Docent Dans

Studie

Bij de opleiding Docent Dans in Arnhem ligt de nadruk op het vormen van je eigen identiteit als danser, dansmaker en het dansen met doelgroepen. Je wordt gezien als individu, met al jouw capaciteiten. Je kunt ze ontplooien zoals jij dat wilt. Door verschillende stages en het werken aan je persoonlijke profilering leer je wie, waar en hoe je lesgeeft. 

 

Programma onderdelen (alle studiejaren)

Tijdens je studie krijg je diverse vakken gegeven door diverse docenten. Programma onderdelen van de Bachelor Docent Dans zijn onder andere:

Theorie: Dansmethode educatie, Dansgeschiedenis, Cultuurgeschiedenis, Dansbeschouwing, Musiconomie (ondernemerschap), Onderzoek, Theatertechniek, Muziek, Interdisciplinair programma 

Praktijk: Moderne dans, Jazzdans, Klassiek ballet, Physical dynamics, Hip hop, Flamenco, Folklore, Improvisatie, Compositie, Placement, Kinestetic awareness, Gast workshops

Propedeuse: doelgroepen (wie je lesgeeft)

Eind van dit jaar heb je een goed begrip van hoe divers en breed het vakgebied als docent is en wat jouw eigen ruimte en invloed is daarin. De nadruk ligt op het vormen van je eigen identiteit als danser en dansmaker en het dansen met doelgroepen. Zo maak je kennis met het veelzijdige werkveld van de docent dans, je ontmoet choreografen, alumni en bezoekt naast de amateurballetscholen ook het primair en secundair onderwijs.

In het eerste jaar kun je toelating doen voor het Honours Programme, als aanvulling op het theoretisch programma van je eigen bacheloropleiding.

Studenten van andere kunstdisciplines kom je ook tegen tijdens ArtEZ Studium Generale. Tijdens dit dagprogramma vol debat, workshops, performances en lezingen ontmoet je relevante sprekers uit de kunst, wetenschap en maatschappij. Je gaat met hen in discussie en scherpt op die manier je mening en gedachten.

Tweede jaar: situaties (waar je lesgeeft)

Je maakt als stagiair(e) kennis met diverse situaties in het binnen en buitenschoolse werkveld en bent betrokken bij dansdagen die plaatsvinden in het basis- en het voortgezet onderwijs en bij ArtEZ. Je begint met het ontwikkelen van lange termijn doelen en stofopbouw voor technische danslessen. Ook kun je dit toepassen op alle leeftijdsgroepen van het basisonderwijs en de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Einde van het jaar presenteer je jezelf door eigen werk of als danser in choreografieën van (gast)docenten in het Docent Dans Event.

Derde jaar: beroepsrollen (hoe je lesgeeft)

Dit is het jaar dat je begint aan het proces van persoonlijke profilering binnen het brede beroep van docent dans, dat je afsluit aan het eind van het vierde jaar. Je werkt verder aan je rol als dansdocent op je stage(s). Van voorbereiding tot het eind leer je alles toe te passen en snel te schakelen tussen je beroepsrollen. Samen met studenten van de andere docentenvakopleidingen werk je intensief aan een interdisciplinair educatief programma voor leerlingen van het voortgezet onderwijs. Dit resulteert in een voorstellingsprogrammering in een van onze theaters bij ArtEZ of op locatie.

Vierde jaar: profilering (wie, waar en hoe wil ik lesgeven)

In het vierde en laatste jaar werk je vooral aan je eigen profilering. Je krijgt de mogelijkheid om je intensief te verdiepen in verschillende doelgroepen in het werkveld en in de rollen die daarbij horen. Je organiseert profielstages en praktisch onderzoek. Je verdiept je in relevante historische en theoretische kaders bij je onderzoeksvraag met als doel dit alles te verwerken in een profielwerkstuk en een profielpresentatie. Je organiseert het MiniDansFestival waar alle jaren van de opleiding aan meewerken.