Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

De veelzijdige Tim van Buitenen wil optreden, lesgeven én coachen: "Dan is de cirkel rond"

  • Muziek

“Ik zie mezelf als een muzikant die het heel leuk vindt om voor de klas te staan." Tim van Buitenen geeft pianoles, is sessie-toetsenist, begeleidt als pianist twee koren én studeert tussendoor ook nog even af bij de opleiding Docent Muziek op Maat. Eerder volgde deze veelzijdige muzikant al de Popacademie in Enschede. “Mijn advies? Ga altijd je droom achterna.” 

De veelzijdige Tim van Buitenen wil optreden, lesgeven én coachen: "Dan is de cirkel rond"

Het staat hem nog helder voor de geest. Op zijn zestiende beklom hij samen met een vriend het podium van de middelbare school, om met z’n tweeën op te treden voor klasgenoten. Het applaus, de complimenten achteraf, het smaakte direct naar meer. Tim: “Ik dacht, dit is wel heel vet. Vanaf toen is het altijd mijn doel geweest om ooit op het conservatorium te belanden.” Zijn focus lag heel lang op het worden van muzikant. “Inmiddels ben ik dat en die ontwikkeling staat ook niet stil, maar het is ook fijn om een basis te hebben”, legt Tim uit. “Om altijd ergens op terug te kunnen vallen. En tijdens mijn opleiding kwam ik erachter dat ik het superleuk vind om mijn kennis en passie over muziek over te brengen aan leerlingen van het voortgezet onderwijs.” 

Proeven aan het lesgeven 


Tim rondde zijn opleiding in drie jaar af en maakte gebruik van meerdere vrijstellingen. “Ik had natuurlijk de Popacademie al afgerond en hoefde daardoor verschillende theoretische vakken niet meer te volgen”, vertelt hij. Voornamelijk de stages lieten hem zien dat voor de klas staan écht iets voor hem was. “Je kunt op die manier heel goed proeven aan het lesgeven aan verschillende doelgroepen. Wat ik zo leuk vindt aan het voortgezet onderwijs? Voornamelijk de connectie die ik voel met deze leerlingen.” Tim vond de opleiding heel breed, wat naar zijn mening ook aantrekkelijk is voor de vervolgstappen die hij hierna zet.

Fijne kneepjes van het vak 


Tijdens het vak ensemble-leiding kwam Tim erachter dat dirigeren hem ook wel ligt. “Dat was echt een eyeopener. Het staan voor een koor of orkest, ik wist niet dat ik dat zó leuk zou vinden. Ik dacht altijd: hoe doen die dirigenten op televisie dat toch? Tijdens mijn studie leerde ik de fijne kneepjes van het vak, dus nu kan ik het ineens zelf.” Zo zijn er volgens Tim wel meer voorbeelden te noemen van hoe fijn het is dat je als student zoveel ruimte krijgt om verschillende mogelijkheden te kunnen ontdekken. 

Muziek is niet per se het meest populaire vak op de middelbare school, dus ik ben altijd op zoek naar manieren om dit wat aantrekkelijker te maken voor studenten."

Hoe hij zichzelf straks voor de klas ziet staan? Als een rustige en vriendelijke docent die het mooi vindt om de theorie in de praktijk te brengen, door bijvoorbeeld stukken te spelen die aansluiten bij de belevingswereld van zijn leerlingen. “Bijvoorbeeld nummers die zij via Spotify beluisteren”, zegt Tim. “Muziek is natuurlijk niet per se het meest populaire vak op de middelbare school, dus ik ben altijd op zoek naar manieren om dit wat aantrekkelijker te maken voor leerlingen.” Hij vindt het leuk om mensen te sturen, te coachen in datgene wat zij willen bereiken. “En dan hun reactie afwachten als iets ook daadwerkelijk lukt. Het terugzien van een succeservaring op het gezicht van een leerling, daar doe ik het voor.” 

Oog voor mensen die net zijn afgestudeerd

Voor zijn afstudeerproject ontwikkelde Tim lesmateriaal voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. “Het gaat over functionele harmonie”, vertelt hij. “Op basis van hun gehoor leren leerlingen naar akkoorden in een liedje te luisteren, om die uiteindelijk toe te passen op hun eigen instrument. Ik geef ze daar de tools voor, zodat ze weten wat ze spelen.” Of hij deze lesmethode straks zelf ook gaat gebruiken? Tim knikt. “Als het aanslaat wel.” Inmiddels heeft hij een baan gevonden op een middelbare school, en is daar meer dan blij mee. “Ja, echt top. Ik merkte dat ik niet de enige was die solliciteerde, maar ze hebben zeker wel oog voor mensen die net zijn afgestudeerd.” Tim schatte de kans op een baan vooraf hoog in. “Vooral omdat ik zo breed inzetbaar ben. Daarnaast ben ik jong, heb ik mijn eerstegraadslesbevoegdheid en beschik ik, mede door het afronden van de Popacademie, over veel muzikale kennis.”

Tim van Buitenen: "Ik blijf een muzikant. En als sessie-toetsenist kom ik veel in aanraking met mensen in verschillende settingen. Soms is dat op een receptie of bruiloft, maar ik speel bijvoorbeeld ook in feesttenten als invaller bij een coverband.

Ga altijd je droom achterna

Qua toekomstplannen ziet Tim zichzelf op verschillende plekken zijn passie uitoefenen. Naast voor de klas staan wil hij ook graag één-op-één pianoles blijven geven én als muzikant lekker veel optreden. “Dan is voor mij de cirkel rond”, zegt Tim. “Ik blijf een muzikant. En als sessie-toetsenist kom ik veel in aanraking met verschillende mensen in verschillende settingen. Soms is dat op een receptie of bruiloft, maar ik speel bijvoorbeeld ook in feesttenten als invaller bij een coverband. Daarnaast begeleid ik als pianist ook nog twee koren, dus mijn agenda zit behoorlijk vol. Maar dat vind ik ook leuk, ik wil graag die veelzijdigheid behouden.” Of hij nog tips heeft voor jonge mensen die net als hem deze kant op willen? “Ga altijd je droom achterna. Het maakt niet uit hoe, maar volg je gevoel en zorg ervoor dat je bereikt wat je wil bereiken.” 

Volg Tim