Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

De Route van Floortje Looman

  • Muziek

Iedere carrière in de kunsten loopt anders. De route van is de rubriek van het ArtEZ Business Centre waarin docenten vertellen over de belangrijkste sleutelmomenten in hun loopbaan. Vaak missen we tijdens de les een moment om daar met elkaar over in gesprek te gaan. Ontdek welke keuzes ze hebben gemaakt en hoe ze zijn gekomen tot waar ze nu zijn.

De Route van Floortje Looman

 

Ik ben Floortje Looman, 24 jaar en ik ben docent in het allerleukste vak, namelijk muziek. Het is prachtig om te zien dat het vak muziek zorgt voor een positieve energie in de klas, een energie die ik graag uitdraag. In 2020 ben ik afgestudeerd aan het ArtEZ conservatorium in Enschede aan de opleiding Docent Muziek. Momenteel ben ik muziekdocent in het basis- en voortgezet onderwijs, ben ik mededirecteur van het bedrijf 'De Muziekbeleving' en werk ik op het ArtEZ Conservatorium in Enschede. Het is een enorme eer dat ik mijn levensweg en verhaal met jullie mag delen. Hopelijk kan ik hiermee een inspiratie zijn voor kinderen, tieners of startende ondernemers.

19972008 Groot mogen en kunnen denken

Ik ben geboren en grootgebracht in een warm gezin in het Achterhoekse dorp Winterswijk. Mijn moeder is verpleegkundige en mijn vader is een echte ondernemer. Hierdoor heb ik als kind geleerd goed te luisteren naar de medemens en heb ik altijd groot mogen en kunnen denken. ‘Niet altijd alles zal makkelijk zijn, maar als je blijft vechten kom je er vanzelf’ is wat mijn ouders nog steeds vaak tegen mij zeggen.

Als mens word je gevormd door de mensen en invloeden om je heen. Op de basisschool had ik veel moeite met de Nederlandse taal. Het spreken ging wel, ik was namelijk niet op mijn mondje gevallen, maar het lezen en spellen was een drama en zorgde voor veel onzekerheid. Ik bleek dyslexie te hebben. Mijn moeder las ergens dat muziek maken kan helpen bij de ontwikkeling van cognitieve functies, wat mij zou kunnen ondersteunen in mijn dyslexie. Zodoende raakt ik geïnteresseerd in muziek en begon ik met pianoles op de muziekschool de Boogie Woogie in Winterswijk.

2009 – 2015 Blijven vechten, dat is het motto

In de onderbouw van de middelbare school kwam ik opnieuw in aanraking met muziek maar nu in groepsverband. Tijdens de muzieklessen en zangprojecten kwam ik erachter dat ik zingen erg leuk vind. Mijn piano docent richtte zich in mijn lessen daarom vooral op het spelen van akkoorden en het zingen daarbij. Dit vond ik zo gaaf! Gedurende deze jaren is mijn passie voor muziek enorm gegroeid.

Helaas wordt het vak muziek in de bovenbouw niet aangeboden, en is dit voor mij een groot gemis. Vooral wanneer je bij bijna alle andere vakken wordt tegengehouden door je dyslexie. Ik weet nog goed dat we eind 3e jaar een negatief of positief advies kregen van iedere docent. Dit zou moeten helpen bij het kiezen voor je vakkenpakket. Een docent vroeg mij hoeveel uur ik per week in piano spelen stak. ‘Zo’n drie uur per week’, zei ik. ‘Als je deze drie uur nou eens aan mijn vak zou besteden in plaats van in piano spelen dan haal je misschien wel mijn toetsen’, antwoordde de docent…
Wat doe je als 15-jarig kind wanneer je op één vak na bij ieder vak een negatief advies krijgt, een niveau lager dan maar? Nee, blijven vechten, dat is het motto.

In de bovenbouw heb ik mijn passie niet gevonden, een studie kiezen was dan ook een echte zoektocht. Het was mijn pianodocent die vertelde over een docentenopleiding voor muziek. Na de opleiding kun je met grote groepen muziek maken en deze zelf aansturen. Dat klonk als muziek in mijn oren! Tegelijkertijd werd ik direct onzeker, het conservatorium... dat kan ik toch helemaal niet? Ik weet niets van muziektheorie.
Je gaat mij toch niet vertellen dat ik na al dat harde werk op de middelbare school juist niet geleerd heb wat ik nodig heb voor mijn vervolgopleiding?

Gelukkig heb ik aan de vooropleiding van het conservatorium in Enschede binnen een jaar de theorie bijgespijkerd, waardoor ik het jaar erop eindelijk al mijn passie kwijt kon in de opleiding docent muziek.

2016 – 2020 Muziek maak je samen

Wat heb ik genoten van deze opleiding! Samen met een groep iedere dag weer aan het musiceren. Zelfs wanneer je een dag niet goed in je vel zat, ontkwam je niet aan de blijdschap die in het gebouw heerst! Tijdens de opleiding ontdekte ik dat ik het geweldig vind om door muziek groepen in beweging te zetten. De combinatie van muziek leren en muziek inzetten voor het bereiken van buitenmuzikale doelen, is echt fantastisch.

Een voorbeeld hiervan is het muziekproject dat ik heb mogen draaien op de Internationale Schakel Klas, ISK, in Winterswijk. Samen met de leerlingen hebben we in 2019 op nationale vluchtelingen dag een soundscape uitgevoerd waarbij een van de leerlingen zijn verhaal over de oorlog in Syrië durfde te delen met 100 leeftijdsgenootjes van de reguliere middelbare school in Winterswijk. Tijdens de lessen muziek stond het leren over samenklanken centraal en tegelijkertijd was de uiteindelijke soundscape een middel om het verhaal te ondersteunen zodat het nog meer body kreeg.

Na deze ervaring koos ik ervoor om tijdens mijn verdieping meer het speciaal basisonderwijs in te duiken. Hier heb ik ontzettend veel mogen leren over verschillende beperkingen en hoe hiermee om te gaan. Muziek is een uitzonderlijk middel om in te zetten voor het trainen van buitenmuzikale doelen zoals aandachtregulatie en spanningsregulatie. Zonder de kinderen te corrigeren maar juist door muziek op een bepaalde manier in te zetten lukt het de kinderen bijvoorbeeld om goed geconcentreerd te blijven. Dit is een belangrijke basis die je nodig hebt om je muzikale doelen te kunnen bereiken.
Het meest magische aan muziekles geven is zien dat je samen met elkaar mooie dingen maakt en ontwikkelt. Om als klas samen muziek te maken, heb je elkaar nodig. De groepsdynamiek in een klas groeit enorm, kinderen krijgen zelfvertrouwen en leren samenwerken.

2020 – 2021 Als je verandering wilt zien, moet je zelf het initiatief nemen

In 2020 studeerde ik af aan het conservatorium. Ik was er helemaal klaar voor kinderen te motiveren en inspireren voor het vak muziek. Al snel kon ik aan de slag op basisscholen en op een middelbare school als muziekdocent. Eigenlijk verliep de overstap van het studeren naar doceren vrij goed en merkte ik dat ik het lesgeven ontzettend leuk vind. Echter kwam ik er, mede door corona, snel achter dat de organisatie rondom het lesgeven niet verliep zoals ik het graag als muziekdocent zou willen zien. Dit moet en kan anders. In de eerste lockdown heb ik mijn visie hierover opgeschreven. Toen ik mijn vriend vertelde hierover, gaf hij me het volgende mee: ‘Als je verandering wilt zien, moet je zelf het initiatief nemen en gaan ondernemen’. Samen met mijn ondernemende vader ben ik hierover gaan sparren. Dit leidde tot hele concrete ideeën.

Maar zelf ondernemen, hoe doe je dat? Hoe start je een bedrijf? Hoe voer je gesprekken met geldschieters? Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn visie op muziekonderwijs en de bedrijfsvoering duidelijk verwoord en mensen hierin meeneem? Gelukkig voelde ik de ruimte om bij ArtEZ aan te kloppen en oude docenten om advies te vragen. Iedere keer weer namen ze de tijd om mijn vragen te beantwoorden, advies te geven en sturing te bieden in al mijn plannen. Daarnaast had ik mijn vader die ik altijd kon bellen voor advies. Mijn eerste bedrijfsplan kwam helaas niet langs de gemeente, maar het was een super goede les. Ik heb mogen ervaren hoe leuk ik het ondernemen vind, ook wanneer het niet loopt zoals je het graag had willen zien. Toen mijn eerste plan niet doorging werd ik gebeld door ArtEZ met de vraag of ik mijn ondernemingsvaardigheden binnen ArtEZ zou willen ontwikkelen. Een supermooie kans die ik met beide handen heb aangenomen.

Foto's: Set Vexy

2021 – 2022 Het begin van een mooie carrière

In 2021 kwam ik in dienst bij ArtEZ. Ik coördineer de vooropleiding en verzorg de methodiek en didactiek lessen bij de opleiding docent muziek. Dit werk heeft ervoor gezorgd dat ik mijn visie heb kunnen verbreden op het muziekonderwijs.
In deze periode werd ik gebeld door één van mijn opdrachtgevers met de vraag of ik wilde sparren over het muziekonderwijs. Tijdens een heerlijk kopje koffie ontstonden er mooie ideeën voor een nieuwe onderneming, helaas liet de start ervan wat langer op zich wachten. Ik zou met mijn vader afspreken in het weekend om over deze plannen te praten. Door een ongeluk van mijn vader heeft het nooit plaatsgevonden. In plaats daarvan moest ik leren op mijn eigen benen te staan om zonder zijn advies mijn weg hierin te vinden. Kan ik dit wel? Is dit wel het juiste moment om te beginnen met mijn eerste onderneming?
Gelukkig vond ik ruimte in mijn hoofd en een manier om met de juiste mensen hierover te praten. Samen met mijn huidige zakenpartner, vond ik het vertrouwen in mezelf terug en durfden wij samen het diepe in te springen. Zo ontstond in januari 2022 ‘De Muziekbeleving’, een coöperatie van muziekdocenten die zorgen voor meer muziek in de klas.

Mijn hoogtepunt in mijn korte carrière is de uitnodiging van de landelijke organisatie ‘Meer muziek in de klas’ om op het Paleis Noordeinde muziekonderwijs te promoten. Samen met een muziektherapeut gaf ik een workshop waarbij onder andere Koningin Maxima, de staatsecretaris van Cultuur en Media, de minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Professor Erik Scherder aanwezig waren.

Terwijl ik dit opschrijf krijg ik een grote lach op mijn gezicht. Ik realiseer mij dat ondanks de hobbels mijn doorzettingsvermogen ervoor heeft gezorgd dat ik stevig sta waar ik nu sta, aan het begin van een mooie carrière.

Volg Floortje