Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Bernice Horst: "Het is een investering die je veel tijd gaat kosten, maar je nóg meer gaat opleveren"

  • Docentopleidingen

“Een kind voelt ongemak, zit lekker in z’n vel of is in korte tijd juist veel afgevallen, als theaterdocent zie je het hele plaatje en heb je het over dingen die bij geen enkel ander vak aan bod komen. Dat maakt dit beroep uniek.” Bernice Horst (42) werkte al achttien jaar lang op een middelbare school, toen ze meer en meer de behoefte kreeg aan verdieping en verrijking. Na een korte zoektocht was de master Kunsteducatie in Zwolle precies wat ze nodig had.

Bernice tijdens haar werk als theaterdocent
Bernice tijdens haar werk als theaterdocent

Je doet je werk, maar ergens weet je dat er meer is, antwoordt Bernice op de vraag waarom ze opnieuw voor de schoolbanken koos. “Het is dan prettig om aanbod te krijgen. Zo van: lees dit boek eens of ga daar eens kijken. Ik had heel veel zin om meer te leren en andere inzichten te krijgen." Samen met haar klasgenoten ging ze door fases heen van onzekerheid, deadlines en vooral van heel veel enthousiasme. Want, zo legt Bernice uit, kiezen voor een masteropleiding doe je heel bewust. “Je kunt het niet vergelijken met een zestienjarige die net van de middelbare school komt en een vervolgopleiding gaat doen. Aan de voorkant weet je: dit is een investering die me de komende periode veel tijd gaat kosten, maar me daarentegen nóg meer gaat opleveren. Met die mindset stapte ik er ook in. We wilden er allemaal het beste uithalen.” En dat is gelukt, aldus Bernice. “Ik heb tijdens deze master precies geleerd waar ik behoefte aan had.”

Getraind om onderzoek te doen

Wat dat precies was? Bernice: “We maakten vooral kennis met een bredere context van de kunst- en onderwijswereld. Om ons eigen denkkader te vergroten, bestudeerden we onder andere verschillende onderwijsvernieuwers en filosofen. Ik vond dat persoonlijk heel prettig.” De master vraagt een onderzoekende houding, legt Bernice uit. Iets waar ze zelf nog niet heel veel ervaring mee had. “Dat was voor mij dus sowieso een uitdaging. Maar het mooie is: je wordt op zo’n manier getraind om onderzoek te doen dat je het ook in de toekomst kunt blijven inzetten. Het stopt hier niet.” Verder worden studenten uitgedaagd om goed te kunnen schrijven met gebruik van de juiste bronnen en denkstrategieën, gaat ze verder. “Je moet dus op een bepaald denkniveau materiaal aanleveren. Dat was soms pittig, maar tegelijkertijd heel leerzaam.”

Durven iets niet te weten

Door de master staat ze nu anders voor de klas. Zelfverzekerder, opener en met wat meer bagage. “Ik ben ook wat minder ‘traditioneel’ gaan lesgeven en zoek nu vaker de samenwerking en wisselwerking op met mijn leerlingen”, legt Bernice uit. “Overigens geldt dat ook voor de omgang met mijn collega’s. Ik heb een meer onderzoekende houding gekregen en denk daardoor wat vaker buiten de geijkte kaders. Dat durf ik nu ook, en ik durf ook wat vaker iets niet te weten.”

Ik heb een beetje de neiging om overal het stoffige vanaf te kloppen, dat geldt ook voor het traditionele onderwijs”

Omdat ze als klasgenoten grofweg uit dezelfde sector komen en allemaal in hetzelfde schuitje zaten, ontstond er onderling al heel snel een hechte band. Bernice: “Iedereen weet waar de ander mee bezig is en we probeerden elkaar telkens te stimuleren, motiveren en te inspireren. Je leert elkaar goed kennen en je neemt ook allemaal een eigen netwerk mee. Dat kan handig zijn.” Wat ze soms wel lastig vond, was dat ze maar één dag in de week les had. Best weinig, vindt Bernice. Maar daarentegen kan dat niet anders. “Meer lesdagen paste ook niet in mijn leven”, vertelt ze. “Soms was het gewoon pittig dat alles in één dag moest gebeuren. Aan de andere kant: je kon daardoor wel even wat afstand nemen zodat je de stof rustig kon laten bezinken. Ik denk dat het bij iedere deeltijdstudie zo werkt.”

Creatievere werkvormen

Ze voelt zich sterker, maakt bewustere keuzes en er is een wereld voor haar opengegaan waarvan ze niet wist dat-ie bestond. “Die inzichten neem ik allemaal mee naar de werkpraktijk.” Of ze na achttien jaar nog ambities heeft op dit vlak? Bernice: “Ik heb de neiging om overal het stoffige vanaf te kloppen, dat geldt ook voor het traditionele onderwijs. In mijn werk merk ik dat sommige leraren het moeilijk vinden om een beetje leuk en gevarieerd les te geven. Ik voel wel een soort ambitie om hen te laten zien dat het wel wat creatiever mag. Want vergeet niet: nog steeds zitten leerlingen soms zeven uur achter elkaar naar iemand te luisteren.”

Meer informatie over de master Kunsteducatie