Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Hoe opblaaspoppen Martijn terugbrachten naar de klassieke beeldhouwtraditie

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving

Na zijn afstuderen aan de toenmalige afdeling beeldhouwen van AKI ArtEZ Academie voor Art & Design werkte Martijn Stellinga zowel binnen als buiten de cultuursector. Zeventien jaar na zijn afstuderen startte hij aan de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving op Maat in Zwolle. Met deze opleiding als vervolg op de kunstacademie, haal je binnen twee jaar een volledige onderwijsbevoegdheid. Een paar weken voor hij zijn opleiding afrondt, vertelt Martijn over zijn afstudeerwerk.

Hoe opblaaspoppen Martijn terugbrachten naar de klassieke beeldhouwtraditie

“Ik ben zelf zó verbaasd waar ik mee gekomen ben. Het is eigenlijk 18+ werk…. Ik heb het laatste semester een materiaal gevonden dat ik fantástisch vind. Ik startte mijn maakproces met nadenken en schetsen rond drie thema’s: pretpark/circus, DIY (Do It Yourself) en de seksindustrie. Vanuit daar kwam ik op opblaaspoppen. Daar heb je tal van vormen in. En naast poppen zijn er natuurlijk allerlei dierlijke opblaasfiguren, bijvoorbeeld voor in het zwembad. Dat materiaal ben ik gaan knippen en plakken, waarbij ik mens en dier combineer, of mens en mens. Ik gaf een vrouw bijvoorbeeld drie borsten. De eerste figuur die ik maakte was heel moeilijk. Het ging steeds lek, dan moest ik weer plakken. Nu heb ik het veel beter in de vingers. Het materiaal is zo rijk. Voor mijn afstudeerwerk maak ik drie figuren, in verschillende houdingen. Ik kom eigenlijk terug bij de oude beeldhouwtraditie, maar het wordt op deze manier ironisch."

EROVISION - werk van Martijn Stellinga

Vrouwelijk naakt

Martijn doelt op het vrouwelijk naakt, een klassiek thema in de (beeldhouw)kunst. “Ik had nooit gedacht dat ik met dat thema aan de slag zou gaan: de maker tegenover het model, dat hij naar zijn hand kan zetten. Zo voelt het, maar ánders. Ik kan haar maken hoe ik haar wil hebben. De kunstenaar-man die vrouwen manipuleert zoals hij hen wil hebben, daar ben ik op doorgegaan.” Tijdens het gesprek laat Martijn zijn werk in uitvoering zien. Op een vrouwelijke opblaaspop met drie borsten is het hoofd van een lama zorgvuldig vastgeplakt. Op haar achterste prijkt een staartje. Martijn vertelt: “Opblaasfiguren zijn een vorm van fantasie. Maar als maker vind ik zelfs dat niet goed genoeg en geef haar bijvoorbeeld een dierenhoofd. Deze maakbaarheid is voor mij ook een beeld van de toekomst. Mensen hebben steeds minder contact en het artificiële wordt prominenter. Alles wordt maakbaar, alle behoeftes kunnen bevredigd worden. Tijdens een werkschouw hadden we het over genderfluidity. In mijn werk loopt niet gender, maar mens en dier door elkaar. Dit is overigens een heel oud idee, dat je ook ziet bij natuurreligies."

Het is geweldig om een hele groep mooie mensen om je heen te hebben die vanuit liefde met hun werk bezig zijn en waarvan iedereen unieke ervaringen heeft die hij meeneemt naar de academie."

Dynamiek

Zijn afstudeeronderwerp heeft Martijn zelf verbaasd. De opleiding en de wisselwerking met medestudenten brengt dan ook een enorme dynamiek met zich mee, vertelt hij. “Naast de adviezen van docenten is de uitwisseling met medestudenten zeer verrijkend. Je trekt met een vaste groep op. Wij zijn met een groepje van vijf ingestroomd bij de derdeklassers deeltijd. Het is geweldig om een hele groep mooie mensen om je heen te hebben die vanuit liefde met hun werk bezig zijn en waarvan iedereen unieke ervaringen heeft die hij meeneemt naar de academie. Voor je het weet ben je aangestoken!”

Twee werelden komen samen

Nu de opleiding bijna is afgerond, ziet Martijn het proces dat hij en zijn medestudenten hebben doorlopen als een logisch geheel waarin de onderdelen verrassend op elkaar aansluiten: “Als je begint aan de opleiding, lijken je beeldende en educatieve vakken vaak twee losstaande werelden. Door de nadruk op eigen inbreng leer je vanzelf beeldend werk en didactische en pedagogische vaardigheden met elkaar te verbinden. Zowel mijn beeldende als mijn educatieve vaardigheden hebben zich hierdoor enorm verbeterd. Gaandeweg realiseer je je dat er samenhang ontstaat tussen de verschillende vakken.”

Meer weten over Docent Beeldende Kunst en Vormgeving op Maat?

Deze bachelor leidt je op tot een deskundige, inspirerende en maatschappelijk betrokken beeldend docent die zijn enthousiasme voor kunst op een aanstekelijke manier weet over te brengen. De opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving op Maat is speciaal bedoeld voor professioneel beeldend kunstenaars en ontwerpers met een afgeronde hbo-kunstopleiding en voor docenten met een tweedegraadsbevoegdheid tekenen, handvaardigheid, textiele werkvormen of beeldende vorming.

Meer informatie over DBKV Op maat