Klassieke muziek

Eisen programma hoofdvak intrumentaal

Eisen programma hoofdvak intrumentaal

Je neemt een lijst met te spelen stukken in viervoud mee naar het examen. Naast een keuze uit de voorbereide stukken, kan de commissie je ook vragen iets van blad te zingen of te spelen. Let op: De genoemde werken dienen als voorbeeld. Je kiest minimaal één etude (vocalise) en één voordrachtsstuk, tenzij dit anders is aangegeven. 

Toelatingscriteria fluit

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Techniek: toonladder tot en met 7 kruisen en mollen, zowel mineur als majeur en de daarbij behorende drieklanken, lang en kort gebroken;
    minimaal twee etudes met een verschillend karakter, bijvoorbeeld legato, staccato en een etude voor de ritmiek uit:
    - Th. Böhm - 24 Caproces opus 26
    - H. Genzmer - Neuzeitliche etúden
    - S. Karg Elert - Etudes opus 107 nrs. 1 t/m 10
  • Voordrachtstukken, waarbij je duidelijk blijk geeft werken uit minimaal drie verschillende stijlperiodes te kunnen spelen:
    - J.S. Bach - Sonates
    - W.A. Mozart - Deel uit concert G gr.t. of D gr.t
    - A. Roussel - Joueurs de flüte opus 27
    - L. Andriessen - Sonate 1956

Toelatingscriteria hobo

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Majeur en mineur toonladders (t/m 4 kruisen en mollen) en de daarbij behorende gebroken drieklanken.
  • Twee etudes bijvoorbeeld van Wiedermann, Ferling Flemming.
  • Drie voordrachtsstukken uit verschillende stijlperiodes bijvoorbeeld Handel - Sonate in C kl, Schumann - Romanzen of Andriessen - Ballade.
  • Een concert van bijvoorbeeld Bellini of Haydn.

Toelatingscriteria klarinet

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Majeur en mineur toonladders t/m 3 kruisen en mollen en de daarbij behorende gebroken drieklanken.
  • Een technische etude, bijvoorbeeld Klos - Exercises Journaliers (Leduc) nr. 3, 5, 13, 15 of Bozza - Douze Etudes (Leduc) nr 4, 6, 12.
  • Een melodische etude bijvoorbeeld Gabuzzi - 20 Studi di media difficolta (Ricordi) nr 1,2,4,18 of Jeanjean - Etudes Progressives et mélodique (Leduc) nr 5, 7,11,15.
  • Een voordrachtsstuk, bijvoorbeeld Weber - Introductione, thema und Variationen of Baermann - Adagio.
  • Een concert, bijvoorbeeld Stamitz - Konzert in Es of nr 3 in Bdur of Kramar-Kommer - Konzert in Es.

Toelatingscriteria fagot

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Majeur en mineur toonladders en de daarbij behorende gebroken drieklanken.
  • Twee matig moeilijke etudes, bijvoorbeeld Milde - Deel 1, of Weissenborn - Deel 2.
  • Een sonate uit de Barok, bijvoorbeeld Boismortier, Marcello of Hindemith.

Toelatingscriteria saxofoon

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Toonladders en akkoorden tot en met 6 kruisen en mollen in majeur en mineur met de bijbehorende drieklanken lang en kort gebroken;
    etudes (minimaal 2) uit:
    - H. Klosé - 15 Etudes chantantes / 25 Etudes de méchanisme
    - J. van der Linden - 36 Etudes in majeur / 36 Etudes in mineur (Bergez)
  • Voordrachtstukken:
    - Cl. Clerisse - Serenade Variée
    - J. Ibert - Melopee, Large d’or, Aria, Histoires
    - D. Milhaud - Dance
    - R. Planel - Suite romantique.

 Toelatingscriteria trompet

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Majeur en mineur toonladders en drieklanken.
  • Twee etudes, bijvoorbeeld J.B. Arban - Methode deel 3, H. Duhem - 24 Etudes, A. Laurent - Etudes Pratiques deel 1 of G. Senon - Etudes cahier B.
  • Twee voordrachtstukken uit bijvoorbeeld J.B. Arban - Brillante, J.B. Arban - Phantasie, A. Arutunian - Aria et Scherzo, G. Balay - Andante et Allegro, A. Goedicke - Concert etude of O. Ketting - Intrada.

Toelatingscriteria hoorn

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Majeur en mineur toonladders en de daarbij behorende gebroken drieklanken.
  • Twee etudes waaruit blijkt dat de bereikte omvang minimaal tot klinkend C (notatie G voor F hoorn). Loopt bijvoorbeeld: Kopprasch - 50 Etuden für Waldhorn nr 20, 26, 36, 40 of Franz - Waldhornschule nr 18, 21.
  • Een voordrachtstuk bijvoorbeeld Mozart - Hoornconcert 1 of 3 of Cherubini - Sonate nr 1 voor hoorn en strijkorkest.

Toelatingscriteria trombone

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Techniek: alle majeur en mineurtoonladders over tenminste twee octaven en het binden van natuurtonen (lip-flexibilities).
  • Enige etudes van verschillend technisch karakter bijvoorbeeld Vobaron, Kopprasch of Mueller - Technische Etudes deel 3, Senon - 24 Petites Etudes Melodiques of Rochut - Vocalises van Bordogni.
  • Voordracht: bijvoorbeeld Larsson - Concertino for Trombone, Rimsky-Korsakov - Trombone-concert of Saint-Saens - Cavatine. 

Toelatingscriteria tenortuba/euphonium

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Etudes uit:
    - Arban - Tuba Euphonium
    - Duhem - 1e en 2e deel
  • Voordrachtstukken:
    - naar keuze.

Let op: Belangrijke aspecten zijn: houding, ademhaling, aanzet, toonvorming en bindingen. Een alternatieve toelatingseis is ervaring op een ander koperblaasinstrument.

Toelatingscriteria tuba

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Majeur en mineur toonladders en de daarbij behorende gebroken drieklanken.
  • Twee etudes bijvoorbeeld Kopprasch - 60 Ausgewaehlte Etuden (uitg. Hofmeister), Blazhevich - 70 Etudes (King), of Vasiliev - 24 Melodische Etudes (King).
  • Een solostuk bijvoorbeeld Frackenpohl - Concertino for Tuba deel 1 en 2.

Toelatingscriteria bastrombone

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Techniek: o.a. de majeur- en mineurtoonladders en de daarbij behorende drieklanken en het binden van natuurtonen (lip-flexibilities).
  • Enkele etudes van verschillend karakter, bijvoorbeeld uit 24 Studies - Grigoriev, 20 Studies - Stephanovsky of uit etudes van vergelijkbare moeilijkheidsgraad zoals van Ostrander, Raph of Pederson.
  • Een solowerk naar keuze, qua niveau vergelijkbaar met het Concertino van Sachse of het Concerto no. 1 van Lebedev.

Toelatingscriteria viool

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Techniek:
    - een toonladder en 3-4 klanken over 3 octaven 
    - dubbelgrepen in tertsen, sexten en octaven over 2 octaven
  • Twee etudes uit bijvoorbeeld Kreutzer - vanaf nr.14, Fiorillo - bijv. nr. 13, 22, 28, Rode, Dont - Opus 35
  • Stukken - probeer naast Bach of Telemann ( zie onder) je programma samen te stellen met stukken uit verschillende stijlperiodes (klassiek, romantisch of hedendaags):
    - een deel uit de solowerken van J.S. Bach of de Fantasieën van G.Ph. Telemann
    - een deel uit de sonate ( bijv. Mozart, Beethoven, Schumann, Schubert, Grieg)
    - een deel uit een concert (bijv. Spohr - nr 2, 8, Wieniawsky - nr. 2, Mozart, Haydn, Mendelssohn)
    - een voordrachtstuk (bijv. Tsaikofsky, Wieniawsky, Sarasate, Vieuxtemps, Kreisler).

Toelatingscriteria altviool

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Majeur en mineur toonladders en de daarbij behorende gebroken drieklanken over drie octaven.
  • Twee etudes verschillend van karakter, tempo en techniek, bijvoorbeeld Kayser - 36 Studies, Wohlfart - Opus 45 of Hoffmann - Opus 8.
  • Een eenvoudig concert of een sonate, bijvoorbeeld van Marcello of Telemann.

 Toelatingscriteria cello

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Majeur en mineur toonladders en de daarbij behorende gebroken drieklanken.
  • Twee etudes bijvoorbeeld Duport - Etuden, Gruetzmacher - Opus 38 of Lee - Opus 31.
  • Drie voordrachtstukken bijvoorbeeld Romberg - Concert, Marcello - Sonate 2 of 5 of Faure - Elegie.

Toelatingscriteria contrabas

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Twee etudes bijvoorbeeld Simandl - Deel 2 of Storch - 32 Etudes.
  • Een sonate bijvoorbeeld van Berkely of Marcello.

Toelatingscriteria accordeon

Alle gangbare manuaaltypen zijn mogelijk:

  • pianoklavier
  • knopklavier: B-griff of C-griff

Het al bespelen van een instrument met melodiebassen wordt aanbevolen.

Speelvaardigheid en muzikaliteit worden getoetst aan de hand van:

  • Etudes, bijvoorbeeld:
    - Siegfried Borris: Acht Studien für Akkordeon
    - James Wilson: Fourteen Rhythmic Studies
    - Helmut Quakernack: More Finger Jogging
    - Diverse componisten: Gradus ad Parnassum
  • Polyfonie, bijvoorbeeld:
    - Torbjörn Lundquist: Neun zweistimmige Inventionen
    - Johann Sebastian Bach: 15 zweistimmige Inventionen (Urtext uitgave)
    - Wolfgang Jacobi: 10 Polyphone Stücke nach Spanischen Volksliedern
    - Horst-Peter Hesse: Polyphones Spielbuch Band II (Barok/bewerkingen) 
    - Mogens Ellegaard: Polyphones Spielbuch Band IV (Barok/bewerkingen)
  • Voordrachtstukken, bijvoorbeeld: 
    - Torbjörn Lundquist: Allerlei
    - Torbjörn Lundquist: Microscope
    - Béla Bartók: Mikrokosmos deel 2 en 3
    - Astor Piazzolla, arr. H.G. Kölz: Akkordeon Pur-serie

Toelatingscriteria piano

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Majeur en mineur toonladders en de daarbij behorende gebroken drieklanken. 
  • Twee etudes verschillende in karakter, tempo en techniek, bijvoorbeeld Czerny - Opus 740 of Cramer-Blow - 60 Ausgewaehlte Etuden.
  • Een twee- of driestemmige inventie van Bach.
  • Een sonate van Haydn, Mozart of Beethoven.
  • Twee voordrachtstukken uit latere stijlperiodes.

Toelatingscriteria harp

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Majeur en mineur toonladders en de daarbij behorende gebroken drie- en vierklanken.
  • Twee etudes verschillend van karakter, tempo en techniek, bijvoorbeeld Bochsa - 50 Etudes opus 34 (band 1 of 2) of Nadermann - 18 Etuden fuer die Hoehere Ausbilding of een sonate uit 7 Sonates Progressives
  • Twee voordrachtstukken uit verschillende stijlperiodes bijvoorbeeld Natra - Sonatine, Beethoven - Variationen uber ein Schweizerlied, Grandjany - Frere Jacques of Van Delden - Impromptu.

Toelatingscriteria gitaar

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

  • Drie etudes verschillend van karakter, tempo en techniek bijvoorbeeld Sor - Etudes (Segovia Ed), Carcassi - Etudes opus 60 (Schott), Aguado - 24 Etuden (Schott), Giuliani - Etudes opus 48 (UE) of Brouwer - Etudes simples (Eschig).
  • Drie voordrachtstukken uit verschillende stijlperiodes, bijvoorbeeld Dowland - Solowerke 1 en 2 (UE), Giuliani - Drie Sonatines opus 71, Ponce - 12 Preludes (Schott) of Carlevaro - Preludios Americanos Campo, Ronda (Barry).

Toelatingscriteria slagwerk

Je speelvaardigheid wordt getoetst aan de hand van:

Pauken

  • Het beheersen van de roffels in verschillende dynamische nuances.
  • Het beheersen van alle mogelijke ritmische bouwstenen en samengestelde maatsoorten.
  • Twee etudes bijvoorbeeld Whaley - The Intermediate Timpanist (tot blz 15), Keune - Paukenschule of Delecluse - Deel 1. 

Kleine Trom

  • Het beheersen van alle (gesloten) roffels in verschillende dynamische nuances.
  • Het beheersen van alle mogelijke ritmische bouwstenen en samengestelde maatsoorten.
  • Whaley - Musical Studies for the intermediate snaredrummer, nr 1 t/m 25, Whaley/Mooney - Rhythmic Patterns of Contemporary Music nr 1 t/m 25, of Bomhof - 
    21 Solos for snare drum nr 11 t/m 21.

Xylofoon/marimba

  • Majeur en mineur toonladders en de daarbij behorende drieklanken en septimeakkoorden.
  • Green - Instruction Course for Xylofoon, McMillan - Masterpieces for marimba nr 3, 5, 6, 10,11, of Goldberg - Methode voor vibrafoon, xylofoon en marimba nr 2, 4, 7.

Vibrafoon
Friedman - Dempening and pedaling.

Toeatingscriteria compositie

Je moet tenminste twee eigen composities inleveren: één voor instrumenten en één met gebruik van een tekst (dus solo stem met begeleiding of een werk voor koor - met of zonder begeleiding).

Tijdens het toelatingsgesprek moet blijken dat je voldoende kennis hebt van de muzikale en culturele ontwikkelingen in de 20e en 21e eeuw.

Toelatingscriteria koor

  • Je werkt gedurende vijftien minuten met een kamerkoor van studenten van het conservatorium aan een koorwerk, dat voor het koor onbekend is. Dit werk is ruim van tevoren (minstens één week voorafgaand aan het toelatingsexamen) vastgesteld in overleg met de commissie.
  • Je leest/draagt voor: twee korte teksten (bij voorkeur poëtisch), in twee verschillende talen. Teksten en talen naar eigen keuze.
  • Je speelt een koorpartij of een eenvoudige koorzetting op de piano.
  • Je zingt een koorpartij terwijl je tegelijkertijd tacteert.
  • Je zingt een koorpartij van blad (wordt ter plaatse voorgelegd).
  • Je leest ritmes van blad (worden ter plaatse voorgelegd).
  • Je geeft er blijk van te beschikken over een voldoende ontwikkeld gehoor. Je herleidt en benoemt voorgespeelde intervallen en samenklanken.
  • Het verdient aanbeveling dat je een voordrachtstuk speelt op een instrument naar eigen keuze, of dat je een lied zingt. Indien van toepassing breng je een eigen begeleider mee.

Toelatingscriteria Harmonie/Fanfare/Brassband

  • Je moet aantonen dat je over een reële klankvoorstelling beschikt.
  • Je moet een ontwikkeld gevoel voor metrum hebben en dit in gebaar tot uitdrukking kunnen brengen (maat- en slagsoorten, fermati etc.).
  • Partituurspel aan de piano van een fragment voor harmonie- of fanfareorkest, zowel voorbereid als onvoorbereid.
  • Je moet enige kennis bezitten van het instrumentarium en de samenstelling van blaasorkesten.
  • Je moet met een instrumentaal ensemble een kort fragment instuderen, na korte tijd van voorbereiding.