Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Design Art Technology
Menu Design Art Technology

Studie

Studie

Ontwerp, kunst en technologie zijn drie elkaar versterkende, aanvullende en uitdagende vertrekpunten van de opleiding Design Art Technology, iets dat in het curriculum duidelijk naar voren komt. 

Een les typografie bij Design Art Technology vertrekt bijvoorbeeld vanuit een lezing over het ontstaan van de boekdrukkunst, waarbij de opdrachtomschrijving vervolgens is ‘ontwerp een tekenmachine’. In zo’n opdracht komt er naast het conceptuele en visuele ook al gauw een technische uitdaging bij, omdat de machine wel moet werken.

Studieopbouw

  • In het eerste jaar wordt het fundament gelegd voor de rest van de opleiding; niet alleen technische vaardigheden maar ook de eerste stappen in voor het vakgebied relevante theorie, een nieuwe manier van kijken naar de wereld. Je wordt geïntroduceerd in het werkveld, leert met digitale en fysieke media te werken en zet je eerste stappen in de werkplaatsen.

    Je kunt in het eerste jaar ook toelating doen voor het Honours Programme, als aanvulling op het theoretische programma van je eigen bacheloropleiding.

  • In het tweede jaar ontwikkel je de basis voor de expertise die het best past bij jouw interesses.

    Waar je je in het eerste jaar nog vaak laat leiden door de gestelde kaders van de opdracht, word je in het tweede jaar juist uitgedaagd om je eigen beoogde resultaat te definiëren.

  • In het derde jaar verdiep je je verder in je eigen interesses en daagt het curriculum je uit om na te denken over verschillende onderwerpen en technieken die daarvoor relevant zijn.

    De lesstof daagt je uit om na te denken over nieuwe concepten en technieken en je krijgt steeds beter zicht op de rol in het creatieve veld die je zult innemen als je bent afgestudeerd.

  • Doordat je in de voorgaande jaren een duidelijk profiel hebt ontwikkeld is een internationale stage bij het bureau, de instelling of kunstenaar waar je het liefst wil werken vaak heel haalbaar. De kennis die je in deze drie maanden buiten de academie opdoet neem je mee in je afstuderen. Je schrijft een scriptie, voert een praktijkopdracht uit bij een externe instelling en ontwikkelt tijdens je onderzoeksopdracht een persoonlijk project gebaseerd op een intrinsieke fascinatie.

    Onze studenten zijn heel weerbaar voor veranderingen in de toekomst omdat ze hebben geleerd hoe ze zichzelf iets nieuws kunnen leren. Daardoor hebben ze de mogelijkheid te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen in kunst en technologie. Deze hoge mate van zelfstandigheid vormt hen zowel bij het opstarten van een autonome praktijk als wanneer zij zich richten op werken in een creatief team.

    DAAN VAN DIJK, OPLEIDINGSHOOFD

Alle ruimte voor jouw ontwikkeling tot professional

In de opleiding is er steeds aandacht voor:

  • Het autonome: sta je ervoor open om je volledig te verliezen in een persoonlijke fascinatie, ongeacht waar deze zoektocht je brengt?
  • Het toegepaste: lukt het je om op je eigen werk te reflecteren? Heb je de methodieken om een concept te vertalen naar een ontwerp? Kun je je proces plannen binnen de beschikbare tijd?

Naast kritisch denken, nemen ontwerpen en maken een grote plaats in. Het werk dat je ontwerpt varieert van print media tot aan experimentele softwareprogramma’s. Vaste elementen in iedere maakopdracht en ieder artistiek onderzoek zijn:

  • technologie
  • concept
  • ontwerp

 We leren je hiervoor alle noodzakelijke vaardigheden, zoals programmeren, beeld- en geluidsbewerking, digitaal vormgeven en het realiseren daarvan in de fysieke wereld.

Stevige theoretische basis

Pas als je de onderliggende principes van interactie en digitale media begrijpt en voldoende historisch besef van je vakgebied hebt, zie je de mogelijkheden om daarmee te spelen tijdens de opdrachten. Daarom reiken we je tijdens de opleiding ook een stevige theoretische basis aan via vakken zoals media-archeologie, mediatheorie, kunst- en cultuurgeschiedenis, netwerkcultuur en digitale esthetiek.

Zelfstandig, maar ook alle ruimte voor samenwerking

De opleiding Design Art Technology van ArtEZ in Arnhem bevindt zich te midden van een groot aantal andere kunstopleidingen op het gebied van Art & Design, Theater & Dans en muziek. Dat biedt geweldige mogelijkheden voor samenwerking en verrijking. Zo is er in het derde jaar een project samen met de opleiding Product Design en kun je op het gebied van wearables gemakkelijk samenwerken met studenten van Fashion Design. Daarnaast werk je ook samen met allerlei andere disciplines in externe projecten bij toonaangevende bedrijven en je stage in het vierde jaar.

Tegelijkertijd zorgen het internationale docententeam, de projecten met externe partners, het samenwerken met studenten van andere opleidingen en een buitenlandstage ervoor dat je blik op je toekomstige realiteit gericht is. Daarbij krijg je alle ruimte om op basis van je eigen interesses en vaardigheden je eigen profiel en stijl te ontwikkelen.  

Studiebegeleiding

Gedurende de hele studie krijg je individuele begeleiding van een mentor en studieloopbaanbegeleider. Deze begeleiding is gericht op je leerproces en op het ontdekken in welke richting je je wilt ontwikkelen.

Praktische zaken rondom de studie komen aan de orde in maandelijkse gesprekken tussen de klassenvertegenwoordigers van jaar 1 t/m 4 en de opleidingscoördinator.   

Faciliteiten en sfeer

Ben je benieuwd naar de sfeer en het gebouw met alle werkplaatsen? 

Studeren in Arnhem 

  • Kijk hier voor meer informatie over studeren in Arnhem

Direct aanmelden

Weet je genoeg en wil je je aanmelden? Klik dan door naar Studielink.

Direct aanmelden via Studielink