Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Waarom finals student Tjerk van Heck nooit uitgeleerd raakt: "Sky is the limit"

  • Muziek

Het overlijden van zijn vader schudde hem wakker. Voor finals student Tjerk van Heck was deze heftige gebeurtenis een reden om zichzelf af te vragen: wat wil ik nou écht in het leven? Omdat hij al langer de ambitie had om zijn eerstegraadslesbevoegdheid te halen, hakte hij de knoop door en besloot de opleiding Docent Muziek op Maat in Zwolle te gaan volgen. Een schot in de roos.

Waarom finals student Tjerk van Heck nooit uitgeleerd raakt: "Sky is the limit"

Hij was 15 jaar toen hij de gitaar ontdekte. Best wel laat, vindt Tjerk van Heck. “Ik dacht: als je dat speelt, dan ben je echt de stoerste kerel van de klas.” Hij had er talent voor, maar kreeg ondertussen ook andere muzikale interesses. Toch heeft het gitaarspel altijd als een rode draad door zijn leven gelopen. Hij houdt ervan om nieuwe dingen te leren en heeft om die reden al meerdere studies afgerond. Zo haalde Tjerk zijn bachelor muziektherapie en staat er ook een vinkje op zijn cv achter de opleiding Docent Muziek, die hij ook op ArtEZ volgde. “Ik zie mezelf hierna ook nog wel een eenjarige opleiding in muziekproductie doen”, vertelt hij. “Ik merk dat ik op dat gebied nog veel kan leren.”

Werken met beschadigde jongeren

Hij geeft les op het ROC aan een mbo-klas die deels bestaat uit (oorlogs)immigranten. Het feit dat zij als onderdeel van hun opleiding een stage moesten volgen in de ouderenzorg, bracht Tjerk op het idee van zijn afstudeerproject. “De laatste weken ben ik heel druk geweest met het voorbereiden van een aantal muziekactiviteiten die de studenten uit mijn klas samen met ouderen hebben uitgevoerd”, vertelt hij. “We bezochten op twee verschillende dagen twee zorginstellingen, waar de studenten vervolgens tijdens een zang- en dansoptreden nummers van vroeger hebben laten horen. Een deel van de studenten komt natuurlijk uit een heel onzekere situatie. Het zijn beschadigde jongeren die moesten vluchten uit hun thuisland. Voor hen is voor een groep staan en zichzelf op deze manier laten zien een hele stap.” Hij vond het mooi om deze twee groepen bij elkaar te zetten en te kijken wat er zou ontstaan. “Ze hebben het echt samen gedaan” zegt Tjerk.

Vaak ontdekken studenten een talent waarvan ze niet wisten dat ze het hadden."

De studenten die ’s ochtends zijn klas binnen komen slenteren en zeggen weinig zin te hebben in een uur lang muziekonderwijs, vindt hij het meest interessant om mee te werken. “Soms heb je ze dan na één les al te pakken, omdat ze in groepsverband al vrij snel een talent bij zichzelf ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze dat hadden.” Hij vindt het te gek om samen in een korte tijd iets te creëren. “Dat is ook het mooie aan muziekonderwijs”, vindt Tjerk. “Dat je wat flexibeler bent in het kiezen van je curriculum. Je hoeft niet, zoals bij bijvoorbeeld wiskunde, de regels van A tot Z uit je hoofd te leren.”

Samen met studenten bezocht Tjerk twee zorginstellingen, waar de studenten vervolgens tijdens een zang- en dansoptreden nummers van vroeger lieten horen

Uitdagen tijdens jamsessies

Naast zijn afstudeerproject bedacht hij tijdens zijn opleiding Docent Muziek op Maat een muziekspel met een dobbelsteen met twaalf cijfers. Afhankelijk van het aantal ogen dat je gooit, moet je je aan bepaalde spelregels houden en binnen dat kader een compositie maken. Het is gebaseerd op seriële aleatoriek én improvisatie. Het spel vergt wel een bepaald niveau van muzikantschap, stelt Tjerk. “Het is wel echt bedoeld voor de bovenbouw of voor bandjes die zichzelf willen uitdagen tijdens een jamsessie.”

Verrijking om zich in het klassieke genre te verdiepen

Door de vrijstellingen die hij kreeg voor bepaalde vakken, rondde Tjerk zijn opleiding binnen drie jaar af. Kijkt hij terug op zijn tijd bij ArtEZ, dan komt er vooral één zin naar boven: sky is the limit. “Dat vind ik echt bij deze opleiding”, stelt Tjerk. “Componeren vind ik bijvoorbeeld echt fantastisch, en soms kreeg ik daar ’s avonds op een niet-lesdag via Teams nog les in. Echt geweldig.” Ook vakken als zang, ensemble, compositie en arrangeren vond hij erg interessant om te volgen. En hoewel hij zelf uit de hoek van de popmuziek komt, vond Tjerk het een verrijking om zich ook meer in het klassieke genre te verdiepen. “Ik heb de afgelopen jaren gewoon ontzettend veel geleerd. Daarnaast is de sfeer op de opleiding heel goed. De docenten helpen waar ze kunnen en niemand gaat met elkaar de competitie aan, alles verloopt heel gemoedelijk.”

Zuidoost-Azië

Ondanks dat hij trots en blij is op het feit dat hij na drie jaar studeren ook deze diploma in zijn zak kan steken, gaat Tjerk het conservatorium wel missen. “Ik was toch drie jaar lang één dag per week in Zwolle te vinden”, vertelt hij.  “Het wordt een onderdeel van je leven. Maar ik kijk ook erg uit naar de periode hierna.” Zo neemt hij eerst even een paar maanden rust en stapt hij samen met zijn vriendin in het vliegtuig om Zuidoost Azië te ontdekken. “Verder heb ik onlangs te horen gekregen dat ik binnen het ROC mag gaan helpen met het opzetten van een praktijkleerbureau. Een mooie uitdaging, omdat het nu nog echt in de kinderschoenen staat.” En verder staat er dus nog een eenjarige opleiding muziekproductie op de planning. “Maar eerst even rust”, lacht Tjerk.