Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

En nu dan? Cedric Siegers demonstreert essentiële flexibiliteit en veerkracht als ondernemer

Wie is er voorbereid op een pandemie? De afstudeerlichting 2020 werd in een totaal ander werkveld gegooid dan waar ze jarenlang op waren voorbereid. Hoe gaan deze alumni om met de invloed van het coronavirus op hun beroepspraktijk? Lars Meijer en Tim Bongaerts, alumni uit deze lichting, gaan in samenwerking met het ArtEZ Business Centre, op zoek naar manieren om te ondernemen in deze nieuwe wereld. Door in gesprek te gaan met vindingrijke ondernemers proberen zij erachter te komen wat het betekent om momenteel kunstenaar en ondernemer te zijn. Welke lessen hebben zij zichzelf moeten leren?

En nu dan? Cedric Siegers demonstreert essentiële flexibiliteit en veerkracht als ondernemer

Deze week spreken Tim en Lars muzikant Cedric Siegers, die bij het uitbreken van de pandemie werd verrast, maar niet werd overweldigd.
‘Ik stond buiten school een sigaret te roken toen de maatregelen werden afgekondigd. Een half uur later kwamen de telefoontjes binnen. Ik kon direct dertien optredens uit mijn agenda schrappen.’ Tijdens onze research naar manieren van ondernemen in de pandemie stuitten wij op de gitarist Cedric Siegers, afkomstig van de opleiding Jazz & Pop op ArtEZ Zwolle. Hij viel ons direct op door zijn benefietnummer Brighter Day, dat nog geen twee weken na de afkondiging van de maatregelen op YouTube verscheen.

De persconferentie van dinsdag 10 maart van afgelopen jaar bracht ingrijpende gevolgen voor ons leven met zich mee. Naast het sluiten van het onderwijs, was de beslissing om culturele evenementen te annuleren misschien nog ingrijpender voor kunstenaars. Er leek plotseling geen enkele mogelijkheid meer om inkomsten te genereren. ‘Wij lazen over tekorten bij de voedselbank en we wilden ze graag op een manier helpen. Onze agenda en portemonnee waren misschien leeg, maar dat betekende niet dat we niets voor een ander konden doen.’ Alhoewel we op de eerste plaats benieuwd waren naar de effectiviteit van deze campagne, leerden we tijdens ons gesprek met Cedric vooral over zijn flexibiliteit en reactievermogen. Het verhaal achter Brighter Day bleek tijdens het gesprek niet de invalshoek voor het interview te worden, maar eerder het opstapje naar een gesprek over Cedrics innovatieve visie op ondernemen.

Ondernemen, voor mij, is in principe een constante strijd tegen een lege agenda

‘Ondernemen, voor mij, is in principe een constante strijd tegen een lege agenda,’ vertelt Cedric ons. ‘Ik wilde niet van DUO afhankelijk zijn, dus ik heb altijd geprobeerd zo veel mogelijk op te treden. Dit heeft me veel geleerd over de praktijk van het muzikant-zijn.’ Na een aantal jaar ervaring heeft de Zwollenaar een hoop inzichten vergaard over de standaard valkuilen die zich voordoen op het pad van een muzikant. ‘Welke gear neem je mee? Hoeveel moet je voor een optreden vragen, en vooral, tegen welke klussen zeg je nee? Het kan decadent aanvoelen of als een luxe, maar een klus weigeren is vooral je eigen rust en de opdracht serieus nemen. Bepaald werk past beter bij iemand met meer ervaring dan ikzelf heb en sommige klussen zijn de stress die het je oplevert niet waard.’

Het gaat hier echt over zien en gezien worden

Vanwege zijn gretigheid om het werkveld in te komen, draaide Cedric al voor zijn academische carrière op ArtEZ mee in de actieve muziekscene van Zwolle. ‘Er waren mensen met wie ik heel graag in contact wilde komen. Zodoende bezocht ik alle jamsessies waar zij aanwezig zouden kunnen zijn. Netwerken is niets meer dan kletsen over een gedeelde passie.’ Hoe vanzelfsprekend het advies van Cedric ook klinkt, zijn houding getuigt van een scherp inzicht in de mechanismen van de sector waarin hij actief wil worden: ‘Het gaat hier echt over zien en gezien worden.’

In contact komen met de juiste mensen, aanwezig en benaderbaar zijn lijken de sleutels naar een succesvolle onderneming, maar houdt het daar dan op? Nee, want wanneer klussen zijn binnengehengeld dienen zich weer nieuwe valkuilen aan waar een beginnend ondernemer zomaar in kan tuimelen. Het maken van beginnersfouten kan ervoor zorgen dat je veel inkomsten kunt mislopen. Misschien kun je de waarde van je werk niet voldoende inschatten en vraag je daardoor te weinig geld. ‘Op ArtEZ kregen we musiconomie, wat vooral ging over het opstellen van facturen, maar we wisten niet eens hoeveel we op de factuur mochten zetten. Dit heb ik eigenhandig moeten ontdekken.’

Een muzikant is constant op zoek naar werk. Over deze minder leuke kanten van het werk had ik graag eerder geleerd

Wanneer we Cedric vragen wat hij graag had gehoord op de opleiding, weet hij direct te formuleren: ‘Een reality check. Een muzikant is constant op zoek naar werk. Over deze minder leuke kanten van het werk had ik graag eerder geleerd.’ Vanwege deze ervaringen wist Cedric, terwijl het virus in Nederland verder om zich heen sloeg, waar hij werk kon creëren buiten de landsgrenzen om alsnog aan inkomsten te komen: ‘Toerisme gaat altijd door,’ noemt hij als voorbeeld, ‘en is voor veel landen hoofdzaak voor de economie. Ik heb een paar buitenlandse openluchtfestivals waarvan ik wist dat ze wel doorgingen benaderd en gevraagd of ze nog entertainment nodig hadden. Op die manier heb ik alsnog de hele zomer kunnen touren.’ Vanzelfsprekend is een tournee niet voor iedere kunstdiscipline een mogelijkheid, maar de gedachtegang van Cedric toont wel een interessant uitgangspunt voor de eigen praktijk: in welke (commerciële) sectoren gaat er momenteel nog wel geld om en hoe krijg ik mijn werk op deze plaatsen?

De Libanees-Amerikaanse auteur Nassim Nicholas Taleb heeft het begrip ‘zwarte zwaan’ gepopulariseerd in zijn boek The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable. Een zwarte zwaan staat voor een gebeurtenis die niemand had kunnen voorzien of voorspellen. Dit soort gebeurtenissen hebben vanwege hun onvoorspelbare karakter een enorme invloed op het werkveld, want er worden immers geen voorzorgsmaatregelen voor getroffen. Cedric was net zomin voorbereid op een pandemie als wij allemaal, niettemin zijn er houdingen en strategieën te leren die een ondernemer in staat stellen om zich aan te passen aan elke verandering. Cedric benadrukt het nemen van voldoende rust, om zodoende met een frisse blik lastige situaties, zoals de pandemie, te bekijken: ‘Doordat ik weet welke klussen voor mij werken en weet waar ik heen wil, loop ik niet vast in netwerken waar ik mij niet meer in thuis voel. Ik denk dat iedereen er goed aan doet om hun mindset, op deze manier, fris te houden.’ En welke rol kan ArtEZ spelen in het voorbereiden op toekomstige zwarte zwanen?

De volgende ramp is die ene week waarin je geen werk hebt

Tijdens ons gesprek met Cedric horen wij in zijn antwoorden vooral een positieve attitude terug, waardoor hij zichzelf in staat stelt met frisse energie, ook na tegenslagen, nieuwe methodes te verzinnen om aan opdrachten te komen. Doordat Cedric weet waar zijn kracht ligt, en in welke netwerken hij optimaal gebruik kan maken van zijn kunstdiscipline, hoeft hij niet constant aan het kortste eind te trekken. Innovatief ondernemerschap klinkt enorm groots en revolutionair, maar het komt in wezen neer op het meebewegen met tegenslagen. Hoe ga ik aan het werk komen, is de vraag die kunstenaars zich vaak stellen, en vaker dan niet is het als ondernemer de truc om naar het werk toe te bewegen. ‘Je moet elke keer een nieuwe baan hebben,’ zegt Cedric. ‘De volgende ramp is die ene week waarin je geen werk hebt.’

Misschien is de volgende zwarte zwaan geen pandemie, maar een gat in onze agenda. De momenten waarop we noodgedwongen werk moeten gaan doen dat niets met onze eigen kunstenaarsvisie te maken heeft. Menig alumni weet dat het leven van een kunstenaar niet altijd over rozen gaat, maar moet hier niet meer aandacht aan worden besteed tijdens de gehele opleiding? Wij zien hier een kans voor een nieuwe lesmethode: één van gezonde desillusie.

Volg Cedric