Lee Pieket: “De master Kunsteducatie kan echt persoonsvormend zijn”
- Beeldende Kunst
- Vormgeving
- Docentopleidingen
Lee Pieket heeft altijd een zwak gehad voor de cultuursector. Nadat ze de bachelor Fine Art aan AKI ArtEZ Academie voor Art & Design afrondde, bouwde ze een carrière op in het sociaal domein. Maar toch bleef de cultuursector trekken. Toen ze de kans kreeg om een opdracht te doen binnen de afdeling cultuur bij de gemeente Zutphen greep ze die met beide handen aan. Ze besloot dat ze terug móest naar de cultuursector en dat de master Kunsteducatie haar daarbij zou helpen. Ze vertelt over het opdoen van onderzoeksvaardigheden, haar afstudeerproject en de persoonsvormende rol die de opleiding speelde.

Kunstenaarsblik
“Door gesprekken die ik had en de urgentie die ik voelde in het sociaal domein dat er alleen ingezoomd werd op leefgebieden maar niet op de rol van cultuur daarbinnen kwam ik tot mijn keuze voor de opleiding. Het leek me ook een mooi onderzoeksonderwerp”, vertelt Lee. Tijdens de master was het aanvankelijk zoeken naar haar positie en rol. “Onder mijn medestudenten waren veel docenten. Dat was ik niet. Ik vroeg me af wat mijn positie kon zijn. Maar ik werd daar heel goed in geholpen tijdens de opleiding. En nu zie ik dat ik met een kunstenaarsblik andere perspectieven kan bieden op thema’s, óók in het sociaal domein, de inspanningen die de overheid verricht op het gebied van werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg en jeugd.”
Speculative design om toekomstperspectief te bieden
Lee heeft zich voor haar afstudeeronderzoek gericht op jongeren tijdens en na corona. Ze merkte dat jongeren moeite hadden zich een toekomst voor te stellen. “Door alle crises bleken veel jongeren angststoornissen te hebben, niet meer hoopvol over de toekomst te zijn. Ze durven niet meer te dromen. Ik liet jongeren via een speculative design-methode mogelijke toekomsten vertellen en verbeelden. Door bijvoorbeeld het maken van een tijdlijn in retrospectief of het reflecteren op jezelf met behulp van een verouderingsapp leren ze vaardigheden om verschillende toekomstscenario’s te ontwikkelen. Rond dit vergroten van toekomstbewustzijn geef ik nu ook trainingen aan kunstenaars en docenten. Door de onderzoeksvaardigheden uit mijn master heb ik als trainer net wat meer te bieden.”
Ik ben een hoarder als het gaat om leren: ik luister podcasts en lees veel. Als je al een bronnenverzamelaar bent, past de opleiding helemaal bij je en voelt het bijna niet als extra werk."
Maken kan óók onderzoekend zijn
De opleiding zoekt sterk de verdieping en richt zich op onderzoeken en het opdoen van onderzoeksvaardigheden. Dat paste helemaal bij Lee: “Ik ben een hoarder als het gaat om leren: ik luister podcasts en lees veel. Als je al een bronnenverzamelaar bent, past de opleiding helemaal bij je en voelt het bijna niet als extra werk. Het gaat ook echt in je systeem zitten om bronnen en tegenbronnen te zoeken.” Hoewel het maken iets meer op de achtergrond staat in de opleiding, kun je dit volgens Lee wel zelf naar je hand zetten. “Maken kan ook heel onderzoekend zijn”, vertelt Lee. In de masteropleiding is het doen van ‘Arts-based research’, ofwel: op kunst gebaseerd onderzoek, dan ook een centraal onderdeel. Arts-based research is een vorm van onderzoek waarbij artistieke praktijken en methoden worden gebruikt om inzicht te verkrijgen door middel van creatieve expressie. Lee vult aan: “Ook je krijgt een tutor die bij je past qua discipline. Zo kan je op je artistieke proces feedback krijgen. Als autonoom kunstenaar heb je dat veel minder.”
Nieuwe vaardigheden
Stories
-
Marcelle: "Heel inspirerend om tijdens de master omringd te zijn met zoveel verschillende visies en achtergronden."
-
Bernice Horst: "Het is een investering die je veel tijd gaat kosten, maar je nóg meer gaat opleveren"
-
Kristel Lens over het nieuwe double-degree traject: “Ik wil meer de diepgang opzoeken”