Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Sharon reisde naar de toekomst en studeert af in de ‘synatrologie’

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving
  • Docentopleidingen

Tijdens haar laatste jaar van de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (DBKV) werd Sharon aangetrokken door futuristische kunst: een idealisering van alles wat modern, nieuw en snel is. “Maar ik vroeg me wel af: wil ik ook in deze tijd nog steeds een futuristische kunstenaar zijn?” Als een ‘archeoloog van de toekomst’ reisde ze af naar die toekomst en vond haar antwoord. 

Sharon reisde naar de toekomst en studeert af in de ‘synatrologie’

Sharon wist het al toen ze nog maar zestien jaar oud was en de mavo net had afgerond: ze wilde naar de kunstacademie. Maar welke richting ze op wilde was nog niet helemaal duidelijk.  “Om nog even de tijd te hebben studeerde ik eerst Media & Vormgeving op het vmbo. Daar werd duidelijk dat ik aanleg heb om docent te worden. Een docent zag hoeveel plezier en professionaliteit ik mijn presentaties gaf. Hij raadde mij destijds aan onderzoek te gaan doen naar het docentschap. Ik ben ook zeker creatief, maar wist ook dat ik geen zelfstandig kunstenaar wilde worden. De opleiding DBKV paste dus perfect bij me. Ik heb toelating gedaan bij drie verschillende academies, maar ArtEZ in Zwolle heeft door de prettige sfeer en toffe omgeving mijn hart gewonnen.” Inmiddels is Sharon toe aan haar finalswerk. Bij de opleiding DBKV bestaat dat uit twee onderdelen: een beeldend deel, en een educatief deel. 

Synatrologie: een synthese van natuur en technologie 

Futuristische kunst inspireerde Sharon: “Maar ik vroeg me af of ik in deze tijd ook nog een futuristische kunstenaar wil zijn. Futuristische kunst is een viering van nieuwe technologie. Tegenwoordig zijn we daar een beetje huiverig voor, alsof de technologie de overhand krijgt over de natuur. Maar is dat nodig? Om mijn werk toch aan te laten komen bij de toeschouwer, doe alsof het werk gevonden is in plaats van gemaakt. Ik ben dus een futuristische kunstenaar die doet alsof ze een archeoloog van de toekomst is, om haar werk te versterken. Zo besloot ik een kijkje te gaan nemen in een door mijzelf gefantaseerde toekomst, waarin een synthese van natuur en technologie bestaat. Ik heb dit zelfs een eigen naam gegeven: Synatrologie. Binnen de Synatrologie overleven zowel de technologie als de natuur de synthese. Het is een viering geworden van twee elementen die in plaats van vergaan, samen verder leven. Mijn werk is mijn ‘archeologische vondst uit de toekomst’ en laat die toekomstige synthese van de natuur en de technologie zien.” 

Geef nooit op! 

“Ik zag helemaal voor me hoe het er uit moest gaan zien, maar toen begon het experimenteren. Hoe pak ik dit aan? Welke materialen en technieken kan ik gebruiken? Ik heb ontzettend veel geëxperimenteerd! Tijdens de opleiding leer je dat dit proces juist bij het kunstenaarschap hoort. In de afgelopen vier jaar hebben we met veel verschillende materialen gewerkt en leer je op een andere manier naar materiaal te kijken: open-minded en zoekend naar mogelijkheden. Uiteindelijk bleek een soort bladmetaal op hout de oplossing voor wat ik in gedachten had. Het is superdun en lastig om mee te werken, dus ook dat vroeg nog wel even wat creatief onderzoek! Het scheelt dat ik niet makkelijk opgeef.”

Creatieve educator 

Het finalswerk voor de opleiding DBKV bestaat niet alleen uit Sharons beeldende werk over Synatrologie. Als docent is het de bedoeling dat je op een creatieve manier de betekenis van kunst overbrengt. Voor haar educatieve afstudeerwerk ontwikkelde ze een leertool om de geschiedenis van de kunst makkelijker te leren en te onthouden. “Tijdens mijn stage heb ik een spel gemaakt over de kunstgeschiedenis in de periode 1900-1950. Het is bedoeld als leertool voor 5-havo en 5-vwo, die meer duidelijkheid, inzicht, structuur en kennis biedt. Deze alternatieve manier van leren en lesgeven spreekt me aan en ik ben erg blij met het resultaat. Mijn begeleidend docent is ook enthousiast over het spel, hij vindt dat ik een uitgever moet gaan zoeken." 

Opleiding vaktherapie 

“Tijdens mijn stage merkte ik dat ik het onderwijs supertof vind, maar wel een voorkeur heb voor meer persoonlijke en individuele coaching. Ik houd van een-op-een gesprekken met leerlingen en het ontdekken van de meer psychologische kant van hun verhaal. Ik zou graag willen werken met jongeren die gedragsstoornissen hebben, en ze helpen om hun volgende stap te ontdekken én te zetten. Daarom heb ik gekozen voor een opleiding Vaktherapie/Creatief Therapeut. De ervaring en kennis die ik daar opdoe kan ik in de toekomst ook in het onderwijs gebruiken. Bijvoorbeeld als mentor.” 

Bekijk meer werk van Sharon op artez.nl/finals

Meer info over de opleiding DBKV

Volg Sharon