Bezoek ons
De fysieke Dutch Design Week (DDW) kan vanwege de nieuwe coronamaatregelen helaas geen doorgang vinden. Dat betekent dat het festival dit jaar uitsluitend door kan gaan in virtuele vorm. Hou onze website in de gaten voor alle online activiteiten en breng een bezoek aan de 3D viewing rooms van ArtEZ op het DDW platform.

DDW20
Wat betekent de veranderende intieme relatie voor de manier waarop we met elkaar zouden willen of moeten omgaan? Kan onze betrokkenheid of samenwerking worden versterkt door het verwijderen van fysieke grenzen in een wereldwijde virtuele (online) ruimte? Maar ook: hoe ga je om met eenzaamheid en hoe verhouden we ons tot elkaar en onze omgeving, zowel direct als indirect in deze nieuwe situatie van social distancing? Zowel kunsteducatie als kunstonderzoek worden uitgedaagd om een antwoord te formuleren op een samenleving die verandert onder de huidige maatschappelijke uitdagingen.
Ontwerpstudenten, docenten en onderzoekers van ArtEZ visualiseren en ontwikkelen bijvoorbeeld nieuwe objecten, vocabulaires, strategieën, tools en toekomstscenario's om op deze uitdagingen in te spelen en een ander soort toekomst te maken. Tijdens de DDW20 doen we dat vanuit ArtEZ met:
- Centre of Expertise Future Makers, Lectoraat Tactical Design, Lectoraat Mode, Lectoraat Kunst- en cultuureducatie, Bachelor Product Design, Bachelor Interieur Architectuur en Master Interieur Architectuur in The New Intimacy - Bodies, Objects and Spaces..
- Studenten van Design Art Technology en Product Design in een industrieopdracht van ArtEZ-partner Philips Experience Design: One Minute Futures
Projecten The New Intimacy - Bodies, Objects and Spaces
ArtEZ wil toekomstige kunstenaars opleiden tot veranderaars met maatschappelijke impact. De focus ligt op de zogenoemde STEAM-touchstones, dat wil zeggen: veranderingen die betrekking hebben op Social, Technological, Embodied, Affective en Material aspecten in de samenleving. ArtEZ stimuleert individuen tot reflectie en een kritische opstelling. Dit helpt hen om de gewenste toekomst te bevragen in een snel veranderende, globaliserende wereld. Kunst biedt de ruimte voor een kritisch kader dat duurzame verandering mogelijk maakt. Artistieke creativiteit, innovatie en de verantwoordelijkheid om interactie te vergemakkelijken zijn daarbij de belangrijkste instrumenten.
Onderzoek bij ArtEZ geeft richting aan deze veranderingen, door op basis van deze 'touchstones' te speculeren over alternatieve en wenselijke toekomsten. Niet alleen om ze theoretisch te overdenken, maar vooral om ze tot op zekere hoogte ervaringsgericht te maken. De verschillende onderzoeksprojecten van ArtEZ hebben tot doel bij te dragen aan het opbouwen van een veerkrachtige toekomst, rechtvaardige samenlevingen en kritische diversiteit.
De presentatie van ArtEZ op de DDW20 toont enkele resultaten van ons onderwijs- en onderzoeksprogramma, die betrekking hebben op de veranderende intieme relaties tussen lichamen, objecten en ruimtes. Relaties die mensen kwetsbaar of sterker kunnen maken. Kijk hier voor meer informatie over deze projecten:
One Minute Futures
Studenten van Design Art Technology en Product Design van ArtEZ hebben een industrieopdracht van ArtEZ-partner Philips Experience Design uitgewerkt. In deze opdracht bundelden de studenten hun krachten en de resultaten van hun samenwerking presenteren ze tijdens tijdens de Dutch Design Week onder de noemer One Minute Futures.
Meer informatie over One Minute Futures.
‘Objects for the Sharing Economy’ is een speculatief ontwerpvoorstel dat een nieuwe producttypologie biedt gericht op een meer inclusieve benadering van delen. Door tweezijdige huishoudelijke apparaten rechtstreeks in de gevels van huizen en gebouwen te monteren, konden ze van buitenaf voor anderen worden benaderd op momenten dat ze onderbenut zouden zijn - tegen betaling of gratis. Geïntegreerde internet-of-things-technologie die wordt gebruikt om de apparaten te bedienen, maakt de behoefte aan platforms overbodig, wat betekent dat eigenaren volledige controle hebben over hun eigen voorwaarden voor delen. Een gevel als oplossing voor of articulatie van onzekerheid.
Klasien van de Zandschulp is een interactie-ontwerper die de functionele en analytische ontwerpmethoden van Bauhaus voor de precaire burger opnieuw heeft aangepakt. Van de Zandschulp begon haar onderzoek met de vraag: in hoeverre zijn we onzeker als we online zijn?
De Anti Chair Movement is een protest tegen de traditionele manier van stoelen ontwerpen en de manier waarop we ernaar kijken. Stoelen zijn aangewezen als zitobjecten, maar ze kunnen op veel manieren worden gebruikt, mensen moeten de ruimte en de creativiteit vinden om zich bezig te houden.
Tijdens COVID-19 lijkt nabijheid ver weg. Vastgelegde routes nemen controle over onze beweging door de ruimte. Plexiglas- en beeldschermen voelen koud aan. Alumni Eva Visch merk dat contact in de vorm van alleen zien en horen niet voldoet. Men wil de warmte en beweging voelen van de ander. Door te werken vanuit huis is ze opzoek gegaan naar zachtere manieren van afschermen. Een afscherming die geen afstand creëert maar een plek wordt voor nabijheid en aanraking.
Als ontwerpster onderzocht Eva Visch hoe ze nieuwe materialen kon ontwikkelen waarmee mensen bij elkaar kunnen zijn en tegelijkertijd fysieke afstand kunnen bewaren. De foto's van haar project tonen de intimiteit en het belang van aanraking. Eva ontwikkelde een materiaal dat flexibel is, huidskleurig, warm aanvoelt en rekt met bewegingen van knuffels of gewoon het ontmoeten van handpalmen. Bij de start van de Black Live Matters-beweging heeft ze in haar onderzoek ook de diversiteit van huidskleuren meegenomen.