Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Menu Docent Beeldende Kunst en Vormgeving

Studie

Studie

Tijdens de studie Docent Beeldende Kunst & Vormgeving leer je alles wat nodig is om als innovatieve en vakbekwame kunstdocent voor de klas te staan, of op eigenzinnige manier met publiek te werken in musea of andere kunstinstellingen. Je ontwikkelt je eigen artistieke talenten én je laat anderen de betekenis van kunst, vormgeving en zelf creëren ervaren.

1

Geef je eigen kleur en vorm aan de opleiding

Bij de opleiding Docent Beeldende Kunst & Vormgeving ontwikkel je zowel je artistieke als je educatieve kant. Er is alle ruimte voor het ontwikkelen van je talenten, zowel voor autonome kunst als voor design, om je te kunnen ontplooien tot beeldend kunstenaar of vormgever. Als artist educator – zie ook het kopje ‘Artist educator’ - word je ook gevraagd die relatie doelbewust op te zoeken, en antwoorden te zoeken op de vragen: wat betekent beeldend werk voor mijn docentschap? En wat betekent docentschap voor mijn beeldend werk?

 Lees, kijk, verteer, frustreer whatever, maar maak! maak! maak! en ga door!
MARY, student
2

Beeldende kunst, vormgeving en educatie

Centraal in de opleiding staat de ontwikkeling van zowel je artistieke als je educatieve talenten. In het programma dat je volgt is er alle ruimte voor beeldende vakken, van vormgeving tot aan autonome kunst, maar ook wordt veel aandacht besteed op je voorbereiding tot docent, met zowel theorievakken als stages in de praktijk van bijvoorbeeld middelbare scholen of MBO’s.

De opleiding Docent Beeldende Kunst & Vormgeving biedt je een rijk, inspirerend en verdiepend programma waarin je alles leert wat nodig is om als kunsteducatief professional aan de slag te gaan. Een vast recept voor een gepassioneerd kunstdocent is echter niet te geven. Hoe je vorm geeft aan je rol als kunstdocent en is een wezenlijk vraag, waarop je gaandeweg de opleiding een steeds beter antwoord vindt.

  • Ongeveer de helft van je studietijd besteed je aan je ontwikkeling tot kunstenaar en ontwerper. Je werkt daarbij in ruime leslokalen in het Rietveldgebouw of aan de Oude Kraan, maar vaak ook in de uitstekende werkplaatsen van ArtEZ, op het gebied van bijvoorbeeld grafiek, metaal, keramiek, zeefdruk, digitale media of liquid plastics. Je volgt in het eerste jaar basisvakken zoals grafisch ontwerp, tekenen, product ontwerp, interaction design, fotografie, bewegend beeld en schilderen.

    Vanaf het tweede jaar is er veel ruimte om eigen keuzes te maken en je studie een eigen profiel te geven, bijvoorbeeld op het vlak van kunst & technologie. Dat doe je bv door middel van workshops in de werkplaatsen, beeldend keuzeprogramma’s en specialisaties.

    3
    Propedeuse: werk van Colin
    45Middenfase: werk van Juliette
    Middenfase: werk van Juliette
    7
    Eindfase: werk van Renee
    8
    Eindfase: werk van Grytsje Suze
  • Binnen educatie ontwikkel je je rol als kunstdocent, zowel in theorie als in de praktijk. In de lessen op de academie leer je hoe je een goede docent kunt worden, en ontwikkel je de kennis en het inzicht die daarvoor nodig zijn. Je leert bijvoorbeeld over sociale psychologie of het werken met speciale doelgroepen, maar ook over het ontwerpen van lessen, lesmateriaal en methodes.

    In de stages komen alle onderdelen van de studie samen en valt de kennis die je verwerft tijdens de opleiding op z’n plek: wat je hebt geleerd kun je daadwerkelijk toepassen. Je komt erachter welke werkomgeving bij je past en met welke doelgroep je wilt werken. Je ontdekt wat voor docent je wil zijn en wat jouw eigen opvattingen zijn over kunst en educatie.

     

    9

    Kunstdocenten op mijn middelbare scholen waren mijn voorbeelden. Dat wil ik op mijn beurt ook voor leerlingen zijn.
    RENEE, student
    “Ik ben kunstenaar én docent. Uit het maken haal ik voldoening en het werken met leerlingen geeft mij ook superveel energie. Dat merk ik nu ik stages heb gelopen.”
    Moigimy, derdejaars student
  • Tot slot verdiep je je in de wereld van beeldende kunst en vormgeving middels de theorievakken cultuurgeschiedenis, kunsttheorie, filosofie en actualiteit. Je leert daarin zowel over hedendaagse ontwikkelingen als over de historische ontwikkeling van de kunsten. Je leert kritisch te denken over kunst en de positie daarvan in de samenleving, en vormt daarin steeds meer een weloverwogen mening over.

    10

    This is the exact reason why I participate in the NO CLUE Project: to make art with different artists form different disciplines. I think it is very cool that we have the opportunity to get together and get inspired by each other.
     MIJKE, oud-student

Artist Educator

In de opleiding staan bovengenoemd domeinen niet op zichzelf. Je ontwikkeling als beeldend kunstenaar en ontwerper staan steeds in relatie tot wat je teweeg wil brengen bij anderen. Of dat nu leerlingen zijn, deelnemers aan projecten, bezoekers van exposities of medekunstenaars.

Om aan te geven hoe belangrijk we deze relatie vinden gebruiken we in de opleiding de term ”Artist Educator”. In deze naam zijn “The Artist” en “The Educator” onlosmakelijk verbonden. In onze opvatting wordt je docentschap gevormd door je kunstenaarschap. En andersom wordt wie je bent als kunstenaar bepaald door je kwaliteit om met mensen te werken.

In de studie bieden we veel ruimte om ideeën over kunsteducatie te onderzoeken en een eigen richting te kiezen. Gaandeweg ontwikkel je een eigen opvatting over de vraag: wat voor Artist Educator wil ik zijn?

Studieopbouw

  • Bij de voltijdopleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving begin je met een brede basis in het eerste jaar. Je krijgt veel beeldende vakken en daarnaast ontwikkel je je theoretisch in vakken waarin hedendaagse kunst of cultuurgeschiedenis centraal staan.

    Je wordt voorbereid op het docentschap, door middel van stages en vakken als vakdidactiek hier op de opleiding. In jaar 1 loop je stage in het voortgezet onderwijs. Je onderzoekt of het onderwijs iets voor je is en oefent onder begeleiding met het geven van lessen.

    “Ik sta steeds zelfverzekerder voor de klas. Waar het in het begin nog een beetje als een presentatie voelde, is het nu echt een echte les. Ik merk dat ik zelf steeds meer in de docentrol kruip. Ik help de leerlingen om zelfstandig te worden. Als ze een vraag hebben stel ik een wedervraag zodat ze zelf bij een antwoord komen en zeg ik het niet direct voor.”
    ESTHER, eerstejaars student
    11
    Programma tekenen. Docent: Roos van Haaften
  • In beide jaren loop je stage. In jaar 2 is dit een stage in het voortgezet onderwijs of MBO. In jaar 3 zijn er zelfs twee stages: eentje interdisciplinair samen met studenten van de docentopleidingen Theater en Dans. De andere kun je zelf kiezen voor een binnen- of buitenschoolse stage. Binnenschoolse stages variëren van basis- en voortgezet onderwijs tot mbo; buitenschoolse stages kun je bijvoorbeeld lopen in musea, op festivals, bij uitgeverijen en kunstencentra. We hebben als opleiding veel contacten met het werkveld en kunnen daardoor goede stageplekken aanbieden.

    Het is heel verleidelijk om binnen je eigen bubbel, comfort zone en discipline te werken. Samenwerken met mensen van andere disciplines brengt nieuwe kennis, perspectieven, impulsen en inspiratie.
     CHEYENNE, student

    Specialisatieprogramma’s

    In het tweede en derde jaar van de studie kun je kiezen uit verschillende specialisatieprogramma's. Gedurende een dag per week werk je met een docenten-duo aan het specialisatieprogramma van je keuze. De docenten dagen je beeldend uit en reiken inhoudelijke input aan. Je gaat samen op excursie en werkt met gastdocenten. 

    13

    Beeldend keuzeprogramma

    Het beeldend keuzeprogramma varieert van thematisch werken (bijvoorbeeld ‘verbeelden vanuit een verbaal gegeven’) tot verdieping in schilderen, documentaire maken, portretfotografie, typografie of animatie. Je kiest zelf welke vakken je wilt volgen.

    Workshops

    Ook kun je kiezen uit een aanbod aan workshops om specifieke technische vaardigheden op te doen, denk aan zeefdrukken, grafiek, Indesign, verf en pigment, liquid plastic, of raku keramiek. Ook kun je theorieworkhops volgen, bijvoorbeeld over cultural appropriation. De workshops worden gegeven vanuit de werkplaatsen, door docenten en gastdocenten.

  • In het laatste jaar van de opleiding richt je je vooral op je individuele afstudeertraject: de eindstage, het theoretisch onderzoek en het beeldend afstudeeronderzoek waarmee je toewerkt naar je eindpresentatie op de ArtEZ finals. Je eindstage loop je op een plek naar eigen keuze, in het onderwijs of bij een kunstinstelling. Wat je beeldend en theoretisch onderzoekt of agendeert bepaal je ook grotendeels zelf, daarbij intensief begeleid door die docenten van de opleiding die het beste aansluiten bij je plannen en ideeën. Naast individuele begeleiding wordt groepsbijeenkomsten gehouden, is er een lezingenprogramma (de DBKV-talks) en ontmoet je elkaar in eigen ateliers of gezamenlijke werkruimtes.

    15

    Finals DBKV 2020

Stages

In ieder jaar ga je op stage. Stage-ervaringen vormen een belangrijk onderdeel van je professionele vorming. In een stage komen alle competenties uit het beroepsprofiel samen en valt de kennis die je verwerft tijdens de opleiding op z’n plek: wat je hebt geleerd, kun je daadwerkelijk toepassen. Je komt erachter welke werksetting bij je past en met welke doelgroepen je wilt werken. Ook ontdek je wat voor artist educator je zou willen zijn en wat jouw eigen opvattingen zijn over onderwijs en kunsteducatie.

In jaar een en twee loop je stage in het voortgezet onderwijs. Je onderzoekt of het onderwijs iets voor je is en oefent onder begeleiding met het geven van lessen.

Ik realiseerde me tijdens de stage ineens dat mijn oordelen naar het reguliere onderwijs genuanceerder zijn geworden. Ik zag ook hoeveel moeite er wordt gedaan door de leraren om goed onderwijs te verzorgen.
ARVID, eerstejaars student 
16
intervisie via zoom over Stage bij kunstenaarsinitatief RUIS

In jaar drie kun je zelf kiezen of je in een binnen- of buitenschoolse setting wilt stagelopen. Binnenschoolse stages variëren van basis- en voortgezet onderwijs tot mbo; buitenschoolse stages kun je bijvoorbeeld lopen in musea, op festivals, bij uitgeverijen en kunstencentra. We hebben als opleiding veel contacten met het werkveld en kunnen daardoor goede stageplekken aanbieden.

In jaar drie loop je ook een interdisciplinaire stage samen met studenten van de docentopleidingen Theater en Dans.

Ik sta steeds zelfverzekerder voor de klas. Waar het in het begin nog een beetje als een presentatie voelde, is het nu echt een echte les. Ik merk dat ik zelf steeds meer in de docentrol kruip. Ik help de leerlingen om zelfstandig te worden. Als ze een vraag hebben stel ik een wedervraag zodat ze zelf bij een antwoord komen en zeg ik het niet direct voor.
ESTHER, eerstejaars student

Projecten

Jaarlijks worden er projecten georganiseerd, waarin je een langere periode (vaak 2 of 3 weken) met een thema aan de slag gaat. De projecten vinden binnen de eigen opleiding plaats, maar ook in samenwerking met de opleidingen Docent Theater en Docent Dans. Voorbeelden daarvan zijn Remix Reality en Hidden Histories. In de studiegids van de opleiding staat alle informatie over de projecten die dit studiejaar worden georganiseerd.  

  • In dit project maak je kennis met allerlei technische mogelijkheden in het vakgebied van beeldende kunst en vormgeving én verzin je een innovatief plan voor een maatschappelijk vraagstuk uit de regio.

    p Kunst & Technologie 1

    p kunst en technologie

    p Kunst & Technologie 2

  • In dit project in het eerste jaar werk je samen met studenten van de opleidingen Docent Theater en Docent Dans rondom de vraag ‘wat is een artist educator?’ Hierbij gaan we samen naar het Bijlmerparktheater en bezoeken we The Black Archives.

    p remix reality

  • Bij het Summerproject in het eerste studiejaar werk je aan je eigen droomacademie. Het project start met een veldverkenning waarbij je allerlei kunstinstellingen bezoekt en inzoomt op de educatie. Zo krijg je een beeld van kunsteducatie in het buitenschoolse werkveld. Vanuit die verkenning werk je aan de opdracht om je eigen droomacademie te ontwerpen. In jaar twee werk je tijdens het Summerproject veelal op een externe locatie met een klein groepje toe naar een eindpresentatie of tentoonstelling.

    p summerproject

  • In dit interdisciplinaire project ontwikkel je je visie en kritisch denkvermogen en ervaar je aan den lijve hoe groot de impact kan zijn van je vak in een community. Niet door anderen te zeggen hoe het moet, maar door ingangen te geven die het leven verrijken van de mensen met wie je werkt. Wat betekent dit voor je didactiek en pedagogiek? Je werkt in dit project samen met studenten van de master Artist Educator en de bachelors Docent Dans en Docent Theater.

    p  Hidden histories

  • Regelmatig gaan we in een project aan de slag met vraagstukken van externe opdrachtgevers. Zo ontwikkelden onze studenten een educatief project voor een tentoonstelling van Expoplu en werkten ze in woonzorgcentrum Vreedenhoff aan het visualiseren van kennis.

    P opdrachtgevers

  • In dit project in jaar twee verdiep je je in een subcultuur waar je in het dagelijks leven niet veel mee in aanraking komt en waarmee je je in de verste verte niet kunt identificeren. Hierover maak je in een kleine groep een reportage, die je verwerkt tot een productie, zoals een magazine, minidocumentaire, fotoshoot of essay.

    p buiten je bubbel

  • Tijdens dit project in jaar drie beschouw je de academie zelf als studieobject. In groepjes ontwikkel en presenteer je artistieke en educatieve concepten.

    p radicalising classroom

Activiteiten buiten het curriculum

De studie Docent Beeldende Kunst en Vormgeving biedt ruimte om naast de ‘vaste’ onderdelen van de studie allerlei andere activiteiten te ondernemen, georganiseerd door de opleiding en de studenten zelf. Denk aan excursies, lezingen, debatten, beroepssymposia, exposities, een beurs als Unfair en leren schrijven bij het DBKV-Magazine. Bij deze activiteiten gaat het niet om het verzamelen van studiepunten. De focus ligt op inspelen op de actualiteit, initiatief nemen, je blik verbreden en naar buiten treden.

Met kunst leer je vanuit meerdere perspectieven naar de werkelijkheid kijken; kunst opent een heel scala van mogelijkheden.

HANNAH, student
8
lezing Isis Germano, how heavy is my research

Studieloopbaanbegeleiding

Door een uitgebreid keuzeprogramma in de middenfase en de vrijheid in de eindfase kun je als student DBKV je eigen weg kiezen tijdens je studie. Hiermee trek je de studie naar jezelf toe en ontwikkel je je eigen specialisme. Onze studieloopbaanbegeleiders en docenten helpen je om de uitdagingen die je onderweg tegenkomt het hoofd te bieden. De studieloopbaanbegeleider ondersteunt je bij je studievoortgang en bereidt je voor op je verdere loopbaan. Hij of zij vormt het eerste aanspreekpunt wanneer je ergens tegenaan loopt. Bij persoonlijke problemen verwijst de studieloopbaanbegeleider je in overleg door naar een decaan.

Zelfstandig ondernemer?

Als artist educator heb je een ondernemende houding nodig: initiatief nemen, kansen zien en kansen benutten. Daaraan werk je gedurende de hele opleiding. Word je na de studie zelfstandig ondernemer, dan heb je daarnaast ook basiskennis over ondernemen nodig. Die basiskennis komt aanbod tijdens de workshops Art Economy in het vierde jaar van de studie DBKV.

Direct aanmelden

Weet je genoeg en wil je je aanmelden? Klik dan door naar Studielink.

Direct aanmelden bij Studielink