Docent Beeldende Kunst en Vormgeving

Studie

In de vier jaar studie aan de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving in Arnhem verdiep je je in kunst, design en educatie. Je gaat maken, kijken, experimenteren, organiseren, discussiëren, lezen, les geven, presenteren, beschrijven, analyseren en leren.

Wil je les krijgen van gerenommeerde kunstenaars en ontwerpers? Docenten die zich verdiept hebben in kunsteducatie? Die actief zijn in het werkveld en op de academie? Maar die ook jou als persoon kennen? Dat biedt ons docententeam. Net als de beste werkplaatsen van Nederland.  

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - impressie
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - impressie
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - impressie
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - impressie
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - impressie
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - impressie
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - impressie
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - impressie
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - impressie
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - impressie
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - impressie
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving - impressie

Propedeuse: brede oriëntatie

In de propedeuse bouwen we aan de basis. Je leert – bij zowel de beeldende als de educatieve vakken – tools, technieken en vaardigheden hanteren om een basisniveau te bereiken. De actualiteit is het vertrekpunt. Daarmee ontdek je de relevantie en urgentie van kunst in de maatschappij. Je ontwikkelt een besef van de huidige tijd en leert wat er speelt in de kunstwereld en je leert je daartoe te verhouden. Ook de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van kunsteducatie komen in het eerste jaar aan bod. 

We stimuleren een onderzoekende en nieuwsgierige houding met aandacht voor lef en experiment. In de kunsten ligt niets vast, je wilt alles op zijn kop kunnen zetten en op losse schroeven zetten. Door te werken aan een onderzoekende attitude betreed je het speelveld van de studie. 

In het eerste jaar loop je stage. Je oriënteert je op het werkveld, waarbij je ontdekt hoe het is om docent in de kunstvakken te zijn.

In het eerste jaar kun je toelating doen voor het Honours Programme, als aanvulling op het theoretisch programma van je eigen bacheloropleiding.

Studenten van andere kunstdisciplines kom je tegen tijdens ArtEZ Studium Generale. Tijdens dit dagprogramma vol debat, workshops, performances en lezingen ontmoet je relevante sprekers uit de kunst, wetenschap en maatschappij. Je gaat met hen in discussie en scherpt op die manier je mening en gedachten. 

Tweede en derde jaar: jouw eigen spoor

In de middenfase van de studie maak je keuzes. Je brengt je eigen ideeën, passie en ervaring in. Tegelijkertijd brengt de academie het andere, onbekende en het nieuwe in. De confrontatie wordt gezocht: ‘schuren is gezond’. 

Beeldend kies je je eigen specialisatieprogramma, daarin is de docent jouw coach. Hij werkt vanuit een persoonlijke context, is expert op zijn gebied en laat jou als student binnen dat inhoudelijke veld je eigen vragen ontwikkelen. Jij kiest je eigen programma: Welk thema, inhoudelijk veld, domein van de kunsten past je? Wat is jouw artistieke positie?

Daarnaast kies je workshopprogramma’s om je technisch te bekwamen en keuzeprogramma’s om je beeldend te verbreden.

Binnen de vakken van educatie wordt aandacht gegeven aan vakdidactiek, pedagogiek en onderwijskunde. In het EducatieLAB, waar je begeleid wordt door docenten educatie en beeldend, leer je experimenteren met kunsteducatie. We zien onze studenten als de ontwerpers van innovatieve producten en processen, daarmee oefen je in het EducatieLAB. De stages zijn in jaar 2 binnenschools en in jaar 3 heb je keuze uit binnen- en buitenschoolse stages.  

In de theorielessen onderzoek je de rol en positie van de kunst en design in de samenleving. Je bevraag jouw positie, je bestudeert andere makers, je verdiept je in tendensen en je leert meer over leer- en sociale psychologie en filosofie. 

Tot slot is er twee keer per jaar een projectperiode. In de projecten zoeken we de samenwerking op, met het werkveld of andere disciplines. Ze hebben altijd een focus op wat er zich afspeelt buiten de eigen discipline en academie.  Zo is het tweedejaars winterproject een interdisciplinaire samenwerking met de studenten van de docentenopleiding dans en theater. 

Vierde jaar: specialisatie

In de eindfase bepaal je een individueel profiel dat past bij je interesse en de beroepspraktijk. Je richt dan zelf je studie in op basis van drie onderdelen: je stage, je beeldend afstuderen en je theoretische verdieping. Je kunt bijvoorbeeld de nadruk leggen op vormgeving of juist op autonome beeldende kunst. Je kunt daarbinnen kiezen voor een bepaalde specialisatie: fotografie, constructie, meubeldesign, illustratie, animatie, games enzovoort. Ook kun je je specialiseren in interdisciplinair werken en cultuurgeschiedenis, als je bijvoorbeeld later het vak Kunst Algemeen wilt gaan geven.

Arnhem biedt ook de afstudeerspecialisatie lio-stage (leraar in opleiding) aan, maar ook stage in het buitenland is een optie. 

ArtEZ finals

Alle studenten van de docentenopleiding BKV doen eindexamen Beeldende praktijk en tonen aan het einde van het schooljaar hun werk tijdens de ArtEZ finals. Een bezoek aan deze eindexamenexposities is een aanrader als je erover denkt de opleiding Docent BKV te gaan doen.  

ArtEZ finals expo 2014 Docent Beeldende Kunst en Vormgeving Arnhem