Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

ArtEZ-alumni zorgen voor inclusievere arbeidsmarkt met Scootbezorgd

  • Vormgeving

Myrthe Rosema en Frouke Engel studeerden in 2020 af aan de opleiding Product Design in Arnhem. De alumni vonden het tijd om de arbeidsmarkt inclusiever te maken en kwamen op het idee voor Scootbezorgd: de sociale, inclusieve, duurzame bezorgdienst. Anders dan je gewend bent, rijden de bezorgers van Scootbezorgd op een scootmobiel. Zo krijgen mensen voor wie werk niet vanzelfsprekend is, toch een plek in de arbeidsmarkt. Ditisarnhem interviewde het duo.

Bezorger Marc
Bezorger Marc
Frouke Engel en Myrthe Rosema, de oprichters van Scootbezorgd

 

Myrthe en Frouke zijn allebei voor hun studie naar Arnhem gekomen. "Ik was aangenomen op meerdere scholen", vertelt Frouke. "Ik ging kijken in de steden en Arnhem sprak mij het meeste aan. Een stad, maar niet gelijk zo druk als Rotterdam bijvoorbeeld. Gemoedelijk én met een rivier. Voor mij echt een pluspunt om dicht bij het water te zitten".

Anders leren kijken

Tijdens het afstuderen aan de opleiding Product Design, deed Myrthe een afstudeerproject over ouderdom en immobiliteit: hoe kun je ouderen die niet meer zo mobiel zijn, betrokken houden in de maatschappij? "Ik ben toen gaan kijken naar immobiliteit en wat je met hulpmiddelen nog meer kunt doen dan het alleen gebruiken als je iets níet meer kan, wat kan je er juist wél mee? En één van de dingen die eruit kwam was de bezorgdienst met scootmobielen."

Hoe leuk is het dan als je daarmee naar je studiegenoot gaat en dat die het idee direct voor zich ziet. "Toen ik klein was zag ik een keer een scootmobiel rijden en daarachter stond een veegwagen. Ik ben een beelddenker dus plaatste direct de veger op het scootmobiel. Nu, jaren later, zijn we echt bezig de toepassingen van normale hulpmiddelen te vergroten", vertelt Frouke.

Myrthe: "Tijdens mijn afstuderen stond Scootbezorgd in een expositie-setting, maar om impact te maken in de samenleving, moeten we het gewoon gaan doen!"

Joke

 Regelgeving

Samen hebben Myrthe en Frouke volop gebrainstormd en het idee voor Scootbezorgd kreeg steeds meer vorm. Maar een duurzame sociale onderneming opzetten, is makkelijker gezegd dan gedaan. "Waar we veel mee te maken hebben is regelgeving. Mensen krijgen een scootmobiel meestal via de wmo (wet maatschappelijke ondersteuning). Dan mogen ze het hulpmiddel niet gebruiken voor transport van goederen. En ook met verzekeringen werkt dat niet samen. We moeten dus zelf scootmobielen kopen of huren. De bezorgers kunnen niet hun eigen scootmobiel gebruiken", zegt Myrthe.

Ons doel is om eenzaamheid tegen te gaan, minder in hokjes te denken en mensen voor wie dit niet vanzelfsprekend is, een plek in het hart van de samenleving te bieden. Scootbezorgd is de sociale, inclusieve, duurzame bezorgdienst en anders dan je gewend bent, rijden onze bezorgers op een Scootmobiel.

Startclub Arnhem

Met alle petten die de twee ondernemers op moeten zetten, is het fijn wat hulp te hebben. Die vonden ze onder andere bij Startclub Arnhem. "Michiel van Drunen heeft ons veel geholpen. Gewoon om even te sparren, maar ook met zijn enorm waardevolle netwerk. Fijn aan Startclub vinden we dat ze ook heel actief naar ons waren. We voelden ons daarom altijd gesteund. Nog steeds trouwens."

Op naar een inclusieve arbeidsmarkt

Frouke: "Wij geloven in een inclusieve arbeidsmarkt en samenleving. Bijna iedereen is welkom om bij ons te komen bezorgen. Door onze vervoersmiddelen zijn ook mensen met een (licht)fysieke beperking van harte welkom. We bieden activiteiten, ondersteuning en hebben aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. Er zijn meer vacatures dan mensen die werkloos zijn. Dit ligt meestal niet aan de wil van mensen om te willen werken. Er zijn meer geschikte werkplekken nodig."

Myrthe: "Kortom, we geven mensen graag een steuntje in de rug en willen een mooie sociale organisatie opzetten waarin iedereen hopelijk zijn plek kan vinden. We zijn ontzettend gedreven om te starten en zijn samen met de gemeente en zorgorganisaties de mogelijkheden voor verschillende trajecten aan het verkennen, voor het plaatsen en ondersteunen van bezorgers. We krijgen al berichten binnen van mensen die graag aan de slag zouden gaan".

Lokaal van A naar B

Zalando-pakketten of die van andere giganten worden straks niet bezorgd met Scootbezorgd. Frouke legt uit: "we concurreren niet met PostNL of DHL. Nu rijdt er het ene na het andere busje de stad in. Slecht voor het milieu en bezorgers ervaren een hoge werkdruk. Onze diensten zijn radicaal anders. Wij faciliteren lokale en elektrische bezorgingen, door mensen voor wie werken niet altijd vanzelfsprekend is. Zo bieden wij een duurzaam en mensvriendelijk alternatief.  Wat wij doen, is bijvoorbeeld brood van de bakker aan het restaurant in de buurt bezorgen, of kerstpakketten van de school aan werknemers in de buurt. Heel lokaal en dan alles wat van A naar B moet eigenlijk."

Myrthe: "Zolang het op onze scootmobielen past en niet meer dan 120 kg weegt kunnen wij het voor je bezorgen met 45 km per uur. We zijn op zoek naar bedrijven en organisaties die met ons willen samenwerken. Hoe meer klanten, pakketten en post we al hebben, hoe makkelijker we kunnen opstarten. Dus mocht iemand interesse hebben, dan mogen ze contact opnemen!"

Jolanda

 Mensen in hun kracht zetten

Uiteindelijk willen Myrthe en Frouke dat de scootbezorgers niet voor hen, maar voor hun eigen plezier en succes werken. "We willen ze in hun kracht zetten. En als dat niet lukt, zijn we ook heel eerlijk en moeten we stoppen. Maar we geloven dat dit gaat lukken!"

Volg Scootbezorgd

 

Dit is een story van ditisarnhem.nl