Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Lee Pieket: “De master Kunsteducatie kan echt persoonsvormend zijn”

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving
  • Docentopleidingen

Lee Pieket heeft altijd een zwak gehad voor de cultuursector. Nadat ze de bachelor Fine Art aan AKI ArtEZ Academie voor Art & Design afrondde, bouwde ze een carrière op in het sociaal domein. Maar toch bleef de cultuursector trekken. Toen ze de kans kreeg om een opdracht te doen binnen de afdeling cultuur bij de gemeente Zutphen greep ze die met beide handen aan. Ze besloot dat ze terug móest naar de cultuursector en dat de master Kunsteducatie haar daarbij zou helpen. Ze vertelt over het opdoen van onderzoeksvaardigheden, haar afstudeerproject en de persoonsvormende rol die de opleiding speelde.

Lee Pieket vond haar weg terug naar de culturele sector dankzij de master Kunsteducatie
Lee Pieket vond haar weg terug naar de culturele sector dankzij de master Kunsteducatie

Kunstenaarsblik

Door gesprekken die ik had en de urgentie die ik voelde in het sociaal domein dat er alleen ingezoomd werd op leefgebieden maar niet op de rol van cultuur daarbinnen kwam ik tot mijn keuze voor de opleiding. Het leek me ook een mooi onderzoeksonderwerp,” vertelt Lee. Tijdens de master was het aanvankelijk zoeken naar haar positie en rol. “Onder mijn medestudenten waren veel docenten. Dat was ik niet. Ik vroeg me af wat mijn positie kon zijn. Maar ik werd daar heel goed in geholpen tijdens de opleiding. En nu zie ik dat ik met een kunstenaarsblik andere perspectieven kan bieden op thema’s, óók in het sociaal domein, de inspanningen die de overheid verricht op het gebied van werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg en jeugd.”

Speculative design om toekomstperspectief te bieden

Lee heeft zich voor haar afstudeeronderzoek gericht op jongeren tijdens en na corona. Ze merkte dat jongeren moeite hadden zich een toekomst voor te stellen. “Door alle crises bleken veel jongeren angststoornissen te hebben, niet meer hoopvol over de toekomst te zijn. Ze durven niet meer te dromen. Ik liet jongeren via een speculative design-methode mogelijke toekomsten vertellen en verbeelden. Door bijvoorbeeld het maken van een tijdlijn in retrospectief of het reflecteren op jezelf met behulp van een verouderingsapp leren ze vaardigheden om verschillende toekomstscenario’s te ontwikkelen. Rond dit vergroten van toekomstbewustzijn geef ik nu ook trainingen aan kunstenaars en docenten. Door de onderzoeksvaardigheden uit mijn master heb ik als trainer net wat meer te bieden.”

Ik ben een hoarder als het gaat om leren: ik luister podcasts en lees veel. Als je al een bronnenverzamelaar bent, past de opleiding helemaal bij je en voelt het bijna niet als extra werk."

Lee Pieket, masterstudent Kunsteducatie

Maken kan óók onderzoekend zijn

De opleiding zoekt sterk de verdieping en richt zich op onderzoeken en het opdoen van onderzoeksvaardigheden. Dat paste helemaal bij Lee: “Ik ben een hoarder als het gaat om leren: ik luister podcasts en lees veel. Als je al een bronnenverzamelaar bent, past de opleiding helemaal bij je en voelt het bijna niet als extra werk. Het gaat ook echt in je systeem zitten om bronnen en tegenbronnen te zoeken.” Hoewel het maken iets meer op de achtergrond staat in de opleiding, kun je dit volgens Lee wel zelf naar je hand zetten. “Maken kan ook heel onderzoekend zijn,” vertelt Lee. In de masteropleiding is het doen van ‘Arts-based research’, ofwel: op kunst gebaseerd onderzoek, dan ook een centraal onderdeel. Arts-based research is een vorm van onderzoek waarbij artistieke praktijken en methoden worden gebruikt om inzicht te verkrijgen door middel van creatieve expressie. Lee vult aan: “Ook je krijgt een tutor die bij je past qua discipline. Zo kan je op je artistieke proces feedback krijgen. Als autonoom kunstenaar heb je dat veel minder.”

Nieuwe vaardigheden

De master bracht Lee heel veel nieuwe vaardigheden die ze in haar werk dagelijks toepast. “Je leert zoveel. Mijn schrijfvaardigheid is enorm verbeterd. Eerder hoefde ik dat bijna niet te doen. Als kunstenaar was mijn taal visueel. Het schrijven heb ik echt ontwikkeld in de master. Maar je leert nog veel meer. Over methodieken en het opzetten van projectplannen tot het analyseren en visualiseren van data. Dat laatste was ook heel leuk om te doen, want dat kan ook op een artistieke manier. En heel belangrijk is de kritische blik die je opdoet: wat is de kern, waar dient iets voor en waar leidt het toe? Het filosofische stuk, ‘het goede doen', speelde daarin een belangrijke rol. Je gaat daarover in dialoog met elkaar en met jezelf. Ja, het kan echt persoonsvormend zijn, ook als je iets ouder bent, zoals ik.”
Het filosofische stuk, ‘het goede doen', speelde daarin een belangrijke rol. Je gaat daarover in dialoog met elkaar en met jezelf. Ja, het kan echt persoonsvormend zijn, ook als je iets ouder bent, zoals ik."
Lee Pieket

Volg Lee

Over de master Kunsteducatie

Met de deeltijd masteropleiding Kunsteducatie neem je jouw positie als docent-kunstenaar met een frisse blik onder de loep en breng je hierin verdieping aan. Je zet verschillende onderzoeksmethodes in om een vraagstuk vanuit diverse perspectieven te verkennen en te beantwoorden. Het praktijkgerichte, maatschappelijk geëngageerde (studie)programma van deze master daagt je uit jouw interesses en expertises aan maatschappelijke thema’s te koppelen.

Bekijk de website van de masteropleiding Kunsteducatie