ook om werk te maken dat al in de richting beweegt van het beroep dat je mogelijk binnen afzienbare tijd uitoefent. Er worden nieuwe vakken gegeven, zoals Digital Art, Engineering Studio, Solidarity en een collectief veldonderzoeksproject met een externe partij. Uit al deze vakken blijkt telkens weer de waarde van multidisciplinaire samenwerking, die het hart vormt van de studie.

  • Je afstudeerjaar begint met een stage bij een gerenommeerde internationale kunstenaar of studio, waarmee je essentiële ervaring opdoet met werken in het vakgebied en je je optimaal kunt voorbereiden op je toekomstige carrière. Na deze drie maanden schrijf je een essay waarin je een theoretisch raamwerk voor je onderzoeksproject uiteenzet. Meerdere versies en presentaties in de resterende vijf maanden van dit jaar leiden tot het werk waarmee je jezelf voorstelt aan de wereld.

Speciale projecten, stage en studiereizen

Tijdens hun studie ontwikkelen onze studenten het vermogen om zichzelf nieuwe technieken en concepten aan te leren. Dat is een essentiële vaardigheid, die je voorbereidt op het professionele leven. Met deze nieuwverworven onafhankelijkheid ben je in staat om in te spelen en te reageren op nieuwe ontwikkelingen in kunst en technologie. Hierdoor ben je goed voorbereid op zowel een autonome praktijk als gezamenlijk werk in creatieve teams. Deze houding wordt versterkt door speciale projecten, een stage en studiereizen.

Hackaton

Elk jaar organiseren we een hackaton: een intensief, bruisend evenement waarbij studenten samenwerken om bekende en vergeten technologieën te ontleden. Het thema is elk jaar anders en varieert van het opnieuw bedenken van historische instrumenten van het Teylers Museum tot het ontwikkelen van live audiovisuele voorstellingen met realtime software. Dit prestigieuze project dat onder hoge tijdsdruk moet worden afgerond, brengt ouderejaars en jongerejaars samen. En de lange dagen van non-stop presteren eindigen altijd, hoe kan het ook anders, met pizza.

Projectmaand

Tijdens de Projectmaand werken studenten uit alle studiejaren samen aan een specifiek thema. In voorgaande jaren werden begrippen als golflengte, energie en data onderzocht. Voor het programma van een projectmaand worden deskundigen uitgenodigd, excursies naar relevante locaties georganiseerd en resultaten gepresenteerd aan het publiek. Terwijl de hackaton binnen een zeer kort tijdsbestek, op een hoog tempo plaatsvindt, met de nadruk op technologie, verloopt de projectmaand langzamer, met meer ruimte voor experiment, grondiger onderzoek en meer complexe uitkomsten.

Veldonderzoek

In het tweede semester van het derde studiejaar werken studenten samen met een externe partnerinstelling om nieuw werk binnen hun context te onderzoeken en ontwikkelen. Meest recentelijk werkten studenten samen met chipfabrikant NXP aan de techniek van radar en creëerden ze autonome installatiewerken op basis van hun onderzoek. Het project culmineerde in een tweedaagse tentoonstelling in een gigantische, verlaten fabriek, die werd bezocht door zowel het grote publiek als de uitvinders en ingenieurs van radartechnologie, die het project mede hadden begeleid.

Excursie

Elk jaar gaat de opleiding op een gezamenlijke excursie naar plekken waar technologie en cultuur elkaar ontmoeten, van Transmediale in Berlijn tot het strand waar internetkabels aankomen op het Europese vasteland. Andere plekken die zijn bezocht, zijn onder andere datacenters, koolmijnen, afgelegen radiotelescopen en zelfs het dorp Nokia in Finland. Het doel is om van studenten actieve deelnemers te maken, in de zin dat ze samenwerken, inzichten opdoen en hun perspectief op onze door technologie gedreven wereld verbreden.

Stage

Het eindexamenjaar begint met een stage van drie maanden. Meestal bij een internationaal befaamde kunstenaar, studio of bureau, waar je onschatbare praktische ervaring kunt opdoen in de door jouw gekozen discipline. De stage geeft studenten de kans om vertrouwd te raken met het beroepsleven, een netwerk op te bouwen en inzichten te verkrijgen in de praktijken en normen van de sector. Hiermee ontwikkel je niet alleen je vaardigheden, maar krijg je ook een beter inzicht in het internationale werkveld van experimenteel ontwerp, mediakunst en creatieve technologie.

Studeren in Arnhem 

  • Kijk hier voor meer informatie over studeren in Arnhem

Direct aanmelden

Weet je genoeg en wil je je aanmelden? Klik dan door naar Studielink.

Direct aanmelden via Studielink