Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Decolonising Education: from Teachers to Leading Learners

Kunsteducatie
Experiment
Lectoraat Art education as Critical Tactics
  • Partner(s): Bachelor Docent Theater Arnhem, bachelor Docent Theater Zwolle
  • Gestart in: januari 2021
  • Afgerond in: januari 2023

In dit project, ontwikkelen en formuleren de onderzoekers een aanpak om de hërarchische aard van het hoger onderwijs in Nederland te veranderen

Decolonising Education: from Teachers to Leading Learners
Beeld: Veronique Steenmetser

Dit experimentele project draait om de notie van de artist educator als ‘leading learner’ binnen de context van podiumkunstonderwijs. Het project richt zich op thema's als activisme en compassie. Empathie wordt gezien als een kracht. De docent wordt gezien als een wetenschapper, een 'co-learner', in plaats van een formele 'autoriteit'. Het project resulteert in een ontwerp voor een nieuw pedagogisch-didactisch kader en een publicatie. De belangrijkste (lange termijn) partner hierin zijn de bacheloropleidingen Docent Theater in Arnhem en Docent Theater in Zwolle, die al stakeholder/aandeelhouder zijn in AeCT.