Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Je muziek overal op tv horen? Daan Jansen laat zien hoe het kan

  • Muziek

Hij was naar eigen zeggen een kritische student. Daan Jansen (33) lacht. “Als ik sommige e-mails uit die periode nu teruglees, dan kan ik me voorstellen dat ze me af en toe wel achter het behang konden plakken." In 2014 studeerde hij af aan de opleiding MediaMusic aan het ArtEZ Conservatorium in Enschede. Tegenwoordig componeert hij met zijn eigen bedrijf (KH Music) muziek voor radio- en televisieprogramma’s. “In deze branche moet alles gisteren al klaar zijn."

Daan Jansen heeft maar liefst vijf keer een BUMA Award in ontvangst mogen nemen.
Daan Jansen heeft maar liefst vijf keer een BUMA Award in ontvangst mogen nemen.

Hart van Nederland, Koffietijd, Een Vandaag - het zijn allemaal programma's waarin je Daans werk waarschijnlijk weleens ongemerkt langs hebt horen komen. “De eerste keer dat dat gebeurde, kan ik me nog goed herinneren”, vertelt Daan. “Heel naïef had ik iedereen op de hoogte gebracht. Mijn ouders, mijn opa en oma; de hele familie zat in de startblokken te wachten op mijn debuut. Naderhand belden ze me op: ‘Was het nou dit stukje of toch dat andere?’ Haha, het was kort en het ging zo snel. "Toen realiseerde ik me weer dat ik ook vaak bezig ben met kleine, schijnbaar onbelangrijke dingen die de meeste mensen niet eens opmerken, laat staan dat ze weten dat er een bedrijf achter zit die het maakt.”

Sterk werkethos

Hij vindt z’n werk fantastisch. De snelle wereld, de harde deadlines; Daan gaat er prima op. “Veel studenten die MediaMusic studeren dromen ervan om filmcomponist te worden. Logisch. Ik ken echter iemand die dat doet, waardoor ik weet dat je minstens zes maanden bezig bent met een film. Dat is natuurlijk supertof, maar ik hou meer van een snelle doorloop. Oké, wat heb je nodig? Dan stuur ik je morgen iets op. Binnen twee weken is zo’n project dan rond.” Hij kwam ooit als stagiair binnen bij KH Music en mag zich tien jaar later mede-eigenaar noemen. “Tijdens mijn opleiding werd me hier al een baan aangeboden, dus ik heb geluk gehad,” vertelt Daan. “

Hij benadrukt wel dat zijn carrière hem niet is komen aanwaaien. “Waar ik nu sta heb ik denk ik mede te danken aan mijn sterke werkethos en aan het feit dat ik veel eigen initiatief heb getoond. Mijn stage heb ik destijds zelf geregeld en om die reden ben ik ook van Enschede naar Utrecht verhuisd. Zo heb ik wel meer dingen gedaan om kansen te creëren. Ik dacht: ik moet er wel iets voor doen, want het gaat niet vanzelf.”

Los Angeles

Het écht willen is volgens Daan het allerbelangrijkste. “Is er een deadline, dan halen we gerust een nachtje door. In deze branche heb je wel zo’n winnaarsmentaliteit nodig. Je kunt niet zeggen: ‘Ik ben ziek, kunnen we de boel een weekje uitstellen?’. Hoewel filmcompositie voor veel studenten een grote droom is, blijkt het voor de meesten vaak een uitdaging om daar fulltime hun brood mee te verdienen. Daan: "De kans om naar Los Angeles te gaan en daar door te breken, is niet voor iedereen weggelegd. Kijk ik naar mijn voormalige klasgenoten, dan zie ik dat zij juist veel succes behalen met muziek voor videogames, commercials en trailers."

Skills en techniek

Daan vindt het belangrijk om het belang van een goede stage te benadrukken. “Dat maakt zoveel verschil”, zegt hij. “Dat kan je echt helpen om later op de juiste plek terecht te komen.” Naast het runnen van zijn eigen bedrijf geeft hij ook af en toe les aan ArtEZ als gastdocent. Ook daar probeert hij studenten ervan te overtuigen om op tijd te beginnen met het zoeken naar een stageplek. “Stel het niet uit en neem geen genoegen met optie twee of drie, dat is mijn advies. Stages zijn het allerbelangrijkste, daar kun je zoveel mee winnen. Tuurlijk moet je een diploma hebben, maar je skills en techniek zijn eigenlijk nog belangrijker. En die ontwikkel je bij ArtEZ en in de praktijk.”

Je bent vier jaar lang fulltime bezig met muziek, en dat is ook écht nodig”

Vraag je hem waarom het zo belangrijk is om een opleiding te volgen, dan zit het ‘m volgens Daan vooral in het feit dat je jezelf vier jaar lang onderdompelt in de muziek. “Ik heb aan het ArtEZ Conservatorium in Enschede zoveel mensen ontmoet die muziek maken, dat is sowieso al heel waardevol. Je kunt daar ook niet denken: ‘Deze week heb ik even geen zin’. Vier jaar lang ben je fulltime bezig met muziek, en dat is ook echt nodig als je een serieuze carrière nastreeft.”

Erkenning

Kijkt Daan naar zijn eigen carrière, dan heeft hij nog wel wat dromen te vervullen. Eén daarvan kan hij echter al van zijn lijstje strepen: het winnen van een BUMA Award. “Die heb ik vijf keer gewonnen”, zegt hij trots. “Ja, dat is wel echt de kers op de taart. Het zijn toch een beetje de Grammy’s van Nederland.” Naast waardevolle PR voor zijn bedrijf, gaf het hem persoonlijk ook veel voldoening. “Toen ik net begon in deze branche twijfelden mijn familieleden nog weleens. Wat gaat dit worden? Deze prijs, en het feit dat mijn hoofd op de achterwand van Nieuwsuur werd geprojecteerd, maakte duidelijk dat het toch gelukt is.”

Welke dromen hij nog meer heeft? Daan: “Het werk dat ik hier doe, heb ik wel onder controle. Maar zoiets als het NOS Journaal zou natuurlijk fantastisch zijn.” Of hij dit de rest van zijn leven blijft doen, weet hij nog niet. “Er kan zomaar iets gebeuren waardoor het werk wat minder wordt. Misschien ga ik dan wel iets heel anders doen en word ik dirigent. Ik blijf in ieder geval wel actief in de muziek.”