Studie
StudieTijdens de studie Docent Beeldende Kunst en Vormgeving leer je alles wat nodig is om als innovatieve en vakbekwame kunstdocent voor de klas te staan, of op eigenzinnige manier met publiek te werken in musea of andere kunstinstellingen. Je ontwikkelt je eigen artistieke talenten én je laat anderen de betekenis van kunst, vormgeving en zelf creëren ervaren.
Geef je eigen kleur en vorm aan de opleiding
Bij de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving ontwikkel je zowel je artistieke als je educatieve kant. Er is alle ruimte voor het ontwikkelen van je talenten, zowel voor autonome kunst als voor design, om je te kunnen ontplooien tot beeldend kunstenaar of vormgever. Als artist educator – zie ook het kopje ‘Artist educator’ - word je ook gevraagd die relatie doelbewust op te zoeken, en antwoorden te zoeken op de vragen: wat betekent beeldend werk voor mijn docentschap? En wat betekent docentschap voor mijn beeldend werk?
Lees, kijk, verteer, frustreer whatever, maar maak! maak! maak! en ga door!
Beeldende kunst, vormgeving en educatie
Centraal in de opleiding staat de ontwikkeling van zowel je artistieke als je educatieve talenten. In het programma dat je volgt is er alle ruimte voor beeldende vakken, van vormgeving tot aan autonome kunst, maar ook wordt veel aandacht besteed op je voorbereiding tot docent, met zowel theorievakken als stages in de praktijk van bijvoorbeeld middelbare scholen of mbo-scholen.
De opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving biedt je een rijk, inspirerend en verdiepend programma waarin je alles leert wat nodig is om als kunsteducatief professional aan de slag te gaan. Een vast recept voor een gepassioneerd kunstdocent is echter niet te geven. Hoe je vorm geeft aan je rol als kunstdocent en is een wezenlijk vraag, waarop je gaandeweg de opleiding een steeds beter antwoord vindt.
Artist educator
In de opleiding staan bovengenoemd domeinen niet op zichzelf. Je ontwikkeling als beeldend kunstenaar en ontwerper staan steeds in relatie tot wat je teweeg wil brengen bij anderen. Of dat nu leerlingen zijn, deelnemers aan projecten, bezoekers van exposities of medekunstenaars.
Om aan te geven hoe belangrijk we deze relatie vinden gebruiken we in de opleiding de term ”artist educator”. In deze naam zijn “The artist” en “The educator” onlosmakelijk verbonden. In onze opvatting wordt je docentschap gevormd door je kunstenaarschap. En andersom wordt wie je bent als kunstenaar bepaald door je kwaliteit om met mensen te werken.
In de studie bieden we veel ruimte om ideeën over kunsteducatie te onderzoeken en een eigen richting te kiezen. Gaandeweg ontwikkel je een eigen opvatting over de vraag: wat voor artist educator wil ik zijn?
Studieopbouw
Specialisatieprogramma
Het specialisatieprogramma is een belangrijk onderdeel van de studie aan Docent Beeldende Kunst en Vormgeving in Arnhem. Je wordt er als student beeldend uitgedaagd, gestimuleerd je eigen spoor te zoeken en volgen en na te denken over je artistieke positie. Samen je verdiepen in een inhoud, op excursie gaan en actuele input krijgen van je eigen docenten en gastdocenten. De docent als coach van jouw eigen maakproces. Werken in een gemengde groep van studenten van voltijd en deeltijd uit jaar twee en drie. Dat is het specialisatieprogramma van Docent Beeldende Kunst en Vormgeving in Arnhem.
Ik vind de ervaring om mijn eigen werk te presenteren heel prettig, omdat ik daar nog niet zo heel zeker in ben. Daardoor leer ik ook om meer achter mijn eigen werk te gaan staan en te onderzoeken wat werkt voor een publiek en wat niet. En hoe komt daardoor een gesprek op gang en welke impact heeft dat op mensen? Dat vind ik interessant om te onderzoeken en daardoor ook de waarde van mijn werk te zien."
Stages
In ieder jaar ga je op stage. Stage-ervaringen vormen een belangrijk onderdeel van je professionele vorming. In een stage komen alle competenties uit het beroepsprofiel samen en valt de kennis die je verwerft tijdens de opleiding op z’n plek: wat je hebt geleerd, kun je daadwerkelijk toepassen. Je komt erachter welke werksetting bij je past en met welke doelgroepen je wilt werken. Ook ontdek je wat voor artist educator je zou willen zijn en wat jouw eigen opvattingen zijn over onderwijs en kunsteducatie.
In jaar een en twee loop je stage in het voortgezet onderwijs. Je onderzoekt of het onderwijs iets voor je is en oefent onder begeleiding met het geven van lessen.
Ik realiseerde me tijdens de stage ineens dat mijn oordelen naar het reguliere onderwijs genuanceerder zijn geworden. Ik zag ook hoeveel moeite er wordt gedaan door de leraren om goed onderwijs te verzorgen.
In jaar drie kun je zelf kiezen of je in een binnen- of buitenschoolse setting wilt stagelopen. Binnenschoolse stages variëren van basis- en voortgezet onderwijs tot mbo; buitenschoolse stages kun je bijvoorbeeld lopen in musea, op festivals, bij uitgeverijen en kunstencentra. We hebben als opleiding veel contacten met het werkveld en kunnen daardoor goede stageplekken aanbieden.
In jaar drie loop je ook een interdisciplinaire stage samen met studenten van de docentopleidingen in theater en dans.
Ik sta steeds zelfverzekerder voor de klas. Waar het in het begin nog een beetje als een presentatie voelde, is het nu echt een echte les. Ik merk dat ik zelf steeds meer in de docentrol kruip. Ik help de leerlingen om zelfstandig te worden. Als ze een vraag hebben stel ik een wedervraag zodat ze zelf bij een antwoord komen en zeg ik het niet direct voor."
Projecten
Jaarlijks worden er projecten georganiseerd, waarin je een langere periode (vaak 2 of 3 weken) met een thema aan de slag gaat. De projecten vinden binnen de eigen opleiding plaats, maar ook in samenwerking met de opleidingen Artisteducator in Theater en Artisteducator in Dans. Voorbeelden daarvan zijn Remix Reality en Hidden Histories. In de studiegids van de opleiding staat alle informatie over de projecten die dit studiejaar worden georganiseerd.
Activiteiten buiten het curriculum
De studie Docent Beeldende Kunst en Vormgeving biedt ruimte om naast de ‘vaste’ onderdelen van de studie allerlei andere activiteiten te ondernemen, georganiseerd door de opleiding en de studenten zelf. Denk aan excursies, lezingen, debatten, beroepssymposia, exposities, een beurs als Unfair en leren schrijven bij het DBKV-Magazine. Bij deze activiteiten gaat het niet om het verzamelen van studiepunten. De focus ligt op inspelen op de actualiteit, initiatief nemen, je blik verbreden en naar buiten treden.
Met kunst leer je vanuit meerdere perspectieven naar de werkelijkheid kijken; kunst opent een heel scala van mogelijkheden.
Studieloopbaanbegeleiding
Door een uitgebreid keuzeprogramma in de middenfase en de vrijheid in de eindfase kun je als student DBKV je eigen weg kiezen tijdens je studie. Hiermee trek je de studie naar jezelf toe en ontwikkel je je eigen specialisme. Onze studieloopbaanbegeleiders en docenten helpen je om de uitdagingen die je onderweg tegenkomt het hoofd te bieden. De studieloopbaanbegeleider ondersteunt je bij je studievoortgang en bereidt je voor op je verdere loopbaan. Hij of zij vormt het eerste aanspreekpunt wanneer je ergens tegenaan loopt. Bij persoonlijke problemen verwijst de studieloopbaanbegeleider je in overleg door naar een decaan.
Zelfstandig ondernemer?
Als artist educator heb je een ondernemende houding nodig: initiatief nemen, kansen zien en kansen benutten. Daaraan werk je gedurende de hele opleiding. Word je na de studie zelfstandig ondernemer, dan heb je daarnaast ook basiskennis over ondernemen nodig. Die basiskennis komt aanbod tijdens de workshops Art Economy in het vierde jaar van de studie DBKV.
Studiegids
Wil je nog meer weten over deze studie? Lees dan de studiegids van de opleiding. In deze gids staat alle praktische en inhoudelijke informatie van de studie. Van missie en visie van de opleiding, tot de attitude die de opleiding bij je wil ontwikkelen. Van een inhoudelijke toelichting op alle programma’s, tot studeren met een beperking en studiepunten overzichten.
Direct aanmelden
Weet je genoeg en wil je je aanmelden? Klik dan door naar Studielink.