Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Klassieke Muziek
Menu Klassieke Muziek

Studie

Studie

In de master Klassieke Muziek in Zwolle staan uitvoering en curatorschap centraal. Je leert je instrument perfect te beheersen, verfijnt je technische en muzikale vaardigheden, en ontdekt nieuwe mogelijkheden en kansen in de klassieke muziek. Je leert hoe je contact legt met verschillende doelgroepen, hoe je samenwerking optimaal benut, en hoe je je eigen beroep als musicus vorm kunt geven, waardoor het duurzame betekenis en grondslag krijgt.

De masteropleiding Klassieke Muziek biedt een stimulerende omgeving waarin je jouw ideeën leert formuleren en uitproberen. Je verfijnt je vaardigheden door veel tijd door te brengen op het podium, en je wordt aangespoord om nieuwsgierig te zijn, te experimenteren, onderzoek te doen en vragen te stellen. De opleiding helpt je met het verder ontwikkelen van je talenten en vaardigheden, en je gaat aan de slag met de artistieke en sociale werking van je visie, waarmee je het voortouw kunt nemen in een snel veranderend werkveld.

Studieprogramma

De master Klassieke Muziek bij ArtEZ bestaat uit een individueel programma met hoofdvaklessen, een collectief programma tezamen met masterstudenten Jazz & Pop en een master-brede module met alle masterstudenten muziek. Als masterstudent schrijf je je persoonlijke studieplan. Dit plan wordt de interface waarlangs je je studieactiviteiten vorm en richting geeft. Het tweejarige programma Klassieke Muziek is flexibel, veelzijdig en interdisciplinair. Je combineert je individuele traject met gezamenlijk leren, waarbij je je richt op performen en cureren in het Performance Lab. Je onderzoek is nauw verbonden met het opdoen van praktijkervaring.

In het eerste jaar van de master Klassieke Muziek richt je je op het verdiepen van je kennis en het ontwikkelen van je vaardigheden. In het tweede jaar bouw je een portfolio op volgens je eigen traject en onderzoeksthema en kun je samenwerken met een externe coach. De master wordt afgerond met een masterproef: een eindconcert waarin je de resultaten van je onderzoek op creatieve en speelse wijze verwerkt, voor een jury van professionals uit diverse vakgebieden.

  • In het individuele traject volg je je eigen hoofdvaklessen, waarbij je je verdiept in je eigen vakgebied en je muzikale kennis en instrumentale vaardigheden verder ontwikkelt. We dagen je uit om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen studieproces en ontwikkeling: met het kader van de opleiding als leidraad ben je vrij om te zoeken naar creatieve oplossingen en te experimenteren.

  • Elke dinsdag doe je praktijkervaring op in het Performance Lab. Het Lab is een gezamenlijke omgeving waarin je samen met je medemasterstudenten Klassieke Muziek werkt aan podiumpresentatie, theatraliteit, marketing, schrijven en conceptontwikkeling. Je bezoekt en bespreekt elkaars concerten en projecten: zo leer je niet alleen met, maar ook van elkaar. Het programma bestaat uit drie of vier blokken en wordt afgesloten met een reeks concerten.

    In het kader van Performance Lab bezoeken (inter)nationale professionals, die hun sporen hebben verdiend in het werkveld hebben nagelaten, het programma om gezamenlijk te werken aan projecten en opdrachten. Ze inspireren je om je kijk op optreden te verbreden, wat zoveel meer kan inhouden dan alleen mooie muziek maken. Performance gaat over verbinding zoeken met de actualiteit, over persoonlijkheid, over communiceren met een publiek en over nieuw publiek opbouwen. Binnen het Performance Lab word je aangemoedigd om het traditionele en het nieuwe te verenigen, om het bekende te integreren in het nog onbekende.

    Zowel in het eerste als in het tweede jaar van de opleiding maakt een Residency Project ook deel uit van het Performance Lab. In dit Residency Project leer je van en werk je samen met een gerenommeerd gezelschap of een toonaangevende band of muzikant. In ‘22/’23 was dit Tony Roe, die eerst samen met zijn band Tin Men and the Telephone een uniek concert op school gaf en als vervolg daarop de studenten vroeg om een eigen concept vorm te geven. Zijn opdracht was: Maak een preview van een muziekvoorstelling voor het jaar 2035. Het doel is om te onderzoeken hoe live muziekuitvoeringen toekomstbestendig gemaakt kunnen worden door zich aan te passen aan recente mondiale ontwikkelingen: hoe kunnen muziekuitvoeringen duurzamer (in de breedste zin van het woord) gemaakt worden.

    Het jaar daarvoor nam het Ragazze Quartet de studenten mee in hun interdisciplinaire en innovatieve werkpraktijk. Gecoacht door het kwartet, ontwikkelden de studenten performances, die opgevoerd werden in het SeptemberMe Festival. Eerdere voorbeelden van Artists in Residence zijn het Nederlands Kamerkoor en Holland Baroque.

  • In Connecting the Dots ontmoet je – en werk je samen met – andere masterstudenten muziek van ArtEZ. Connecting the Dots bestaat uit een projectweek, diverse workshops en de cursus Meet the Master. Bij Connecting the Dots gaat het om uitwisselen, samenwerken en verbinden: je krijgt een voorproefje van andere (muziek)vakgebieden dan je eigen vakgebied en je profiteert van het werken met makers die, net als jij, hun eigen praktijk aan het ontwikkelen zijn.

    Het thema en de werkwijze van de projectweek worden jaarlijks door de studenten zelf bepaald. In 2022/23 stond de projectweek in het teken van ‘moving images’. Inspirator en gastdocent was componist Jacob ter Veldhuis (Jacob TV), die de studenten in oktober drie dagen meenam in zijn beeldende wereld van groovende, op spraaksamples gebaseerde boombox-composities, kleurrijke orkestwerken en zijn reality-opera THE NEWS. De studenten werkten in groepen aan hun eigen concept, daarbij gecoacht door beeldend kunstenaar Donna Verheijden, componist en zangeres Brechtje van Dijk, improvisatiespecialist Jasper le Clercq en dramaturg Cecile Brommer. Het project werd afgesloten met een optreden in Focus Filmtheater in Arnhem.

    Voorbeelden uit eerdere jaren zijn o.a. de samenwerking met de organisatie Sounds of Change, die de studenten meenam in hun specifieke werkwijze en een projectweek over het thema Rouw, met gastdocenten vanuit muziektherapie, theater en vormgeving.

Onderzoek

Om goed voorbereid een nog onbekende toekomst tegemoet te gaan is het cruciaal om je kennis en vaardigheden te blijven ontwikkelen. Daarom staat onderzoek centraal in de masteropleiding Klassieke Muziek. Door research te integreren in je eigen praktijk, kun je vanuit je eigen perspectief bijdragen aan een geheel nieuwe taal binnen het vakgebied van de muziek.

Onderzoek doen betekent niet dat je wordt geacht een dik boek met geschreven tekst af te leveren: het gaat erom dat je een vertaalslag weet te maken van dat wat je doet, dat je reflecteert op je eigen weg. Je legt uit welke keuzes je maakt en waarom, en werpt licht op de alternatieven. De resultaten van je onderzoek kun je weergeven in verschillende vormen – in taal, maar bijvoorbeeld ook via een podcast, video- of audiowerk.

Masteropleidingen muziek bij ArtEZ: drie afstudeervarianten

De masteropleiding Klassieke Muziek volg je in Zwolle, waar het accent ligt op spelen en cureren. In Arnhem worden ook masteropleidingen muziek gegeven: Jazz & Pop en Muziektheater. Daar ligt het zwaartepunt meer op de ontwikkeling van een interdisciplinaire praktijk door middel van spelen en maken. De muziekmaster in Enschede, The Sound of Innovation, is vooral gericht op innovatie. Bij alle drie de varianten word je aangemoedigd optimaal gebruik te maken van de kennis en het onderwijs in elk van de drie steden zodat je je eigen unieke afstudeerprofiel binnen het ArtEZ Conservatorium kunt ontwikkelen.