Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

En nu dan? Actrice Ilse Geilen geeft een nieuwe draai aan digitaal ondernemen

Wie is er voorbereid op een pandemie? De afstudeerlichting 2020 werd in een totaal ander werkveld gegooid dan waar ze jarenlang op waren voorbereid. Hoe gaan deze alumni om met de invloed van het coronavirus op hun creatieve beroepspraktijk? Lars Meijer en Tim Bongaerts, alumni uit deze lichting, gaan in samenwerking met het ArtEZ Business Centre op zoek naar manieren om te ondernemen in deze nieuwe wereld. Door in gesprek te gaan met vindingrijke ondernemers proberen zij erachter te komen wat het betekent om momenteel ondernemende kunstenaar te zijn. Welke lessen kunnen zij van deze alumni leren?

En nu dan? Actrice Ilse Geilen geeft een nieuwe draai aan digitaal ondernemen

 

Deze week spreken zij actrice Ilse Geilen, wier TikToks een nieuwe draai geven aan haar digitale ondernemerschap. ‘Ik heb 61.000 volgers, en ik krijg soms wel 9 miljoen views in de maand. Ik ben zichtbaar, met ook nog een relevant diploma op zak.’ Het afgelopen jaar is Ilse Geilen afgestudeerd aan de Toneelschool in ArtEZ Arnhem en uitgegroeid tot een zelfstandige ondernemer met een groeiend aantal fans op basis- en middelbare scholen in heel Nederland. Dankzij haar TikTok-pagina pudding.broodje heeft ze een methode ontwikkeld waarmee ze zichzelf na haar studie direct van inkomsten en werk kan voorzien. Ze heeft hiermee een online bereik gegenereerd van ongeveer vier keer een afgeladen Ziggo Dome. Was sociale media altijd al haar ambitie voor na het afstuderen? Of kwam deze ontwikkeling toevallig op haar pad? Tijdens ons gesprek via Zoom spreken we een openhartige Ilse, over de periode tijdens en na het afstuderen, haar groei op het sociale platform, maar bovenal over welke lessen zij heeft geleerd over haar eigen ondernemerschap tijdens de pandemie.

Het zou zonde zijn dit medium niet naar mijn hand te zetten

'Iedereen was tijdens het afstuderen aan het redden wat er te redden viel. Bij ons is werk genereren vooral de lijntjes met de buitenwereld strak houden.' Ilse vertelt ons over Rode Lijn-gesprekken, waar studenten aan de Toneelschool geholpen worden met het uitstippelen van de weg die zij willen afleggen met hun werk. Daarnaast krijgen ze een proactieve houding aangeleerd door wat Ilse omschrijft als 'mail-training', waar iedereen wordt aangemoedigd om contact te leggen met de toneelgezelschappen waar zij zichzelf in de toekomst graag zien spelen: 'Tijdens mijn tijd op ArtEZ moest ik wennen aan de constante focus op mijn 'rode-lijn'. Nu ben ik erg dankbaar voor deze lessen. Ik heb echt geleerd mezelf in de spotlight te zetten. Daardoor weet ik welke mensen ik moet bellen, zodat ze mij later weer zullen bellen.' Desondanks is er bij ons twijfel of deze telefoontjes en mail-training doortastend genoeg zal blijken om te slagen in een werkveld dat steeds digitaler lijkt te worden. De toebedeling van rollen in de Nederlandse toneel- en filmindustrie lijkt steeds minder een kwestie van diploma’s en steeds meer een van online aanwezigheid en achterban. 'Ik dacht lang dat een acteur niet op TikTok zou zitten, maar een diploma behalen zet je niet direct in het werkveld. Het zou zonde zijn dit medium niet naar mijn hand te zetten.'

Het mag geen verrassing heten dat de exponentiële groei van TikTok de aandacht trekt van adverteerders. Mede dankzij de toestroom van gebruikers tijdens de eerste golf van de pandemie, bepaalt het medium momenteel in grote mate het culturele discours in de wereld. Dankzij Ilse’s voortschrijdend inzicht, is zij nu een van de eersten in het land die zal profiteren van de nieuwe inkomstenbronnen die in de toekomst op het platform zullen worden geïntroduceerd. ‘Ik wilde altijd al content maken, maar het leek me niet iets wat een ‘serieuze’ acteur zou doen. Ik dacht altijd dat een acteur vooral iemand was die zich met Shakespeare aan het bemoeien was, of in films speelt. De opleiding was in eerste instantie een beetje terughoudend over mijn interesse in TikTok, maar er leeft momenteel een toenemende interesse in de mogelijkheden van het medium.’

Is er een stigma op kunst in een digitale ruimte?

Kan een opleiding als de Toneelschool meebewegen met ontwikkelingen op plaatsen als TikTok, of moet het op de eerste plaats een plek zijn voor ambacht? Ilse heeft wel ideeën over de toekomst van haar voormalige opleiding: ‘Ik zou iedereen willen aansporen om voorbij het stigma van online kunst op social media te kijken.’ Ze benadrukt meermaals tijdens ons gesprek het belang van het trekken van je eigen plan en het opzetten van een nieuw vak op iedere opleiding: ‘Online profileren is niet meer weg te denken uit het creatieve werkveld. Je zult jezelf op nieuwe manieren moeten verkopen, langsgaan met een cv’tje lijkt steeds minder effectief.’

Kijk vooral naar wat jouw werk nodig heeft.

Betekent het dan dat toekomstige ondernemers massaal TikTok-accounts moeten aanmaken om aan klussen te komen? Niet noodzakelijk, maar een verfrissende methode om nieuw werk te genereren kan wel zijn vruchten afwerpen wanneer iemand op een eigenzinnige manier gebruik maakt van het (nieuwe) medium. Dit vraagt om een assertieve houding, maar vooral een open mind in wat een medium voor jouw werk kan betekenen. Je hoeft je niet een platform in te forceren waar je je niet comfortabel bij voelt. Ilse vertelt ons aan het einde van het gesprek dan ook: ‘Kijk vooral naar wat jouw werk nodig heeft. Wanneer je enthousiasme de leidraad vormt van wat je online zet, kan het alleen maar voordelig zijn op de lange termijn. Op welke manieren kun je je werk nog meer inzetten? Kijk verder dan wat je krijgt aangereikt en blijf actief zoeken naar nieuwe mogelijkheden.’ In het geval van Ilse vormt haar gevoel voor het digitale medium haar ondernemerschap, maar wij zien vooral haar actieve en speelse houding die de ruggengraat is van haar eigen succes. Wij zien kansen voor jonge kunstenaars ontstaan in deze digitale ruimtes, maar zijn we wel tijdig en ruimdenkend genoeg om deze mogelijkheden dan ook in te zetten voor ons eigen prille ondernemerschap?

Volg Ilse

Starten tijdens een pandemie: wat leert de praktijk?

Om het onderwijs van ArtEZ op het gebied van ondernemerschap aan te scherpen hebben Tim en Lars ook een enquête samengesteld. Hiermee doen zij onderzoek naar de skills en vormen van ondernemerschap van de lichting 2019-2020. Lees hier het artikel over dit onderzoek.

Eerder verschenen artikelen uit deze reeks: