Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Joep Luttikhuis loopt stage in z'n eigen bedrijf: "Ik ontmoette mijn potentiële businesspartner"

  • Muziek

Een platform dat als verbindende factor fungeert tussen dj en klant. Een plek waar alle communicatie plaatsvindt, de financiën omtrent een boeking worden geregeld én waar dj’s zichzelf online kunnen profileren door middel van hun portfolio. We hebben het over DJ Cloud, de onderneming van Media-Music-student Joep Luttikhuis. Om zoveel mogelijk tijd te kunnen steken in zijn eigen business, maakte Joep gebruik van de SLIEB-regeling (stagelopen in je eigen bedrijf). “Ik wil wereldwijde bekendheid.”

Joep Luttikhuis loopt stage in z'n eigen bedrijf: "Ik ontmoette mijn potentiële businesspartner"

Hij vond het zelf altijd heel omslachtig geregeld: het boeken van een dj. Omdat Joep Luttikhuis zelf ook draait onder de naam ‘Jody’, weet hij precies hoe het er in de muziekscene aan toegaat. Veel dj’s draaien volgens hem op zzp-basis en zijn niet bezig met het onderhouden van hun website of socials. Met DJ Cloud wil Joep hen helpen om meer online zichtbaarheid te creëren. “Het platform dient dus niet alleen om vraag en aanbod bij elkaar te krijgen,” legt hij uit, “maar we zijn ook een community aan het bouwen waar dj’s hun portfolio constant kunnen updaten en waar mensen hen kunnen volgen. Vergelijk het met een soort Instagram voor dj’s.”

Studie combineren met eigen onderneming

Joep had dit idee al langer in zijn hoofd, maar in eerste instantie wilde hij zich richten op alle muzikanten. Al snel realiseerde hij zich dat dit te ambitieus was en besloot hij zijn focus te verleggen. “Eigenlijk bestond DJ Cloud toen al, maar dan in fysieke vorm,” vertelt hij. “Als dj krijg ik regelmatig boekingen binnen. Maar omdat ik natuurlijk maar op één plek tegelijk kan draaien, ben ik een tijd geleden begonnen met het aannemen van andere dj’s. Zij treden op onder hun eigen naam, maar altijd in combinatie met mijn bedrijfsnaam DJ Cloud. Inmiddels heb ik dertien dj’s in mijn bestand die ik dus zelf uitzet.” De online variant van zijn bedrijf, het platform dus, is in de maak en moet dj’s uit heel Nederland gaan bedienen. “Deze dj’s draaien dan puur onder hun eigen naam en gebruiken het platform straks vooral om zich online te profileren.”

Omdat het bouwen van een app en een website én het verzamelen van een grote club dj’s om zich heen nogal wat tijd kost, is Joep heel blij dat hij bij ArtEZ gebruik kan maken van de SLIEB-regeling. Voor wie het niet kent: SLIEB (stagelopen in je eigen bedrijf) is een onderdeel van de Topsportregeling die onder andere door ArtEZ wordt aangeboden, en die kunststudenten de mogelijkheid biedt om hun studie te combineren met het opzetten en runnen van een eigen onderneming. Tegelijkertijd ontvangen ze gewoon hun studiepunten. Joep: “Een hele fijne regeling waar ik ontzettend veel uithaal.”

Sparren met andere jonge ondernemers

Het SLIEB-traject is toegankelijk voor alle voltijd- of deeltijdstudenten die zich hebben ingeschreven bij de KvK en kunnen aantonen dat ze een plan of bedrijf hebben waar ambitie en groeipotentie in zit. Neem je als kunststudent deel aan de SLIEB-regeling, dan doorloop je binnen het programma LevelUP! Van Saxion je eigen persoonlijke route in het ondernemerschap. “Je volgt daar lessen, hele leuke workshops en je ontmoet andere ondernemers,” vertelt Joep. “Het is wel behoorlijk breed, maar dat komt omdat je met mensen in een groep zit die allemaal verschillende businessideeën hebben. Het is dus aan jou om de informatie die je krijgt aangereikt te vertalen naar je eigen bedrijf.”

Genoeg motivatie en doorzettingsvermogen is volgens Joep wel belangrijk om dit traject te laten slagen. “Ik ben zelf bijna altijd aanwezig, vraag veel dingen en hou ervan om met andere jonge ondernemers te sparren. Je moet dus wel veel initiatief tonen. Trouwens, leuk feitje: zonder dat ik het wist heeft Saxion mij binnen SLIEB gekoppeld aan mijn potentiële businesspartner. Hij zit in de ict en is aan het afstuderen, maar is daarnaast ook dj. De kennis die ik mis op het gebied van automatisering en webdesign, heeft hij wel en andersom. Zo vullen we elkaar perfect aan. Ik ben heel dankbaar dat wij tijdens dit traject aan elkaar zijn voorgesteld.”

Complete community

Zijn ultieme droom met DJ Cloud moge duidelijk zijn: wereldwijd bekend worden. “Over tien jaar wil ik zeven miljoen gebruikers op mijn platform hebben,” zegt Joep. “Misschien heel ambitieus, maar je moet groots dromen om de juiste stappen te kunnen zetten.” Zijn platform moet niet alleen een verbindende factor worden tussen dj en klant, maar ook een entertainmentrol gaan innemen. “We bouwen een complete community met feeds, likes, updates en portfolio’s, zodat het ook interessant is om te volgen voor mensen die niet per se op zoek zijn naar een dj voor hun evenement. Dat lijkt me echt ultiem.”

Volg Joep