Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Architectuur
Menu Architectuur

Concurrent

Concurrent

Met het concurrent-model kiest de opleiding bewust voor het integreren van studeren en verwerven van beroepservaring.

De concurrent-formule is essentieel voor de opleiding tot architect. Het gelijktijdig studeren en werken in de praktijk biedt de student ervarings- en leermomenten die wezenlijk zijn voor zijn professionele vorming. Studenten verbreden en verdiepen in de praktijk de kennis en vaardigheden die ze in de bacheloropleiding hebben opgedaan en verwerven kennis en vaardigheden in aspecten van het vak die niet of slechts indirect zijn te realiseren in een binnenschools curriculum.

De combinatie van studie en werk verruimt ook het inzicht van de student in de discipline en zijn eigen ontwikkeling. De praktijkervaring stelt studenten namelijk in staat om de relevantie van het onderwijs te beoordelen en omgekeerd biedt het onderwijs studenten een kritische blik op de kwaliteit van hun eigen werk en werkomgeving. In de reflectie over beide gaat het voor de student steeds om een dubbele vraagstelling: "wat heb ik in mijn beroepspraktijk aan mijn studie?" en "wat heb ik in mijn studie aan de beroepspraktijk?". Deze reflectie als onderdeel van de opleiding leidt tot een wezenlijke verdieping van de professionele vorming van de individuele student.

Daarmee kan er voortdurend gereflecteerd worden op de vorm en inhoud van de beroepservaring, zowel binnen de opleiding als daarbuiten. De combinatie van studie en werk en de wisselwerking tussen beide leveren een inspirerende en stimulerende vorm van onderwijs op, die de opleiding beschouwt als een kernkwaliteit. Tenslotte draagt de gelijktijdigheid van werk en studie er toe bij dat de ontwikkeling van studenten veelal snel en intensief is.

Lesdagen en -tijden

Vrijdag 9.00 - 17.00 - Ontwerponderwijs

Zaterdag 9.00 - 13.00 uur - Colleges en oefeningen.

Daarnaast ben je wekelijks 20 tot 32 uur werkzaam bij een architectenbureau.