Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Alle opleidingen
Menu Kunsteducatie
Kunsteducatie
'Troosttaal' - essay Fetsje Anema - Finals 2020

Kunsteducatie

'Troosttaal' - essay Fetsje Anema - Finals 2020
  • Master
  • 2 jaar, deeltijd
  • Nederlands
  • Zwolle

Kunst kan de wereld veranderen. Niet alleen vanuit een galerie of museum: net zo goed vanuit een klaslokaal. Kunsteducatie heeft impact. Dat maakt kunstenaars, en kunsteducatoren  in het bijzonder, agents of change.

Kunsteducatie

In het kort

  • Ontwikkeling en verandering in gang zetten als ‘agent of change’
  • Ervaringsleren door middel van studie onderzoek reizen
  • Praktijkgericht programma gerelateerd aan sociaal-maatschappelijke issues
  • Praxis: synergie tussen theorie en praktijk
  • Interdisciplinaire en interactieve leergemeenschap
  • 2-jarig deeltijdprogramma met één vaste lesdag in de week (maandag)
  • Studiebelasting van circa 20 uur per week, inclusief de lesdag
  • Persoonlijke begeleiding om u te helpen uw volledige potentieel te bereiken
  • Volledig geaccrediteerd en erkend door de DUO lerarenbeurs

Download informatieflyer

I went from being an artist who makes things, to being an artist who makes things happen.
JEREMY DELLER, kunstenaar

Educator, kunstenaar en onderzoeker

Een kunsteducator beoogt actie in gang te zetten, beweging te initiëren: bijvoorbeeld in gedrag of bewustzijn. Het werk is per definitie gericht op – en ontstaat in samenwerking met – een doelgroep, die daarom van essentieel belang is. Maar een kunsteducator is vóór alles ook kunstenaar. Artist educators tonen zowel empathische betrokkenheid als kritische distantie, die noodzakelijk is voor goede (zelf)reflectie. Ze zijn in staat de veilige ruimte te creëren waarbinnen iemand zichzelf durft te laten zien, maar nodigen tegelijk uit tot interactie met het onbekende. Ze zetten non-verbale verbeeldingskracht en artistieke vormen in, maar kunnen zich ook helder uitdrukken in taal en hun visie onderbouwen vanuit theorie. Te allen tijde bevorderen kunsteducatoren gelijkwaardigheid en wederzijds respect.

De rollen van educator, kunstenaar en onderzoeker zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: ze bekrachtigen en completeren elkaar. Het is in deze masteropleiding dus continu balanceren: tussen engagement en kritische distantie, tussen visie en reflectie, tussen willen vatten en begrijpen – en bewust ongrijpbaar durven laten.

Het één en ander is in beweging gezet door mijn handelen. Niet altijd zozeer in het maken, maar wel in het denken en filosoferen over makerschap.
SILVIA ARDESCH, masterstudent

Sterker in je rol als kunsteducator

De ArtEZ master Kunsteducatie biedt ontwikkelaars een inspirerende plek om te groeien, in een interdisciplinaire gemeenschap van studenten, (gast)docenten, tutors en partners die voortdurend met elkaar in gesprek zijn. Je doet veldonderzoek, maar neemt ook deel aan seminars over cultural studies, kritische pedagogiek, didactiek en identity studies. Eenmaal afgestudeerd sta je (nog) beter in je kracht als onderzoeker. Je beschikt over de inspiratie, de kennis en de juiste tools om verdieping aan te brengen in je werkpraktijk en in de invulling van je professionele positie als artist educator.