Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Leonieke Pieket Weeserik

Kunsteducatie
Master
Leonieke Pieket Weeserik
Leonieke Pieket Weeserik

The possibility of a future 

De noodzaak om jongeren over mogelijke toekomsten te laten nadenken 


 

Nadenken over de toekomst met jongeren? Is dit niet iets wat ze al heel vroeg in hun schoolcarrière moeten doen? Jazeker, maar wat heeft het allemaal voor zin met alle grote problemen in de wereld, klimaat, corona, woningkrapte..oorlog? Leonieke werd in 2021 getriggerd door een krantenartikel over toenemende angst en depressies bij jongeren vanuit angst voor de toekomst. Zelfs zo erg dat jongeren niet meer over de toekomst durven te denken. Dit terwijl denken over de toekomst een erg belangrijk onderdeel is om doelen te stellen en richting te bepalen maar ook om te reflecteren op het heden en te bepalen wat nu echt belangrijk is in je leven. Met andere woorden het biedt zingeving. Als het denken over de toekomst niet meer gebeurt wat betekent dit dan voor het welzijn van onze jongeren. 


 
‘Ik denk dat wel 40%van mijn klasgenoten depressieve klachten heeft vanuit angst en onzekerheid over de toekomst’ 
Maurits 16 jaar 
 


Leonieke heeft met de jongeren op verschillende manieren de toekomst benaderd en gekeken of het een positief effect heeft op hun vertrouwen in de toekomst. Met een spiegel en een verouderingsapp hebben ze teruggeblikt op hun leven, een Utopia geschetst en verschillen besproken van voor en na de gedachtentijdreis. Deze interventie heet Mirage ‘ Mirror en Age’ de andere definitie van Mirage: luchtspiegeling is voor Leonieke een belangrijk symbool want niets is zo veranderlijk als de toekomst 
Met deze workshop ervaren jongeren dat het helpend is om op een positieve manier over de toekomst te denken en trainen ze tegelijkertijd hun toekomstgeletterdheid. Hoe ziet het beroep waarvoor een jongere nu leert eruit in een wereld over 30 jaar? Deze denkwijze maakt de jongere veerkrachtiger in het omgaan met veranderingen en obstakels.  
 

‘Ik zou wel wat meer mezelf willen zijn’ 
Odile 16 


 

De deelnemers hebben een aanbeveling gedaan om de workshop in te zetten op scholen. Zij hebben het positief ervaren om een keer anders en verder te kijken. Leonieke gaat daarom aankomend jaar de workshop Mirage verder uitzetten en door ontwikkelen binnen het voortgezet onderwijs.  
Daarnaast zijn er andere mogelijke eindgebruikers. Een theatermaker heeft aangegeven de tool als katalysator te willen gebruiken voor een jongerenproductie. Een jongerenwerker heeft aangegeven het te kunnen gebruiken als coaching-tool. Samen met hen ligt een pilot in het najaar in de planning. 
Naast het ontwerpen van educatieve tools en workshops blijft Leonieke natuurlijk ook beeldend kunstenaar en hoopt ze zich de komende tijd ook daar wat meer op te kunnen richten. 


 
  
    

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.