Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Bachelor
Menu Klassieke muziek

Studie

Studie

Bij de bachelor Klassieke Muziek aan het ArtEZ Conservatorium ontwikkel je je tot een musicus met een eigen geluid, die weet hoe hij van betekenis wil en kan zijn in de samenleving. De opleiding is praktijk- en toekomstgericht en biedt 25 hoofdvakken aan.

Met het oog op onze internationale studenten, maar ook voor verbreding van je eigen blik op het werkveld wordt deze opleiding tweetalig aangeboden: in het Engels en in het Nederlands.

Wat leer je bij de opleiding Klassieke Muziek?

Het ontwikkelen van je ambachtelijke en artistieke vaardigheden vormt vanzelfsprekend een heel belangrijk onderdeel van de opleiding Klassieke Muziek. Maar wij zien ambacht als middel, niet als doel. Minstens even belangrijk als goed kunnen spelen, componeren of dirigeren is het om antwoorden te vinden op vragen als: wie ben jij, wat maakt jou bijzonder, waarom doe je wat je doet, voor wie doe je dat en hoe kun je hiermee inkomen genererenNaast de individuele en groepslessen binnen je hoofdvak is er daarom veel aandacht voor loopbaanbegeleiding en studiecoaching, kennismaken met de realiteit van het werkveld en het ontwikkelen van een ondernemende houding.  

De eerste twee jaren zijn gericht op het trainen van ambachtelijke vaardigheden. Vanaf jaar drie raakt de opleiding steeds meer ‘op je lijf geschreven’: er is een toenemende vrijheid om je studieprogramma in te richten op een manier die past bij je ambities.   

Waarom hoor je in de Nederlandse concertzalen zo weinig componisten van eigen bodem? Missen we een stuk muziekgeschiedenis? Componist en politicoloog Samuel Cohn gaat op onderzoek uit in een serie podcasts over vergeten Nederlandse componisten.

Jaarlaagconcerten

Wat komt er allemaal kijken bij op een podium staan? Daarover gaan deze wekelijkse lessen van 75 minuten, waarin je muziek uitvoert voor elkaar en soms ook voor publiek. De lessen worden onder meer verzorgd door een prestatiepsycholoog, een docent podiumbewustzijn en een correpetitor. Ook vertelt een hoofdvakdocent over aspecten van musiceren, leer je een programmaboekje schrijven en komt ondernemerschap aan bod.

Musicianship

In het vak musicianship komen alle muziektheoretische onderdelen samen. Praktijk en theorie gaan daarbij hand in hand. Zo bespreek je in de lessen de muziek die je op dat moment aan het spelen bent.

Projecten

De eerste drie jaren bestaan elk uit vier lesblokken, die worden afgewisseld met projectweken. In elke projectweek staat een vraagstuk centraal.

  • Samen met een organisatie zoals KASKO, die het publiek weet te betrekken en maatschappelijk betrokken is, voer je een project uit midden in de samenleving. In het eerste jaar verbreed je je blik door samen met studenten van Jazz & Pop en Docent Muziek verschillende voorstellingen en musea te bezoeken. In het tweede en derde jaar ligt de focus van de projectweek op het ontwikkelen van een visie op je eigen rol in de samenleving.

  • Of je nu een concert geeft of meewerkt aan een voorstelling, bijna altijd werk je als musicus samen met mensen met een andere achtergrond. Dat kunnen mensen van andere kunstdisciplines zijn, maar ook bijvoorbeeld ondernemers en winkeliers in de binnenstad. Welke rol neem je als klassiek musicus in en hoe ga je om met bijvoorbeeld een ander werkethos of een andere culturele achtergrond? Samen met studenten van andere kunstopleidingen volg je workshops en werk je aan een gezamenlijke voorstelling.

    Gastdocenten in 2017 Carel Kraayenhof (bandoneon) en Juan Pablo Dobal (piano) - foto Jan-Wichert Bunschoten

  • In het eerste jaar gaat het in deze week over jezelf: hoe studeer je effectief? In jaar twee staat het omgaan met een diverse groep leerlingen centraal, in jaar drie de commerciële kant van het lesgeven. Voortrekkers van educatieve projecten uit heel Nederland komen naar het ArtEZ Conservatorium om hun verhaal te delen. Sombrero de tres Picos) en van Nicolai Rimsky Korsakov (Capriccio Espagnol) te bestuderen.

  • In dit project gaat het om vragen als: hoe ga je om met hedendaagse muziek en de verschillende stromingen daarin? Hoe maak je je dit eigen? Hoe ga je om met verschillende notatiemethodes? In het komend jaar werken we hierbij samen met Phion en orkest de ereprijs.

    ArtEZ Klassieke Muziek - foto Louise Ter Poele 2020

Stages

  • In het eerste jaar loop je een hospiteerstage. Je gaat naar instanties en kijkt hoe er lesgegeven wordt.  
  • In het tweede jaar staat de vraag centraal: hoe breng je kennis en vaardigheden over aan een ander? Je leert lesplannen maken en je oefent samen met medestudenten in het geven van lessen. Hierbij verdiep je je ook in verschillende didactische modellen en theorieën. Deze basis heb je nodig voor het lesgeven op een muziekschool tijdens de derdejaars stage. Je sluit de stage af met een stageverslag en een methodiekportfolio. In het derde jaar kun je ook kiezen voor een werkveldstage. 
  • Ten slotte loop je in het vierde jaar een verplichte werkveldstage (tenzij je kiest voor een Erasmusuitwisseling). Waar je deze stage wilt doen, hangt af van je eigen ambities na de studie. Je kunt kiezen voor een speelstage bij een ensemble, orkest of koor, maar ook bijvoorbeeld voor een stage op de publiciteitsafdeling of bij het management van een muziekschool, cultuurhuisorkest of festivalorganisatie. Of voor een reisbureau dat is gespecialiseerd in muziekreizen.  

Studiebegeleiding

Om je te helpen je weg te vinden, maak je al aan het begin van je studie kennis met verschillende begeleiders.

In de eerste twee jaren neemt het vak studiecoaching een belangrijke plaats in. Je werkt aan je softskills en de studiecoaches begeleiden je bij het goed vormgeven van je verplichte portfolio. Je volgt de lessen studiecoaching in kleine groepjes. Daarnaast krijg je vanaf je derde jaar loopbaanbegeleiding.

De studiecoaching en loopbaanbegeleiding zijn erop gericht om je voor te bereiden op een werkende toekomst. Je verdiept je in ontwikkelingen in het vakgebied en het werkveld en leert begrijpen hoe de muziekmarkt werkt. Je werkt aan uitbreiding van je netwerk, verzamelt benodigde kennis en ontwikkelt ondernemersvaardigheden. In het derde jaar schrijf je een persoonlijk ontwikkelingsplan waarin je beschrijft wat je ambitie is en wat je gaat doen om het gewenste resultaat te behalen. Zo zet je al tijdens de studie de eerste stappen op weg naar het verwezenlijken van je ambities.

In het vierde jaar kies je een externe coach, die werkt in de richting die jij ook ambieert. Deze coach begeleidt je naar de eindpresentatie van je professionele skills.

Voor persoonlijke problemen tijdens de studie kun je terecht bij je individuele studieloopbaanbegeleider.

Music & Health

Veel musiceren is topsport en vraagt veel van je lijf. Het ArtEZ Conservatorium besteedt daarom ruim aandacht aan 'gezond musiceren'.

Studieopbouw

  • De vakken die je volgt, vormen een samenhangend geheel en helpen je in je ontwikkeling tot een musicus met een eigen visie, die weet hoe hij van betekenis wil en kan zijn in de samenleving. 
    Gedurende de hele studie werk je aan je technische en muzikale vaardigheden. Dat doe je tijdens individuele lessen, groepslessen, kamermuziek-/ensemblespel, jaarlaagconcerten, masterclasses en door middel van zelfstudie. Ook krijg je lessen in spelen in een band en stemvorming in een koor.  
     
    Daarnaast volg je lessen yoga en gezond gebruik van je lichaam, krijg je studieloopbaanbegeleiding en leer je effectief studeren en repeteren. Je volgt lessen musicianship, filosofie & cultuur- en muziekgeschiedenis. Ook maak je in het eerste jaar kennis met het lesgeven tijdens een korte hospiteerstage en neem je in het eerste jaar deel aan de vier projectweken ‘Educatie’, ‘Muziek van nu’, ‘Samenwerking’ en ‘Samenleving’.  
     
    Elk lesblok sluit je af met feedback en/of toetsen. Daardoor weet je gedurende het jaar precies waar je staat en niet pas aan het eind. Aan het eind van het jaar vindt ook een portfolio-beoordeling plaats. In je portfolio zitten onder andere reflectieverslagen en feedbackformulieren van het docententeam en van begeleiders, verschillende videopnames en zelfgeschreven artikelen over uitgevoerde werken.  
     
    Je kunt in het eerste jaar ook toelating doen voor het Honours Programme, als aanvulling op het theoretische programma van je eigen bacheloropleiding.

  • Naast de vakken die je ook in het eerste studiejaar volgde, krijg je in het tweede jaar les in didactiek, methodiek en ensemble-coaching. Je bekwaamt je met medestudenten in het lesgeven en doet mee aan verschillende projecten. Ook krijg je de keuze om mee te spelen in het ensemble ArtEZ Moderne of om een praktijkvak te volgen bij de opleiding Jazz & Pop.

  • In het derde jaar heb je veel vrijheid om zelf je studieprogramma in te vullen. In gesprekken met je loopbaanbegeleider en andere leden van het docententeam formuleer je je ambities als musicus en bekijk je wat ervoor nodig is om dat doel te bereiken. Je stemt je programma hierop af. Zo kun je je verdiepen en specialiseren met behulp van minors en kun je deelnemen aan projecten in binnen- en buitenland. Je begint dit jaar ook al aan je onderzoek, dat in jaar vier moet leiden tot een eindpresentatie.

    Vaste onderdelen van het studieprogramma in jaar drie blijven het verder ontwikkelen van je technische en muzikale vaardigheden, musicianship, stage en projectweken. 

  • In het laatste jaar werk je verder aan je technische en muzikale skills. Daarnaast loop je een werkveldstage en is er in het vierde jaar vrije keuzeruimte, die je kunt invullen met een minor of met het vak Professional skills plus. Bij dit vak organiseer je zelf een presentatie buiten ArtEZ, waarbij je zelf de locatie en financiering regelt. Ook kun je kiezen voor een Erasmusuitwisseling; in dat geval vervalt je werkveldstage.  
     
    Je sluit de studie af met twee eindpresentaties. Een daarvan is een presentatie van je ambachtelijke vaardigheden. Hierin speel je een aantal verplichte stukken voor en word je beoordeeld op je muzikale kwaliteiten.  
    In de tweede eindpresentatie laat je je onderzoekende houding en je beroepskwaliteiten zien; hierbij gaat het over de rol die je als musicus wilt gaan innemen. Wij willen je verhaal zien: welke ontwikkeling heb jij de afgelopen jaren doorgemaakt en tot welke inzichten ben je gekomen? Wie ben jij als musicus en met welke kwaliteiten ga je de samenleving mooier maken? We toetsen of je je visie met behulp van je ambachtelijke vaardigheden kunt overbrengen op je publiek. Daarbij ben je vrij in de vorm van de presentatie. Het kan een pianorecital zijn, maar ook een koor van kansarme kinderen, meespelen in een bekende band of een presentatie over hoe je je eigen muziekschool hebt opgezet in Aruba.

    Bij het toewerken naar deze eindpresentatie krijg je begeleiding van een externe coach, die werkzaam is in het werkveld waarin je kansen voor jezelf ziet.  
     
    Alle eindexamenkandidaten tonen hun werk tijdens de ArtEZ finals. Een bezoek aan een van de eindpresentaties is een aanrader als je erover denkt de studie Klassieke Muziek te volgen.



Faciliteiten

De opleiding Klassieke Muziek Zwolle maakt deel uit van het ArtEZ Conservatorium in Zwolle.

Studeren in Zwolle

Zwolle is een dynamische Hanzestad, met kronkelende straatjes en veel originele winkeltjes en eettentjes. Hier weten creatieve studenten, innovatieve ondernemers en eigenwijze vrijdenkers elkaar makkelijk te vinden. 

Meer over Zwolle studentenstad

ArtEZ finals

Al onze studenten tonen aan het einde van het schooljaar hun werk tijdens ArtEZ finals. Een bezoek aan de finals is een aanrader als je er over denkt bij ArtEZ een studie te volgen.

Gitaar @ ArtEZ Klassieke Muziek - foto Louise Ter Poele

Direct aanmelden

Weet je genoeg en wil je je aanmelden? Klik dan door naar Studielink

Direct aanmelden bij Studielink