Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Woodcraft: Vijf vrienden met veel lol en een strijkinstrument

  • Muziek

Samen spelen. Hoe dat moet, hoef je Noah, Wouter, Joshua, Ischa en Reinout van strijkkwintet Woodcraft niet uit te leggen. Als twaalfjarige jochies ontmoetten ze elkaar tijdens een potje voetbal bij een muziekkamp. Een jarenlange vriendschap en muzikaal avontuur begon, dat uiteindelijk zelfs leidde naar een eerste plaats op de prestigieuze Dutch Jazz Competition. We spreken Ischa en Reinout, studenten Klassieke Muziek aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle, over de kracht van vriendschap in de muziek.

Woodcraft. Vlnr: Noah Hassler-Forest, Ischa Kooistra, Reinout de Vey Mesthdagh, Joshua Herwig, Wouter Torringa
Woodcraft. Vlnr: Noah Hassler-Forest, Ischa Kooistra, Reinout de Vey Mesthdagh, Joshua Herwig, Wouter Torringa

En dan is hun muzikale carrière eigenlijk nog maar net begonnen. Want Reinout de Vey Mestdagh en Ischa Kooistra zitten nog in de afrondende fase van hun studie Klassieke Muziek aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle, hoofdvak Cello van docent Karlien Bartels. Samen met cellist Joshua Herwig en violisten Noah Hassler-Forest en Wouter Torringa vormen ze het strijkkwintet Woodcraft. Tot voor kort heette het kwintet Ragazzi, en nog dáárvoor, toen ze als kinderen van twaalf samen begonnen te spelen, kozen ze de aanstekelijke naam Lang Leve de Lol. “Zo heet onze groepsapp nog steeds”, verklapt Ischa. Ze kunnen dan wel de Dutch Jazz Competition op hun naam hebben staan, lang leve de lol is nog steeds het belangrijkste motto van de vijf vrienden.

Straatmuzikanten

Hun eerste optredens vonden plaats op straat. Ischa: “Daar werden we op een dag aangesproken door een man die zijn aanstaande beloofd had een band te regelen voor hun bruiloft. Die was een week later. Of wij dat wilden doen. Het werd onze eerste gig.” De jongens groeiden op, hun muziek ook. Reinout: “Het leek bijna voorbestemd dat we elkaar ontmoetten. We zijn namelijk met drie cello’s en twee violen, dat is een heel ongebruikelijke combinatie, waarvoor geen muziek is geschreven. Zo werden we geforceerd om iets heel anders te doen.” Hun muziek omschrijft Reinout als een mengelmoes van inspiraties die put uit de jazz, folk en de klassieke wereld, bijeengebracht tot één geheel en daarmee een eigen geluid.

Het belang van klassieke techniek

Allen kozen ervoor om na hun middelbare school naar een conservatorium te gaan (het Conservatorium van Amsterdam, de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, de Sibelius Academy in Helsinki en het ArtEZ Conservatorium in Zwolle). Toch was de muziek niet voor iedereen meteen een beroepsdroom. Ischa zegt lachend: “We wilden ook voetballer worden.” Voor de een was het conservatorium een logische stap; de hele familie was bijvoorbeeld al professioneel met muziek bezig. Voor de ander, zoals Reinout, was Klassieke Muziek studeren een last-minute beslissing, maar wel een heel bewuste: “Cello is van oudsher een klassiek instrument, daarom voelde het als een logische keus om Klassieke Muziek te studeren. Het is heel waardevol om de klassieke techniek te beheersen. Op ArtEZ kun je je als klassiek musicus ook ontwikkelen in andere muziekstijlen, zoals jazz of pop.”

In een klassieke opleiding leer je veel muzikale vaardigheden waar je in de jazz ook iets aan hebt.

Ischa: “In een klassiek opleiding leer je veel muzikale vaardigheden waar je in de jazz ook iets aan hebt. Maar daarbij: we zijn geen jazzformatie, we willen ons niet op één stijl vastpinnen. Vanuit een sterke klassieke basis kunnen we beter alle kanten op fladderen. In de hoofdvaklessen heb ik veel leren spelen, in ensembles goed leren luisteren en akkoorden leren afstemmen. Daar heb ik in Woodcraft heel veel aan.”

Hoe je als goede vrienden samenwerkt

Efficiënt leren repeteren. Ook dat leer je tijdens de opleiding. “En dat is echt onmisbaar”, benadrukt Ischa: “Zeker als je muziek maakt met goede vrienden. Dat is lastig hoor, je wilt veel dingen doen in heel weinig tijd. We zien elkaar niet supervaak, dus je wilt ook nog even kletsen. Soms hebben we maar een strakke drie uur waarin we vijf stukken willen doen en daarna nog willen chillen. Daarin zijn we steeds op zoek naar de balans tussen vrienden zijn en ons werk als Woodcraft. Hoe closer je wordt, hoe meer je merkt dat werk en privé gescheiden zijn. Stel dat iemand niet op z’n mail reageert. Dan kan ik zeggen: ‘ik vind het niet chill dat je niet op je mails reageert, doe er even wat aan.’ Dat is werk. En privé kun je daarna weer een biertje gaan drinken. Dat lukt bij ons gewoon, daar komt geen ruzie van.”

Vriendschap als basis

“Onze vriendschap is leidend, de bodem van onze muziek”, vertelt Ischa. “Ik vind het te gek dat mijn passie kan delen met vier goede vrienden. We hebben ontzettend veel lol samen. Reinout vult aan: “We zijn heel geïnteresseerd in elkaar. Dus als iemand iets nieuws laat horen, dan zijn we daar automatisch nieuwsgierig naar. Ik houd bijvoorbeeld van Stravinsky, Noah is veel bezig met bluegrass en Ierse folk, Ischa houdt van hiphop. Daarmee kunnen we elkaar goed aansteken. Onze kracht is onze drive. We willen allemaal veel spelen, veel maken, veel bereiken.”

Dutch Jazz Competition

En dat lukt. In december 2022 deed Woodcraft mee aan de Dutch Jazz Competition en won de prijs voor Beste Band én de Publieksprijs. De jury benoemde dat ze op het puntje van haar stoel zat, want wat ze hoorde was echt een nieuw geluid. Reinout: “We zijn steeds op zoek naar nieuwe stijlen en mogelijkheden. We doen bijvoorbeeld ook percussie op ons strijkinstrument en we zingen erbij. Dat doen niet veel mensen in Nederland.” Ischa: “Zo’n prijs is een erkenning voor ons werk. Originele muziek maken, daar gaan we voor. Ik ben er heel trots op dat de buitenwereld dat ziet.”

Meer info

Eerder schreven we al over Woodcraft (toen nog Ragazzi):
GESPOT: RAGAZZI winnen 2e prijs bij Oskar Back Jonge Makers concours
Klassieke Muziek-studenten vallen in de prijzen bij Dutch Jazz & Crossover Competition