Het gevoel van dans ervaren zonder te dansen
- Dans
- Docentopleidingen
Ferdinand Baron von Maydell, vierdejaars student Artisteducator in Dans (voorheen: Docent Dans), kwam naar ArtEZ in Arnhem met een grote liefde voor dans, maar tijdens zijn studie is hij twee maanden níet geblesseerd geweest. Gelukkig wakkerde het project Performance Technology Lab in het derde jaar een tweede passie bij hem aan: technologie. Nu studeert Ferdinand af met een wel heel bijzonder onderzoek, waarin hij dans benadert met VR en film.
Geluk bij een ongeluk
Toen Ferdinand al in zijn eerste jaar geblesseerd raakte, viel zijn liefde voor dans eerst een tijd weg: “De pijn belemmerde mij in mijn ontwikkeling.” Gelukkig kwam de passie voor dans wel weer terug. Ferdinand deed het eerste jaar opnieuw en kreeg de mogelijkheid om een flexibel opleidingstraject te volgen, waarin hij de opleiding een andere invulling kon geven. Dat deed hij met technologie, zijn tweede liefde.
De vonk sloeg over tijdens het Performance Technology Lab, een project dat Ferdinand zo leuk vond dat hij het twee keer volgde: in het derde én in het laatste jaar. “Tijdens de week van het Performance Technology Lab kunnen podiumkunstenaars experimenteren met nieuwe en oude technologie in verschillende workshops. Ik volgde een workshop met 360 graden-camera’s en daar wilde ik graag meer mee doen.”
Dans en VR combineren
Inmiddels studeert Ferdinand af met een onderzoek over VR en dans. “Ik wilde onderzoeken of ik mensen het gevoel van dans kon laten ervaren zonder dat ze per se ooit hadden gedanst. Ik wil mensen in een andere wereld brengen, waarin ze de tijd verliezen, een gevoel hebben van los zijn en losgaan.”
Ik onderzoek hoe ik gevoelens van vrijheid en flow kan triggeren door middel van Virtual Reality.”
Alhoewel het allemaal anders liep dan Ferdinand verwachtte, is hij blij dat hij zijn voorliefde voor dans kan combineren met zijn passie voor technologie. Ferdinands afstudeeronderzoek resulteerde tot een scriptie, presentatie en een eindwerk. Hij maakte onder meer een VR-kunstinstallatie voor één persoon, waarbij de verbinding met het lichaam en de mogelijkheid van beweging centraal staan.
Ondernemende artisteducator
Dat Ferdinand door zijn blessure geen dansles kon geven heeft hem overigens niet tegengehouden om zijn eigen draai aan zijn docentschap en rol als artisteducator te geven. “Ik wil nog steeds doceren en mijn passie overbrengen aan iemand anders. Of dat nou via dans, film of technologie is.”
De kracht van kunst is groot en iedere artisteducator heeft een passie. Als ik aan mijn schooltijd terugdenk, dan heb ik het meeste geleerd van de docenten die van hun vak houden.”
Eindeloze mogelijkheden
Met een studie in de kunsteducatie kun je zowel in het onderwijs als in het buitenschoolse veld werken. Er zijn veel beroepsmogelijkheden. “Dans is een kunstvorm die van meerwaarde is tijdens de ontwikkeling van kinderen. Middelbare scholen zien dat. Daarom introduceren scholen dans steeds meer in hun aanbod.” Ferdinand weet in ieder geval al zeker dat hij op freelancebasis aan de slag gaat. “Mijn doel is om dans met film en technologie te blijven benaderen. Dat kan op allerlei manieren: van filmles geven voor een dansklas tot documentaire-workshops geven.”