Voor het leerplan als artistiek werk putten we uit het concept van de rizoom zoals de Franse filosofen Gilles Deleuze en Félix Guattari dit zien. Een rizoom is een geheel van koppelingen en verbindingen, zonder begin en zonder einde. Met dit concept in gedachten werken docenten en studenten procesmatig in plaats van resultaatgericht. Voor het conventionele onderwijs is dit een uitdaging, want dat wordt vaak gestuurd door vooraf bepaalde doelen, de zogenoemde leerresultaten. Bij iMAE zien we dit als strijdig met artistiek denken en handelen.
Hoewel het programma bijeengehouden wordt door een stevig kader dat de onderwijsintenties veiligstelt, staat het ook open voor verandering en fluïditeit. Wij geloven dat dit de realiteit van de wereld weerspiegelt. De rizoom zien wij als een tegengif voor gestructureerde vormen van onderwijs die te vaak de creatieve mogelijkheden controleren en inperken.
We gebruiken bij iMAE ook de onderwijsstrategieën geformuleerd door de Braziliaanse pedagoog en activist Paulo Freire. Hij benut kritische pedagogie om debat en dialoog aan te moedigen. Met dit in gedachten gebruiken we Participatory Action as Research in combinatie met Issues-Based Art en Educational Studies Research als basis voor de onderzoeksagenda van het programma.