Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Ontwikkeling van creatief vermogen van jonge kinderen

Kunsteducatie
Mapping en tracking
Lectoraat Art education as Critical Tactics
  • Partner(s): Universiteit van Amsterdam
  • Financiër(s): Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en ArtEZ University of the Arts
  • Gestart in: januari 2019

Hoewel creativiteit in de 21e eeuw een van de meest genoemde kwaliteiten voor een goede professional is, wordt er op basisscholen weinig doelgericht gewerkt aan de ontwikkeling ervan. De afgelopen jaren zijn er veel onderzoeken uitgevoerd naar creatief vermogen en het vaststellen hiervan. Dit promotieonderzoek verdiept de kennis over creatief vermogen van het basisschoolkind en verrijkt deze kennis met empirisch onderzoek naar de ontwikkeling van creatief vermogen van kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Deze kennis draagt bij aan verbeteren van educatie bij de start van de onderwijsloopbaan.

Ontwikkeling van Creatief Vermogen van Jonge Kinderen | Beeld: Veronique Steenmetser
Beeld: Veronique Steenmetser

Evidence informed research naar de theorie en praktijk van creativiteit voor jonge kinderen. Er is een gebrek aan kennis over het niveau van creativiteit en de mogelijke methoden van creativiteitsontwikkeling bij jonge kinderen. In dit door NWO gefinancierde promotieproject onderzoekt Olga Potters de aard van creativiteit, het niveau van creativiteit en de mogelijkheden voor toekomstig creatief onderwijs voor jonge kinderen. De partner in dit project is de Universiteit van Amsterdam, partner in onderzoek voor de lange termijn.

Jeroen Lutters is vanuit het lectoraat Art Education as Critical Tactics verbonden aan dit project als co-rpomotor. Vanuit de UvA zijn, naast Olga Potters, ook Joke Voogt (als promotor) en Tessa van Schijndel (als mentor) betrokken. 

Dit onderzoek is onderdeel van het onderzoeksprogramma 'Promotiebeurs voor leraren'.

Meer over het project