Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Balanceren tussen techniek en menselijkheid: Eva zoekt in haar muziekproducties vooral naar emotie

  • Muziek

“Als het nodig is dat ik -bepakt met opnameapparatuur- van locatie naar locatie moet fietsen, dan doe ik dat”, vertelt Eva Stuiver. Zij studeert dit jaar af aan de bacheloropleiding MediaMusic. Haar nieuwsgierigheid naar de wereld van audioproductie bracht haar al van Chicago naar Berlijn om vervolgens een studie te volgen aan ArtEZ Conservatorium in Enschede. Als we haar via een zoom-meeting spreken, zit ze in Noorwegen voor de laatste stageperiode van de opleiding. Hoe haar tijd op het conservatorium eruitzag, en wat ze heeft geleerd tijdens haar eindexamenproductie, vertelt Eva in deze finals story.

Eva Stuiver ArtEZ MediaMusic
Eva Stuiver | Foto: Olav Vlam

Produceren is luisteren

“Wat ik mij in de afgelopen jaren vooral heb gerealiseerd, is hoe belangrijk het is dat je als producer goed snapt wat de artiest wil vertellen. Dat je, voordat je begint met opnemen, vooral heel veel praat met de muzikant. Dat je de juiste vragen stelt. De meeste beginnende producers/engineers zijn vooral geïnteresseerd in techniek: welke microfoons je gebruikt en de specifieke plaatsing ervan. Dat is voor mij ook belangrijk; ik hou er enorm van om te geeken op hard- en software maar het is inmiddels meer een middel geworden dan een doel op zichzelf. MediaMusic is een technische opleiding, maar het heeft ook echt een artistiek karakter. Mijn hoofdvakdocent Phil Mills heeft veel invloed gehad op mijn ontwikkeling. Ik heb met hem samen gezocht naar mijn stijl, en ook naar waar mijn kracht ligt. Daarnaast heeft hij mij enorm gemotiveerd en verrijkt met kennis. Dat alles heb ik kunnen toepassen in mijn eindexamenproductie die ik deed in samenwerking met Popacademiestudent Levi Major.

Levi Major EP

“Voordat we begonnen aan de opnames heb ik dus ook veel naar Levi geluisterd. Hem gevraagd wat de songs betekenen en daar weer op doorgevraagd. Zowel Levi als ikzelf konden hierdoor de liedjes beter begrijpen en invoelen. Pas daarna zijn we gaan nadenken over de sound en het opnameproces. We zijn op zoek gegaan naar de juiste plek om de opnames te doen. Een ‘steriele’ studiosetting vond ik niet passend en daardoor zijn we onder andere gaan opnemen in een kerk, een leegstaand fabriekspand en voor een publiek. Uiteindelijk hebben we ieder nummer op een andere plek opgenomen. In post-productie geeft het best wat uitdagingen, bijvoorbeeld om een langsrijdende auto of dichtslaande deur eruit te filteren. Wanneer je spoor-voor-spoor opneemt in een studio, waarbij je bijna alles onder controle hebt heb je daar minder last van. Maar het gaat mij in productie vooral om emotie, iets waar je per definitie geen controle over hebt. Dus met een opnameproces zoals deze blijft er voor mij iets over wat voor de luisteraar dichterbij aanvoelt en waarbij de emotie de hoofdrol kan innemen.

Ik denk dat dit project de meerwaarde van een studie zoals MediaMusic of Popacademie goed laat zien. Zowel voor de (beginnende) artiest als voor de producer zou dit project in de professionele setting te veel ruimte opnemen en daarmee ook een financieel risico met zich meebrengen.

Ruimte om te ontwikkelen

“Nu het bijna zover is dat ik ArtEZ Conservatorium ga verlaten kan ik zeggen dat mijn opleiding enorm waardevol is geweest. Ik had al vóór de opleiding een paar klussen gedaan en ik had ervoor kunnen kiezen vanuit daar werkzaam te blijven als producer, maar ik had ruimte nodig om te kunnen experimenteren en mezelf te ontwikkelen als sound engineer en producer. Die ruimte -en de juiste mensen- heb ik gevonden bij ArtEZ. Tijdens mij studie heb ik bijvoorbeeld regelmatig events bijgewoond, die georganiseerd worden op het conservatorium. Een event dat mij heel erg is bijgebleven is die waarin producer Pim van de Werken in een panel sprak over communicatie in de studio. In dit geval ging het over kritiek geven in de studio, en of dit een muzikant beter laat spelen. Hij vindt van niet. Volgens Pim ben je als producer voornamelijk verantwoordelijk voor de sfeer en het motiveren van de muzikant. De andere panelleden waren het daar niet mee eens, maar bij mij klikte het wel. Na de talk ben ik met hem in contact gekomen en ik kan wel zeggen dat hij sindsdien van grote invloed is op mijn ontwikkeling. Door veel met hem te praten ben gaan nadenken over mijn intuïtie en welke rol deze tijdens het produceren. Hij heeft mij geholpen dichter bij mezelf te blijven als producer en ook te leren vertrouwen op mijn intuïtie en menselijkheid. Uiteindelijk heb ik ook in zijn studio aan een gedeelte van de Levi Major EP gewerkt.