Artist Educator

Visie

Visie

iMAE is een interdisciplinaire, praktijkgerichte master waarbij kunst entheoretische vakken worden gecombineerd. Het programma kijkt naar het veelzijdige en complexe karakter van de hedendaagse kunst en hoe dit verband houdt met pedagogiek en educatie.

Intenties van kunstenaars verenigen met behoeften samenleving

We laten ons inspireren door artist educators als Joseph Beuys, die de elite op het gebied van art education uitdaagde met zijn uitspraak 'iedereen is een kunstenaar'. Deze stelling van Beuys was een oproep aan alle gemeenschappen (niet alleen de 'opgeleide kunstenaars') om de intrinsieke creativiteit die wij allen in ons hebben te cultiveren. Hij deed deze oproep in een tijd van politieke onrust binnen Europa en trachtte hiermee de gevestigde benaderingen op het gebied van kunstonderwijs en de macht van de kunstmarkt te ontwrichten. Hij propageerde een inclusieve en zeer politiek gerichte vorm van kunstonderwijs. Kunst gericht op het stimuleren van democratie, een tegengeluid en maatschappelijke verandering. De afgelopen dertig jaar hebben veel kunstenaars dit concept overgenomen en heeft het zich ontvouwd tot wat we ook wel Socially Engaged Arts Practice (SEAP) noemen. Onderwijs is bij SEAP echter steeds meer op het tweede plan geraakt, waarbij processen en het product een belangrijkere plaats innemen dan de pedagogische mogelijkheden van dergelijke werken. iMAE wil het concept van Beuys nieuw leven inblazen en introduceert kunstonderwijs als een tegenbeweging in een tijd van grote mondiale politieke aardverschuivingen.
iMAE onderkent de transformerende kracht van de kunst. Daarom, hoewel we de ontwikkeling van de individuele praktijken van al onze studenten blijven ondersteunen en stimuleren, is ons ultieme doel het ontplooien en cultiveren van een hybride benadering die de poëtische intentie van de kunstenaar verenigt met de behoeften van de samenleving.