Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Bachelor
Menu Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving

Studie

Studie

Als docent beeldende kunst en vormgeving breng je anderen in aanraking met kunst en design. Ook mensen voor wie dat niet zo vanzelfsprekend is. Je haakt aan bij persoonlijke en maatschappelijke vraagstukken en zet mensen aan tot kijken en zelf creëren. Je begeleidt hen in het maakproces en bij de ontwikkeling van hun eigen talent. Zo ervaren zij aan den lijve wat kunst teweeg kan brengen en hoe het is om uiting te geven aan wat je bezighoudt.

Bij de opleiding Docent Beeldende Vorming is er alle ruimte voor het ontwikkelen van je artistieke talenten, zowel voor autonome kunst als voor design, om je te kunnen ontplooien tot beeldend kunstenaar of vormgever. Maar als artist educator wordt je ook gevraagd die relatie doelbewust op te zoeken, en antwoorden te zoeken op de vragen: wat betekent beeldend werk voor mijn docentschap? En wat betekent docentschap voor mijn beeldend werk?

Het werkveld waarin je na de studie terechtkomt is breed. Na het eerste basisjaar, waarin je kennismaakt met wat er allemaal te koop is, bewandel je steeds meer je eigen pad. Je kiest grotendeels zelf welke beeldende, theoretische en educatieve keuzevakken je volgt. Deze vakken zorgen voor verbreding en verdieping van je kennis en kunde. Zo studeer je uiteindelijk af met een profiel dat past bij de artist educator die jij wilt worden.

 Lees, kijk, verteer, frustreer whatever, maar maak! maak! maak! en ga door!
MARY, student

Wat leer je bij de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving Arnhem?

De opleiding DBKV Arnhem is praktijkgericht en afwisselend. Het studieprogramma focust op drie domeinen: Beeldend, Theorie en Educatie.

  • Ongeveer de helft van de tijd besteed je aan het maken en bekijken van kunst en design en aan het reflecteren op kunst en vormgeving. Je volgt zeven beeldende basisvakken: grafisch ontwerp, product design, tekenen, schilderen, fotografie, bewegend beeld en ruimtelijk. Vanaf jaar twee volg je keuzeprogramma’s die je studie een eigen profiel geven, bijvoorbeeld op het vlak van kunst & technologie.

  • In stages en projecten leer je hoe je als docent kunt werken met verschillende doelgroepen binnen en buiten het onderwijs. Je doet kennis op over leren, speciale doelgroepen en sociale psychologie, maar ook over het ontwikkelen van lessen, lesmateriaal en methodes.

    Kunstdocenten op mijn middelbare scholen waren mijn voorbeelden. Dat wil ik op mijn beurt ook voor leerlingen zijn.
    RENEE, student
  • Tot slot verdiep je je in de rol en positie van kunst en design in de samenleving. Je bevraagt je eigen positie, bestudeert andere makers en verdiept je in tendensen. Ook krijg je vakken als filosofie, cultuurgeschiedenis, kunsttheorie en actualiteit.

    Interdisciplinair samenwerken wordt in deze tijd steeds belangrijker: grenzen tussen verschillende kunstvormen vervagen en disciplines werken samen om van elkaar te leren en samen verder te komen. Om je voor te bereiden op de interdisciplinaire beroepspraktijk, werk je tijdens de studie veel samen met studenten van de opleidingen Docent Theater en Docent Dans.

    This is the exact reason why I participate in the NO CLUE Project: to make art with different artists form different disciplines. I think it is very cool that we have the opportunity to get together and get inspired by each other.
     MIJKE, oud-student

Studieopbouw

  • In het basisprogramma doe je basiskennis en -vaardigheden op in alle drie de kerndomeinen van de opleiding: beeldend, theorie en educatie. Ook vorm je je een beeld van de mogelijkheden in het werkveld. Je hebt les in een groep van ongeveer vijftien tot twintig studenten. Naast beeldende vakken volg je vakken als filosofie, cultuurgeschiedenis en ontwikkelingspsychologie en loop je je eerste stage.

    Heb je behoefte aan extra theoretische verdieping? Je kunt in het eerste jaar ook toelating doen voor het Honours Programme, als aanvulling op het theoretische programma van je eigen bacheloropleiding.

  • In de middenfase van de studie (jaar twee en drie) geef je voor een belangrijk deel zelf vorm aan je opleiding. Met specialisatie- en keuzeprogramma’s en workshops kom je gaandeweg tot een eigen invulling van de vraag hoe jij als artist educator van betekenis kunt en wilt zijn in de maatschappij. Aan het eind van de middenfase geef je in een presentatie de voorlopige keuze aan van de accenten die je wilt leggen binnen de domeinen beeldend, theorie en educatie. Wat houdt je bezig, wat wil je leren in de eindfase en waar zitten je belangrijkste uitdagingen?

    Het is heel verleidelijk om binnen je eigen bubbel, comfort zone en discipline te werken. Samenwerken met mensen van andere disciplines brengt nieuwe kennis, perspectieven, impulsen en inspiratie.
     CHEYENNE, student

    Specialisatieprogramma’s

    In het tweede en derde jaar van de studie kun je kiezen uit verschillende specialisatieprogramma's. Gedurende een dag per week werk je met een docenten-duo aan het specialisatieprogramma van je keuze. De docenten dagen je beeldend uit en reiken inhoudelijke input aan. Je gaat samen op excursie en werkt met gastdocenten. 

    Beeldend keuzeprogramma

    Het beeldend keuzeprogramma varieert van thematisch werken (bijvoorbeeld ‘verbeelden vanuit een verbaal gegeven’) tot verdieping in schilderen, documentaire maken, portretfotografie, typografie of animatie. Je kiest zelf welke vakken je wilt volgen.

    Workshops

    Ook kun je kiezen uit een aanbod aan workshops om specifieke technische vaardigheden op te doen, denk aan zeefdrukken, grafiek, Indesign, verf en pigment, liquid plastic, of raku keramiek. Ook kun je theorieworkhops volgen, bijvoorbeeld over cultural appropriation. De workshops worden gegeven vanuit de werkplaatsen, door docenten en gastdocenten.

  • In het laatste jaar van de opleiding richt je je vooral op je individuele afstudeertraject: de eindstage, het theoretisch onderzoek en het beeldend afstudeeronderzoek waarmee je toewerkt naar je eindpresentatie op de ArtEZ finals. Welke docenten je begeleiden, hangt grotendeels af van je eigen voorkeuren en de specialisatie die je kiest. Of dat nu fotografie is, constructie, meubeldesign, illustratie, animatie, gaming of iets anders. Ook kun je je specialiseren in interdisciplinair werken en cultuurgeschiedenis, bijvoorbeeld als je later het vak Kunst Algemeen zou willen geven.

Stages

In ieder jaar ga je op stage. Stage-ervaringen vormen een belangrijk onderdeel van je professionele vorming. In een stage komen alle competenties uit het beroepsprofiel samen en valt de kennis die je verwerft tijdens de opleiding op z’n plek: wat je hebt geleerd, kun je daadwerkelijk toepassen. Je komt erachter welke werksetting bij je past en met welke doelgroepen je wilt werken. Ook ontdek je wat voor artist educator je zou willen zijn en wat jouw eigen opvattingen zijn over onderwijs en kunsteducatie.

In jaar een en twee loop je stage in het voortgezet onderwijs. Je onderzoekt of het onderwijs iets voor je is en oefent onder begeleiding met het geven van lessen.

Ik realiseerde me tijdens de stage ineens dat mijn oordelen naar het reguliere onderwijs genuanceerder zijn geworden. Ik zag ook hoeveel moeite er wordt gedaan door de leraren om goed onderwijs te verzorgen.
ARVID, eerstejaars student 

In jaar drie kun je zelf kiezen of je in een binnen- of buitenschoolse setting wilt stagelopen. Binnenschoolse stages variëren van basis- en voortgezet onderwijs tot mbo; buitenschoolse stages kun je bijvoorbeeld lopen in musea, op festivals, bij uitgeverijen en kunstencentra. We hebben als opleiding veel contacten met het werkveld en kunnen daardoor goede stageplekken aanbieden.

In jaar drie loop je ook een interdisciplinaire stage samen met studenten van de docentopleidingen Theater en Dans.

Ik sta steeds zelfverzekerder voor de klas. Waar het in het begin nog een beetje als een presentatie voelde, is het nu echt een echte les. Ik merk dat ik zelf steeds meer in de docentrol kruip. Ik help de leerlingen om zelfstandig te worden. Als ze een vraag hebben stel ik een wedervraag zodat ze zelf bij een antwoord komen en zeg ik het niet direct voor.
ESTHER, eerstejaars student

Projecten

  • In dit project maak je kennis met allerlei technische mogelijkheden in het vakgebied van beeldende kunst en vormgeving én verzin je een innovatief plan voor een maatschappelijk vraagstuk uit de regio.

  • In dit project in het eerste jaar werk je samen met studenten van de opleidingen Docent Theater en Docent Dans rondom de vraag ‘wat is een artist educator?’ Hierbij gaan we samen naar het Bijlmerparktheater en bezoeken we The Black Archives.

  • Bij het Summerproject in het eerste studiejaar werk je aan je eigen droomacademie. Het project start met een veldverkenning waarbij je allerlei kunstinstellingen bezoekt en inzoomt op de educatie. Zo krijg je een beeld van kunsteducatie in het buitenschoolse werkveld. Vanuit die verkenning werk je aan de opdracht om je eigen droomacademie te ontwerpen. In jaar twee werk je tijdens het Summerproject veelal op een externe locatie met een klein groepje toe naar een eindpresentatie of tentoonstelling.

  • In dit interdisciplinaire project ontwikkel je je visie en kritisch denkvermogen en ervaar je aan den lijve hoe groot de impact kan zijn van je vak in een community. Niet door anderen te zeggen hoe het moet, maar door ingangen te geven die het leven verrijken van de mensen met wie je werkt. Wat betekent dit voor je didactiek en pedagogiek? Je werkt in dit project samen met studenten van de master Artist Educator en de bachelors Docent Dans en Docent Theater.

  • Regelmatig gaan we in een project aan de slag met vraagstukken van externe opdrachtgevers. Zo ontwikkelden onze studenten een educatief project voor een tentoonstelling van Expoplu en werkten ze in woonzorgcentrum Vreedenhoff aan het visualiseren van kennis.

  • In dit project in jaar twee verdiep je je in een subcultuur waar je in het dagelijks leven niet veel mee in aanraking komt en waarmee je je in de verste verte niet kunt identificeren. Hierover maak je in een kleine groep een reportage, die je verwerkt tot een productie, zoals een magazine, minidocumentaire, fotoshoot of essay.

  • Tijdens dit project in jaar drie beschouw je de academie zelf als studieobject. In groepjes ontwikkel en presenteer je artistieke en educatieve concepten.

Activiteiten buiten het curriculum

De studie Docent Beeldende Kunst en Vormgeving biedt ruimte om naast de ‘vaste’ onderdelen van de studie allerlei andere activiteiten te ondernemen, georganiseerd door de opleiding en de studenten zelf. Denk aan excursies, lezingen, debatten, beroepssymposia, exposities, een beurs als Unfair en leren schrijven bij het DBKV-Magazine. Bij deze activiteiten gaat het niet om het verzamelen van studiepunten. De focus ligt op inspelen op de actualiteit, initiatief nemen, je blik verbreden en naar buiten treden.

Met kunst leer je vanuit meerdere perspectieven naar de werkelijkheid kijken; kunst opent een heel scala van mogelijkheden.

HANNAH, student

Studieloopbaanbegeleiding

Door een uitgebreid keuzeprogramma in de middenfase en de vrijheid in de eindfase kun je als student DBKV je eigen weg kiezen tijdens je studie. Hiermee trek je de studie naar jezelf toe en ontwikkel je je eigen specialisme. Onze studieloopbaanbegeleiders en docenten helpen je om de uitdagingen die je onderweg tegenkomt het hoofd te bieden. De studieloopbaanbegeleider ondersteunt je bij je studievoortgang en bereidt je voor op je verdere loopbaan. Hij of zij vormt het eerste aanspreekpunt wanneer je ergens tegenaan loopt. Bij persoonlijke problemen verwijst de studieloopbaanbegeleider je in overleg door naar een decaan.

Faciliteiten

De academie beschikt over goed geoutilleerde werkplaatsen. Bij alle werkplaatsen zijn werkplaatsassistenten aanwezig. 

  • Hier vind je alle machines en gereedschappen voor het werken met hout, metaal en kunststof, evenals een naaiatelier, straal- en spuitruimte en een materialenwinkel. Daarnaast is er opslag in de kelder voor de werkstukken.

  • Alle apparatuur en faciliteiten voor het beoefenen van de grafische technieken (etsen, lithograferen, houtsnijden etc.) zijn hier aanwezig.

  • In de werkplaats fotografie vind je alle faciliteiten (computers/printers) voor digitale fotobewerking. Je kunt hier ook een digitale camera lenen.

  • In deze werkplaatsvind je diverse typen camera's, monitoren, beamers en computers voor digitale beeld- en geluidsmontage.

  • Hier kun je mallen maken, gieten, boetseren, werken met gips en nog veel meer. Ook vind je hier ovens voor het bakken en glazuren van je werkstukken.

  • Hier kun je terecht voor zeefdrukken, groot formaat printen, transferpers, snijplotten en snijmachine, boekbinden en letterzetten.

  • Hier kun je bezig met programmeren en met het automatiseren van taken binnen computerprogramma’s als Illustrator en InDesign. Ook kun je werken met allerlei elektronica, denk aan arduino, motoren en robots bouwen.

  • Als DBKV-student zul je soms ook gebruik maken van de studio's van de theater- en dansopleidingen bij ArtEZ in Arnhem.

Zelfstandig ondernemer?

Als artist educator heb je een ondernemende houding nodig: initiatief nemen, kansen zien en kansen benutten. Daaraan werk je gedurende de hele opleiding. Word je na de studie zelfstandig ondernemer, dan heb je daarnaast ook basiskennis over ondernemen nodig. Die basiskennis komt aanbod tijdens de workshops Art Economy in het vierde jaar van de studie DBKV.

Studeren in Arnhem

Kijk hier voor meer informatie over studeren in Arnhem.

Een goede kunstdocent word je niet in één dag. Dit vergt tijd, moed en doorzettingsvermogen, maar levert superveel op.

AMBER, student 

Direct aanmelden

Weet je genoeg en wil je je aanmelden? Klik dan door naar Studielink

Direct aanmelden bij Studielink