
Jeroen Lutters
Dr. Jeroen Lutters is lector van AeCT- Lectoraat kunst- en cultuureducatie bij ArtEZ.
Het lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT) van ArtEZ University of the Arts investeert in het creëren van nieuwe vormen van leren voor de wereld van morgen, door het ontwikkelen van op onderzoek gebaseerde kritische strategieën om de verantwoordelijkheid, de infrastructuur en de praktijk van kunst en kunsteducatie vorm te geven in een tijd waarin de toekomst onzeker is.
De visie van AeCT komt voort uit drie serieuze uitdagingen voor de toekomst van kunsteducatie in de context van verandering in de vormen, systemen en functies van leren.
Het lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT) houdt zich bezig met 4 missies ten dienste van deze visie:
Dr. Jeroen Lutters is lector van het lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT) bij ArtEZ. Daarnaast is hij honorary professor didactiek en inhoud van de kunstvakken bij de Hogeschool Windesheim, visiting professor bij No School (Cibap + St Lucas), visiting researcher bij de UvA, visiting fellow bij de UCHRI (Californië, USA) en een gastcurator. Jeroen Lutters promoveerde op Art Based Learning (ABL) als methode bij de kunst- en cultuur analytica Mieke Bal. Hij nam deel aan de Amsterdam School of Cultural Analysis (ASCA). Bio quote brochure met alle informatie over lector Jeroen Lutters en zijn team.
Het lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT) werkt nauw samen met een uitgebreide kenniskring. Het lectoraat beschikt daarnaast over een groot netwerk van freelance onderzoekers en ontwerpers op de verschillende deelterreinen en wordt intensief samengewerkt met de docentopleidingen beeldend, dans, theater, muziek binnen ArtEZ hogeschool voor de kunsten. Het lectoraat werkt tevens samen met externe partners lokaal, regionaal, nationaal maar ook internationaal op het gebied van kunst- en cultuureducatie. Jeroen Lutters, John Johnston (hoofd MKE en IMAE) en onderzoeker Fabiola Camuti hebben een AeCT-netwerkgroep opgezet binnen de Amsterdam School of Cultural Analysis - ASCA (UvA) waarin twee van onze onderzoekers aan hun PhD werken: Olga Potters met supervisor Prof. Joke Voogt en Joanne Dijkman met supervisor Prof. Dr. René Boomkens.
Een greep uit de lezingen en gastcolleges van 2021:
Volledig overzicht van lezingen van het Lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT)
Handboek creatief opleiden
Het boek Art-Based Learning is een uniek handboek voor toekomstige docenten in het kunst- en cultuuronderwijs. Het helpt ze om samen met hun studenten te onderzoeken hoe kunst kan bijdragen aan het ontwikkelen van een creatieve en onderzoekende geest.
Het boek Art-Based Learning geeft methodische en didactische richtlijnen voor het ontwerpen en geven van lessen en voor het toetsen en beoordelen van de opbrengsten van de ABL-methode. Dit boek is geschreven voor (aankomende) leerkrachten en leraren op het gebied van beeldende kunst, theater, dans, muziek, literatuur, (kunst)geschiedenis, filosofie en levensbeschouwing. Het is ook geschikt voor professionals die met de methode ABL aan de slag willen.
ABL kan worden toegepast binnen het primair, secundair en tertiair onderwijs (mbo, hbo en wo). Daarnaast is de methode geschikt voor diverse buitenschoolse vormen van kunsteducatie, in het bijzonder binnen musea.
Uitgegeven door: Uitgeverij Coutinho, 2020
Auteur: Jeroen Lutters
Bestellen via uitgeverij Coutinho