Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

No University - Center for Advanced Studies

Kunsteducatie
Maatschappij
Experiment
Lectoraat Art education as Critical Tactics
  • Partner(s): Academiehuis Grote Kerk Zwolle, Coolwater
  • Financiër(s): Joint Venture No University
  • Gestart in: januari 2022

No University is een internationale gemeenschap van non-conformistische kunstenaars, makers en wetenschappers, die samenwerken aan interdisciplinair, multi-level, non-reductionistisch onderzoek en experimenten met betrekking tot de belangrijke maatschappelijke uitdagingen van de komende decennia: duurzaamheid, gelijkwaardigheid en veerkracht.

No University. Center for Advanced Studies

Dit experimentele project draait om de behoefte aan een nieuwe vorm van hoger onderwijs, georganiseerd door een University of the Arts (ArtEZ), die bijdraagt aan een duurzame, rechtvaardige en veerkrachtige samenleving. Deze nieuwe vorm van hoger onderwijs zal worden gepositioneerd als een 'Center for Advanced Studies' waar onderzoekers kunnen werken aan thema's op systeemniveau, gefinancierd door fellowships. De No University - Advanced Studies Community gaat in januari 2022 van start in een samenwerking tussen WO, HBO en MBO in Zwolle.

Lezingen in het Academiehuis Grote Kerk, Zwolle

Op 13 april 2022 vindt de eerste openbare lezing plaats in het kader van de reeks die No University Center for Advanced Studies vier keer per jaar aanbiedt. De lezingen worden gegeven door leidende wetenschappers, kunstenaars, en makers. De thuisbasis van het lezingenprogramma is het Academiehuis Grote Kerk, Zwolle.

Klik HIER voor meer informatie en aanmelden voor de lezing 'Leiden met open blik' van Patrick Nullens van 13 april 2022 in het Academiehuis Grote Kerk in Zwolle.

Publicatie

'No University. A Creative Turn in Higher Education' verkent een onderwerp dat ongelooflijk belangrijk is voor de toekomst van onze samenleving: de innovatie van het hoger onderwijs. Dit boek over No University is een must voor iedereen die de hedendaagse structuur van het hoger onderwijs in twijfel trekt en op zoek is naar een meer veerkrachtige, rechtvaardige en duurzame toekomstige samenleving, met name door de kunsten en geesteswetenschappen te herpositioneren.