International Master Artist Educator - Master - Arnhem

Kunstonderzoek met sociaal engagement

De gecombineerde concepten van kunst, onderwijs en (praktijk)onderzoek vormen de kern van deze master. We nodigen jou uit jouw praktijk toe te passen en creatieve actie te bevorderen door artistiek onderzoek. De methodes die je daarvoor inzet, zijn multidisciplinair en omvatten traditionele kunstvormen zoals dans, muziek, beeldende kunst en theater.

Ethiek en pedagogieën

Werken in de sociale context brengt grote uitdagingen met zich mee, waarbij ethische kwesties voortdurend ter discussie staan. Daarom worden de concepten van Participatory Action Research en Issues-Based Art vertaald naar jouw dagelijkse praktijk. Bij iMAE leer je hoe je gevoelige individuele en gemeenschapsverhalen beschermt en in een beveiligd kader van narratief onderzoek plaatst. Je leert luisteren en wanneer nodig op een zorgzame en bedachtzame manier vragen te stellen.

Je leert hoe je projecten op een professionele manier plant en hoe je deze projecten presenteert voor evaluatie en feedback. Verder leer je reflectieve onderzoeksmethoden gebruiken om over je werk te schrijven en je ideeën en resultaten te verspreiden onder diverse belanghebbenden. Door het unieke karakter van onze Site Specific Colleges ontwikkel je professionele portfolio's met teksten, afbeeldingen, films, geluiden en andere vormen van creatieve activiteiten die jij interessant en nuttig vindt. Je afstudeerportfolio zal net zo uniek zijn als jij en het programma. Dat geeft je een voorsprong bij het ontwikkelen van je professionele carrière.

Je gaat samenwerken met mensen uit de praktijk en professionals. Zij ondersteunen je en geven je feedback op jouw projecten om ervoor te zorgen dat je trouw blijft aan jezelf, terwijl je tegelijkertijd de verwachtingen van het programma nastreeft. Eerdere studenten waren afkomstig uit China, India, Pakistan, Zuid-Korea, Rusland, Letland, Polen, Italië, Duitsland, Zweden, Griekenland, Portugal, Spanje, Catalonië, Groot-Brittannië, Ierland, Peru, Colombia, Mexico, Egypte, Syrië, de VS en natuurlijk Nederland.

Om je op te leiden tot artisteducator maken we gebruik van verschillende pedagogieën om ons onderwijs te ondersteunen. Onze kernpedagogie is leren door te ervaren. Dit houdt in dat je een bepaalde periode in een gemeenschap of groep wordt geplaatst om je kennis op te bouwen door actief je artistieke projecten in een reële context te ontwerpen, uit te voeren en te evalueren. Onze Site Specific Colleges zijn een concreet voorbeeld van deze pedagogiek.

Site Specific Colleges (SSC)

Een uniek onderdeel van iMAE zijn de Site Specific Colleges: leerplekken buiten de standaard academische setting, midden in de samenleving. Je werkt op locaties waar sociaal-culturele, politieke of maatschappelijke thema’s sterk aanwezig zijn: denk aan kwesties rond migratie, ongelijkheid, conflicten of culturele marginalisatie.

Op een SSC werk je samen met lokale kunstenaars, activisten of organisaties: je onderzoeksvragen ontstaan in samenspraak met betrokken gemeenschappen. Je woont, werkt en leert op deze plek, wat je praktijk concreet maakt, je netwerk vergroot en je ervaring met internationale en lokale contexten verdiept.

Voorbeelden van locaties waar SSC al plaatsvonden: Noord-Ierland, Marokko, België, Israël/Palestina en Nederland.

Termen

Dit studieprogramma kent een aantal termen en bewoordingen die vaak terugkomen:

  • Issues-Based Art (Education) -De kwestie waaraan je werkt wordt het doel van je werk. Kunst is een middel om jouw perspectief hierop te uiten.

     

  • Socially Engaged Art as Research - Je leert hoe je complexe maatschappelijke problemen kunt aanpakken met onderzoek vanuit je eigen (kunst)praktijk.

     

  • Educational Studies Research - Als iMAE-student doe je onderzoek naar onderwijsprogramma's. Je gebruikt narratief onderzoek als primaire bron van gegevensverzameling waarbij je verhalen en artefacten verbonden met die verhalen als materiaal gebruikt.

     

  • Participatory Action Research - Dit is een kwalitatieve onderzoeksmethode waarbij onderzoekers en deelnemers samenwerken om sociale kwesties te begrijpen en acties te ondernemen om sociale verandering teweeg te brengen.