Go to the main content Arrow right icon
Illustration Design
Menu Illustration Design

Studie

Studie

Bij Illustration Design staat individueel onderzoek centraal. Dit is erop gericht om je inzicht te geven in het vakgebied en in je eigen talenten, fascinaties en (media)voorkeuren. Aan het einde van je studie kijk je met nieuwe ogen naar jezelf, je werk en je omgeving.

Illustrator met eigen beeldtaal

Bij Illustration Design stimuleren we je fantasie en associatievermogen, omdat die skills belangrijk zijn voor het maken van oprechte en authentieke beelden en verhalen. Om je te ontwikkelen tot een illustrator met een specifiek eigen beeldtaal, leer je om altijd te werken vanuit je eigen beleving en manier van kijken. 

Tijdens de opleiding wordt veel waarde gehecht aan eigenheid, waardoor jij als toekomstig illustrator eerder mogelijk eigen projecten initieert. Het hoeft het werken in opdracht overigens zeker niet in de weg te staan. Na vier jaar kun jij met je werk op diverse manieren, in verschillende mediavormen en op alle mogelijke plekken de verbeelding van kijkers prikkelen en hen aanzetten tot denken, actie, spelen, deelname en fantasie. Binnen al deze mogelijkheden onderzoek je hoe jouw werk een weg kan vinden naar relevante doelgroepen en welke toegevoegde waarde het werk heeft voor je omgeving.

Schildersproject

Studieopbouw

  • Samen met medestudenten verken je in het eerste studiejaar het vakgebied. Er is veel ruimte voor beeld-, vorm- en materiaalonderzoek, zo maak je kennis met een aantal technische grondbeginselen van beelden maken. 

    Verder stimuleren we je om onderwerpen spelenderwijs te onderzoeken, veel te experimenteren en je eigen grenzen te verleggen. Het eerste jaar is erop gericht je los te maken van eventuele vooroordelen of aannames over het illustratorschap. Vanuit je eigen fascinaties en voorkeuren zet je je eerste stappen in het individuele onderzoek.

    Vakken die je volgt zijn: illustratie redactioneel, illustratie verhaal, Illustratie nieuwe media, beeldend onderzoek, waarnemingslessen en typografie.

  • In het tweede studiejaar wordt de ontwikkeling van een eigen beeldtaal en inhoud steeds belangrijker. Dit kunnen eigen vertellingen zijn gebaseerd op persoonlijke inspiratie, maar ook interpretaties van bestaande verhalen en aan de praktijk ontleende opdrachten.

  • In het derde jaar van Illustration Design krijg je ruimte om je eigen studie vorm te geven. Je komt steeds meer tot een persoonlijke invulling of specialisatie binnen het vakgebied illustratie. Naast het verder ontwikkelen en verdiepen van je eigen werk, onderzoek je ook de plek van dat werk in relatie tot de praktijk, de markt en de maatschappij.

    Het werk dat je in de tweede helft van het derde jaar maakt, is in principe een aanzet voor je afstudeerwerk. Je schrijft de eerste versie van je positiebepaling, dat is een groeidocument waarin je aangeeft welke kant je op wil met je werk, hoe deze richting jouw toekomstige positie in het werkgebied bepaalt én hoe je vorm wil geven aan je stage.

  • In het vierde jaar loop je stage, werk je aan je scriptie en rond je het individueel onderzoek af. Het groeidocument dat je aan het einde van het derde jaar bent gestart, vormt de basis voor alle studieonderdelen in het afstudeerjaar:

    • de stage;
    • het vrije werk dat je gaat maken;
    • de inhoud van de scriptie;
    • de werkpresentatie tijdens de referaat;
    • en het onderzoek naar presentatie/profilering tijdens de ArtEZ finals eindexamenexpositie.

    Er zijn in het afstudeerjaar geen reguliere lessen meer. Je werkt zelfstandig in het atelier en maakt afspraken met de docenten. Soms krijg je van het docententeam een specifieke opdracht waaraan je moet werken, maar grotendeels organiseer je zelf je studie en bepaal je zelf welke richting je geeft aan je werk.

Projecten

In het tweede en derde studiejaar van Illustration Design wordt de vakinhoud aangeboden via projecten van twee à drie weken. Na afloop van ieder project heb je een week de tijd voor je eigen individuele onderzoek. Hierin kun je de kennis en inzichten gebruiken die je hebt opgedaan tijdens het project. 

Tijdens projectweken werk je fulltime aan een opdracht van een of meer docenten. De inhoud en de aanpak verschillen per project. Bij een van de projecten krijg je bijvoorbeeld twee weken lang elke dag een artikel waar je een redactionele illustratie bij maakt en leer je omgaan met strakke deadlines. Bij een schilderproject staat het proces centraal en ben je heel actief aan het werk in het schilderlokaal.

Regelmatig krijg je tijdens projecten les van gastdocenten, bijvoorbeeld van een journalist die jou leert hoe je interviews afneemt voor een podcast. Tijdens het reisproject en het beroepsvoorbereidingsproject verlaat je de academie en werk je op locatie en in opdracht van opdrachtgevers uit het werkveld.

Je leert verbindingen leggen tussen de projecten, de theorielessen én je individuele onderzoek. Met docenten bespreek je de mogelijkheid om verschillende opdrachten te combineren en tot verdieping te komen binnen je individuele onderzoek.

Faciliteiten

Met medestudenten kun je gebruik maken van een eigen werklokaal/atelier. Hier vinden alle lessen en projecten plaats en heb je een eigen werkplek waar je je spullen kunt laten staan en werk kunt ophangen. Het lokaal fungeert ook als presentatieruimte bij de afronding van projecten en beoordelingen. 

Tijdens je studie kun je ook aan de slag in de werkplaatsen, zoals de grafiek-, hout- en metaalwerkplaats en de foto- en animatiestudio's. Hier helpen ervaren instructeurs je bij het uitvoeren van je werk en leren ze je diverse technieken eigen te maken.

Studiereizen

Tijdens de opleiding maak je verschillende studiereizen. In het eerste studiejaar ga je naar Berlijn, samen met alle studenten van de verschillende beeldende studierichtingen in Zwolle. In deze intensieve week bezoek je verschillende musea, voorstellingen en presentaties. Ook wordt er een speciale ‘Illustratiedag’ georganiseerd.

In het tweede en derde studiejaar zijn er gedurende een maand geen lessen, maar ga je op reis. Je bepaalt dan zelf de bestemming, wat je gaat doen, wat je onderzoekt, hoe (lang) je gaat reizen en met wie. Voor de organisatie van de reis ben je dus zelf verantwoordelijk. Tijdens het reisproject wordt beeldend onderzocht, gereflecteerd, gefilosofeerd, gepraat, getekend en gekeken. Onderweg worden er op verschillende locaties trefpunten georganiseerd. Op elk trefpunt ontmoeten studenten en docenten elkaar.

De route loopt bijvoorbeeld langs kunstacademies, spirituele, architectonische en landschappelijke hoogtepunten en interessante kunstenaars. De verhalen die je onderweg tegenkomt, leg je vast en breng je vervolgens onder de aandacht van thuisblijvers.

 Op onze website, Facebook- en Instagrampagina vind je foto’s en korte verslagen.

Studiekosten

Elk studiejaar betaal je collegegeld. Afhankelijk van onder andere nationaliteit en eerder behaalde graden, betaal je het wettelijk of het instellingscollegegeld. Kijk hier voor meer informatie en om het tarief van je collegegeld te berekenen.

Studeren in Zwolle

Zwolle is een dynamische Hanzestad, met kronkelende straatjes en veel originele winkeltjes en eettentjes. Hier weten creatieve studenten, innovatieve ondernemers en eigenwijze vrijdenkers elkaar makkelijk te vinden. Ontdek meer over studeren in Zwolle.