Studie
StudieDe voltijdse vierjarige opleiding leidt je op tot creatieve aanjager van verandering die je kunstenaarschap gebruikt om het kunstenaarschap bij anderen bloot te leggen en aan te wakkeren.
Wat ga je doen tijdens de studie?
Je volgt geen losse vakken, maar werkt vanuit projecten; alles wat je leert is betekenisvol, staat in directe verbinding met de praktijk en is theoretisch geladen. Dat vormt je tot een onderbouwd en kritisch werkend maker. Je staat veel op de vloer en leert werken met verschillende communities in de samenleving. Theater is een plek waar mensen verhalen delen en nadenken over levensvragen en maatschappelijke vraagstukken. Jij gaat als maker en educator met anderen aan het werk en krijgt gedurende de opleiding de daarvoor benodigde vaardigheden aangereikt, zoals spel, vormgeving en theatermaken.
Studieopbouw
Tijdens de opleiding dagen we je uit om al onderzoekend je eigen identiteit als maker te vormen. Dat doe je in allerlei verschillende contexten, denk aan een wijk of community, een school of een festival. In de eerste twee jaar brengen wij de contexten aan, in jaar drie en vier maak je steeds meer je eigen keuzes. Zo ontwikkel je je tot een theatermaker die weet welke plek hij wil innemen in het brede werkveld van theater maken. Gedurende de hele studie krijg je daarbij intensieve studieloopbaanbegeleiding.
Tijdens de studie staan vijf kernthema’s centraal
- Noodzaak
- Verbinding
- Kunstenaarschap
- Eigenaarschap
- Onderzoekende houding
Internationale context ervaren
Internationale oriëntatie is belangrijk, zodat jij andere contexten aangeboden krijgt en gestimuleerd wordt om een deel van je studie in het buitenland te volgen. Zo gaan we aankomend jaar met een keuzemodule van 8 weken naar Belfast om daar de context te ervaren en te werken in verschillende communities. En komt het voor dat een student ervoor kiest om een half jaar in het buitenland te studeren (Suriname, Oeganda). We moedigen studenten aan om internationaal contacten te ontwikkelen en te onderhouden.
Beoordeling
Jouw docenten werken in teams in plaats van individueel. Interessant hieraan is dat je geen cijfer krijgt. We toetsen en beoordelen integraal; er is geen enkele docent individueel verantwoordelijk voor een beoordeling en het team beoordeelt gezamenlijk jouw portfolio met uitgevoerde opdrachten. Dat zorgt voor een veiligere vorm van beoordelen.

‘We vertellen onze studenten niet wat ze moeten doen, we geven hen veel ruimte om zelf te onderzoeken wat ze willen ontwikkelen. Daar bevragen we hen ook op. We nemen de keuzes en ambities van onze studenten ontzettend serieus.’
CORMAC BURMANIA, HOOFD OPLEIDING
Direct aanmelden
Weet je genoeg en wil je je aanmelden? Klik dan door naar Studielink.