Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Een vacuümverpakte berk en andere bruuske beeldtaal

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving
  • Docentopleidingen

Elk jaar brengt het magazine Metropolis M een Graduation Special uit, met daarin werk van verschillende alumni die afstudeerden als beeldend kunstenaar. Max Werkman studeerde af aan de bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan de ArtEZ Academie voor Art & Design Zwolle en is één van de alumni die in de special staat. Metropolis M stelde de kunstenaar de vraag: "Wat is het verhaal achter je werk?"

Een vacuümverpakte berk en andere bruuske beeldtaal

In de druilregen wiegt een vacuümverpakte berk, acht meter hoog, tussen een stellage van steigers. De blaadjes happen nog naar adem, hun laatste vocht verstikt in het plastic. Het is een vervreemdend beeld, en toch kijk je er aanvankelijk makkelijk overheen. De vanzelfsprekendheid van de boom in de tuin van de academie in combinatie met het overbekende plastic veroorzaakt in eerste instantie geen argwaan. In tweede instantie dacht ik na over de dood van de boom en hoe dat waarschijnlijk in tegenspraak is met wat de kunstenaar ons wil vertellen. Werkman vertelt dat de boom zelf ook in opstand kwam. Toen het werk net hing, gleed hij uit zijn transparante jas. Daarna zocht Werkman een nieuwe boom. Die werd vervolgens door de zomerstorm omgeblazen. Ironie of toeval?

Werkman houdt van grote woorden en gebaren. Zijn werk wordt bevolkt door statements over leven en dood, kolonialisme, seksisme, consumentisme en ecologie. Je kunt niet anders dan de wenkbrauwen fronsen, je irriteren of verontwaardigd zijn over zoveel directheid en de bruuske beeldtaal, en daar is Werkman precies op uit.  Behalve de zacht deinende boom toont hij een eveneens vacuümverpakt karkas van een lam (waarvan hij het vlees zelf opat), een film over het uitgraven van de deinende boom, en toont hij lesmateriaal dat hij voor Staatsbosbeheer ontwikkelde. Hij wil vragen oproepen bij de jeugd, zegt hij, verwondering terugbrengen. Bewustzijn ook. Als docent neemt hij zijn leerlingen mee de natuur in en laat ze opdrachten uitvoeren die hen vragen doen stellen over hoe we omgaan met onze omgeving.

Werkman werd opgeleid als fotograaf en vroeg zich daarna steeds dringender af hoe hij zijn verantwoordelijkheid kan nemen in een maatschappij die zichzelf ondergraaft. Met zijn in your face werken hoopt hij bij te dragen aan de discussie over de schade die wordt aangericht. Soms komt hij met een kleine knipoog die de teloorgang iets lichter maakt. Zo verpakte hij graszaad in ballonnen die hopelijk over de hele wereld zullen uitwaaieren. Nu eerst nog een biologisch afbreekbare variant vinden.

Auteur: Inge Pollet, curator en dichter